Teorie a metodika výchovy
2. V čem spočívají činnosti a kompetence třídního učitele?
2.1 Kompetence třídního učitele: Činnosti třídního učitele = aktivity vykonávané třídním učitelem, které spočívají především v přímé souvislosti s funkcí třídního učitele
Kompetence = předpoklad pro úspěšné vykonávání činnosti
Úspěšný výkon činností třídního učitele předpokládá osvojení profesionálních kompetencí, jež v sobě zahrnují znalosti, dovednosti, návyky, postoje, hodnoty, osobnostní charakteristiky a zkušenosti.
Pro vlastní specifikaci kompetencí třídního učitele, v nichž přihlížíme ke specifikům jeho vychovatelské role, využíváme rozdělení klíčových kompetencí učitele podle Spilkové (1996):
1. Kompetence komunikační:
Třídní učitel komunikuje s žáky své třídy, s jejich rodiči, ostatními vyučujícími, vedením školy, školním psychologem, speciálním pedagogem, výchovným poradcem, dalšími odborníky, veřejností
2. Kompetence psychodidaktická:
Třídní učitel vyučuje svým předmětům (motivační, aktivizační, didaktické dovednosti), diagnostika, vede žáky v rozvoji jejich osobnosti, usměrňuje vztahy mezi žáky a spoluutváří klima třídy
3. Kompetence organizační a řídící:
Efektiviní hodiny vyučované třídním učitelem, organizační schopnosti, schopnost navození dobrých vztahů mezi učitelem a žákem, udržení kázně.
4. Kompetence diagnostická a intervenční:
Utváření klimatu školní třídy, řeší konfliktní výchovné situace včetně problematiky sociálních patologií, provádí průběžnou diagnostiku při výchovných a vzdělávacích potížích, musí své žáky znát v širších souvislostech po stránce sociálních vztahů, motivace, kognice, psychosomatických zvláštností, vývoje profesionální orientace a psychického zatížení a odolnosti
5. Kompetence poradenská a konzultativní
Třídní schůzky s rodiči, návštěvy třídního učitele v rodinách, individuální návštěvy rodičů ve škole nebo pedagogická osvětová činnost
6. Kompetence sebereflektivní
Umožňuje zamýšlet se nad svou pedagogickou činností a následně ji autoregulovat - zdokonalovat tak vlastní pedagogické dovednosti, eliminovat své nedostatky a využívat předností vyplývajících z jeho typu pedagogické osobnosti. Viz další části této kapitoly. |
2.2 Činnosti třídního učitele (srov. Spousta, 1993; Podlahová, 2004):
Vyučování: třídní učitel vyučuje jako každý jiný učitel svému oboru, ve své třídě pokud možno v co největším počtu vyučovacích hodin, má větší snahu o hlubší poznání žáků.
Přímé výchovné působení: třídní učitel koncentruje pozornost především na svoji třídu, v níž plní funkci garanta výchovné práce celého učitelského sboru, reprezentuje učitelský sbor i žákovský kolektiv na veřejnosti a stává se jeho mluvčím.
Řízení a organizace vzdělávacího a výchovného procesu: snaha proniknout do sociální struktury své třídy, odpovědnost za globální vzdělanostní a výchovnou úroveň třídy, péče o fungování učebny, o pořádek ve třídě, respektování školního režimu, administrativní vedení pedagogické dokumentace.
Koordinace výchovné a vzdělávací práce všech učitelů vyučujících ve třídě: zadávání souhrnného opakování učební látky, domácích úkolů, písemných zkoušek za účelem předcházení přetěžování; koordinuje návštěvy akcí; konzultuje a řeší spolu s ostatními vyučujícími vzniklé konfliktní situace; koordinuje styk žáků s vedením školy a ostatními vyučujícími
Spolupráce se všemi organizacemi, institucemi i jednotlivci, kteří jakýmkoli způsobem přicházejí do kontaktu se žáky jeho třídy: poznává životní podmínky a rodinné prostředí žáků a spolupracuje s rodinou; stimuluje a sleduje zájmovou činnost žáků; profesní orientace žáků atd. |
Úkol: Shrňte poznatky o vztazích mezi kompetencemi
a činnostmi třídního učitele. |