Teorie a metodika výchovy

1. Autorita v edukačních souvislostech

Video: Jak jsem poznal vaši matku, sezóna 05 epizoda 01: Definitions (How I Met Your Mother, 2005-?)

Úkol: Jakým způsobem chtěl učitel v ukázce budovat autoritu a jak ji budoval?
 
1.1 Co je to autorita?
 
Autorita je významná forma uskutečňování moci, která je založena na více či méně obecném uznání oprávněnosti, legitimity a vlivu určité osobnosti, instituce nebo skupiny. Člověk, který si vytváří autoritu, uplatňuje svou schopnost vzbudit důvěru v to, co sám považuje za určující. Autoritu má ten člověk, kterého ostatní jako autoritu uznávají (Svobodová In Střelec, 2005).
 
Podle Pedagogického slovníku (Průcha, Walterová, Mareš, 2001) je autorita uváděna jako využití legitimní moci, která může sloužit dobru nebo zlu. Moc uplatňovaná v souladu s hodnotami těch, kdo jsou ovládáni, jim přijatelnou formou, která si získala jejich souhlas.
 
1.2 Druhy autority (srov. Průcha, Walterová, Mareš, 2001)
 
  • Autorita formální tradiční, je založená na postavení nositele autority v hierarchii nebo na jeho příslušnosti k určité sociální skupině, bez ohledu na jeho osobní kvality.
  • Autorita neformální může být autoritou racionální, kterou jedinec získal, protože vzhledem ke svým vlastnostem nebo jiným odborným předpokladům je pro určitou funkci logiky nejlepším kandidátem, nebo autoritou charismatickou, danou zvláštními povahovými rysy jejího nositele.
 
  • Autorita skutečná spočívá v tom, že podřízení respektují stanovenou strategii, projevují vstřícnost k pokynům.
  • Autorita zdánlivá umožňuje, že ve skupině existují projevy nedůvěry podřízených, neochota ke spolupráci. Přes existenci symbolů uznání nemá nositel autority v náročné situaci u spolupracovníků oporu.
 
  • Autorita přirozená vyplývá ze spontánnosti, osobnostních rysů či profesních dovedností nositele.
  • Na získané autoritě se podílí výchova a individuální cílevědomé úsilí. Mnohdy staví na autoritě přirozené, kterou může nositel upravovat nebo omezovat.
 
  • Osobní autorita představuje přirozený vliv pramenící z individuálních vlastností, schopností a dovedností jedince, z jeho osobního vkladu do sociální situace.
  • Poziční autorita znamená míru vlivu, kterou jednotlivec získává díky svému postavení v systému organizace.
  • Funkční autorita představuje vlivnost danou plněním úkolů, kvalitou výkonu určité sociální role nebo funkce.
 
  • Statutární autorita je získávána automaticky s přidělením funkce.
  • Charismatická autorita vyplývá z naší osobnosti, její sílu ovlivňuje náš vzhled, vyzařovaná energie, naše postoje, sebevědomí, komunikativní dovednosti, laskavost i takt.
  • Odborná autorita je získávána profesními znalostmi a dovednostmi.
  • Morální autorita je určena tím, jaký máme vztah k sobě samým, druhým lidem a ke světu.

 

Úkol
Jaké druhy autority, je podle vás nejsnazší získat?
Zamyslete se nad tím, jaké druhy autority mohl mít učitel ve své první hodině ve video ukázce.
 
 

 

1.3 Autorita školy (Svobodová In Střelec, 2005)
 
  • Škola představuje pedagogicky upravené prostředí, uplatňuje se především autorita duchovní a mravní a neměla by se uplatňovat autorita mocenská a právní.
  • Na jejím vytváření se podílí vedení školy stejně jako učitelé a žáci.
  • Každá škola si vytváří pravidla chování jako je školní řád a respektuje obecně platná pravidla, jako jsou povinná školní docházka, která neumožňuje žákovi vybrat si, zda bude či nebude do školy chodit, nemůže si svobodně vybrat, co se bude učit.
 
Rozděluje se na vnitřní a na vnější (Vališová, 1998):
  • Vnitřní autorita zahrnuje postoj žáků i učitelů ke škole, kvalitu a náročnost vyučování atd.
  • Vnější je pak určována tím, jak na ni mohou pohlížet lidé, kteří s touto školou nepřicházejí do přímého styku. Například jak se škola umísťuje na sportovních nebo vědomostních soutěžích, kolik žáků se dostalo na prestižní gymnázia apod.

 

Úkol

V čem spočívá autorita školy?

 

 

1.4 Autorita učitele
 
  • Jádrem učitelské autority není vlastnost, se kterou by se někdo narodil a jiný ne, ale vzájemný vztah (Svobodová In Střelec, 2005, s. 87). Vytváří se až poté, co si učitel získal respekt, eventuelně i sympatie, navodil situaci důvěry a bezpečí významným způsobem zefektivňuje práci ve skupině.
  • Autoritu učitele u žáků vytváří zejména způsob, jakým vyjadřuje svůj status, úroveň řízení činností ve třídě, účinnost jeho přístupů k nežádoucímu chování žáků (srov. Průcha, Walterová, Mareš, 2001).
  • Nalezení ideální hranice mezi formální a neformální autoritou je těžký úkol pro každého učitele.
  • Učitelova autorita vzniká postupně – učitel si drží odstup (vytváří podmínky pro partnerské chování), může být vlídný a přátelský, ale i důsledný, prosazuje své představy o výchově, stanovuje svá pravidla.
  • Učitel má jako vychovatel za žáka zodpovědnost, ale postupně dává žákovi možnost vyjadřovat své názory a přejímat tak za své činy zodpovědnost.
  • Učitel se musí chovat v souladu se statusem srozumitelně a přehledně, aby slovům odpovídaly i postoje, gesta, mimika nebo zbarvení hlasu.
  • Učitelská autorita by měla být kombinací obou typů s využitím v různé podobě a v různých situacích.
  • Učitel určuje cíle a obsahy učení, je odpovědný za volbu adekvátních metod a stanovuje rámcová pravidla spolužití.
  • V demokratické škole nejde o zrušení učitelovy autority, ale o postupné nahrazení kvalitním partnerským vztahem učitele a žáka, který napomůže k žákovu osamostatnění.
  • Vlastnosti učitele podporující autoritu: spravedlivost, důslednost, spolehlivost, emocionální vyrovnanost, vědomosti a odbornost, rozhodnost, komunikativnost.
  • Učitel, který přichází do nové třídy na začátku školního roku, si nese s sebou formální část své autority v podobě učitelské role.
  • K roli učitele patří i požadavky jak na jeho osobnostní vlastnosti, tak na odbornost a kompetence.
  • Učitel musí zvládnout kázeň ve třídě, zorganizovat hodinu i obsahově správně vyučovat.
  • Měl by použít metody, které by byly efektivní a přiměřené pro dané téma, složení třídy i její klima.
  • Z jeho počínání žáci usuzují na jeho vlastnosti i odbornost a začne postupně utvářet vztah, který vede v krajních mezích přijetí či nepřijetí.
  • Jestliže ho většina žáků přijme, je na dobré cestě k vytvoření funkční učitelské autority, která jednou z podmínek pro optimální efektivitu práce.   

 

Úkol
Popište vztah mezi autoritou formální a neformální. 
 

 

1.5 Podmínky pro budování autority u žáků (srov. Petty, 1996; Vališová, 1998, 1999; Svobodová, 2005):
 

Úsměv Mony Lisy (Mona Lisa Smile, 2003, Mike Newell)

Úkol
Popište, jakými prvky získává učitel v těchto ukázkách autoritu?
 
 
 
Odborná způsobilost učitele: je to podmínka nutná, bez ní učitel autoritu žáků nezíská. Budoucí učitel by měl získat dostatečně hluboké znalosti ve svém předmětu, které mu poskytnou potřebný nadhled. Učitel takových předmětů, jako je především informatika a fyzika, ale také matematika, si však musí být vědom, že jeho vědomosti zastarávají a potřebují neustálé doplňování, tak aby postačily pro reakce na otázky žáků o nových výsledcích a objevech vědy a techniky
 
Pedagogická způsobilost učitele (pedagogické mistrovství): sem patří dovednosti, které dělají učitele učitelem. Záleží na tom, jak se učitel dokáže připravit na výuku, rozvrhnout učivo, organizovat vyučování, prezentovat a vysvětlit učební látku, vést žáky k jejímu osvojení, zaujmout je, udržet jejich pozornost, hodnotit žáky, řešit konflikty, jak se chová vůči žákům, jak se vyjadřuje (jak se žáky komunikuje verbálně i neverbálně), atd.
 
Vztah učitele k žákům: žáci rychle rozpoznají, jaký má k nim učitel vztah - zda je to vztah kladný, zda má učitel o ně zájem, zda mu na nich záleží - či na druhé straně zda je k nim učitel lhostejný či dokonce negativně zaujatý.
 
Vztah učitele k vlastnímu předmětu: pozitivní vztah učitele k vlastnímu předmětu je podmínkou nejen pro to, aby učitel byl schopen vzbudit u žáků zájem a motivovat je k učení, a tak jim umožnit, aby se učili efektivně, ale je také předpokladem pro vznik vztahu neformální autority mezi učitelem a žáky.
 
Osobní vlastnosti učitele: mezi nejčastěji zmiňované vlastnosti, které uvádějí žáci v souvislosti s autoritou učitele, patří spravedlivost (objektivnost), pravdomluvnost, čestnost, důslednost, otevřenost, transparentnost jednání, dodržování pravidel zavedených buď explicitně, nebo zvykově v jeho interakci se žáky, čestnost, sebeovládání, klidné vystupování, určitá míra tolerance (přílišnou toleranci však žáci odsuzují) a přiměřená náročnost (žáci rovněž příliš neocení, má-li na ně učitel nízké nároky). Žáci odmítají učitele nervózní, nejisté, málo sebevědomé, bezradné, vznětlivé, protekcionářské, zbabělé (před nadřízenými, před rodiči, před žáky) a ty, kteří se je snaží zastrašovat.
 
Vystupování, vzhled a způsob vyjadřování učitele, a to nejen ve škole, ale i mimo ni.

 
1.5.1 Rysy optimálního vztahu učitele a žáka (srov. Svobodová In Střelec, 2005, s. 87-90):
 
  • pozitivní přístup k výchově (pozitivní myšlení, schopnost vidět okolní svět pozitivně reálně),
  • humor a nadhled (příjemná atmosféra),
  • individualizace (závisí na temperamentu, různosti učebních stylů jednotlivých žáků, jejich vlastního tempa práce, vědomostí a zkušeností, schopností a zájmu),
  • vlídná laskavost (dodržování určitých pravidel),
  • podporování sociálních dovedností (učit děti přirozenému mluvené bez parazitních slov – vlastně, jako,… a vulgárních výrazů a srozumitelně formulovat svůj názor, umět pozdravit, oslovit, slušně se zeptat, omluvit se…),
  • variabilita (předvídání a akceptování různosti, tolerance, aktivní zapojení),
  • svoboda (uplatňuje se nedirektní přístup učitele k dětem při zachování jeho řídící role ve školní práci, možnost projevit svůj názor, poslouchat návrhy ostatních, dodržovat dohodnutá pravidla),
  • kooperace (spolupráce, součinnost, pomoc, rada, obhajoba vlastního a přijetí cizího názoru…),
  • hravost (aktivní spoluúčast, emotivita, prožívání),
  • vlastní zkušenost, činnost a aktivita (spojené s řešením problému, při vyrábění, navrhování, konstruování, v dramatizaci a tvořivém psaní, v zájmovém nebo projektovém vyučování, kombinuje, zjišťuje, srovnává, koriguje názory, asociuje – vliv na žákovo sebevědomí, odpovědnost a samostatnost i vůli a vztahy k okolí),
  • smysluplnost a srozumitelnost (veškeré školní práce),
  • integrace učiva a výuka v tématických celcích (chápání souvislosti a návaznosti, k vytvořené systému informací, k pochopení celistvosti světa..).

 

Úkol

Na základě prostudovaného a vašeho zamyšlení se nad příběhem učitele v ukázce, vyjmenujte základní prvky pro budování učitelské autority.

 

 

1.5.2 Vztah autority učitele a jeho pojetí výchovy (Svobodová In Střelec, 2005, s. 84)
 
Z podoby autority učitele vychází i jeho pojetí výchovy (srov. Svobodová In Střelec, 2005, s. 90):
  • Výchova jako služba (učitel pomáhá, je zprostředkovatelem, vede, usměrňuje).
  • Výchova jako pomoc (rozhled a vzdělání učitele doplňuje obsah učiva a žák se lépe rozhoduje o způsobu učení).
  • Výchova provázející (vytváří podmínky, které vedou k tomu, že se snaží dítě o pomoc u dospělého, u kterého má důvěru).
  • Výchova jako nadřazenost, řízení, ovládání (typická pro učitele. Kteří těžko získávají autoritu, jsou nejpřísnější a stroze hodnotí).
  • Výchova jako manipulace (snazší u malých dětí).

 

 
Přestávka:

Nacházíte se přibližně v polovině této kapitoly, udělejte si nyní krátkou aktivní přestávku.

Doporučená aktivita: HIIT trénink (high intensiy interval training)

Tento trénink spočívá ve střídání rychlého (maximálního) tempa s pomalým a je možné jej aplikovat jak na silový trénink, tak na aerobní aktivity jako je běh, kolo nebo plavání. Oproti běžnému aerobnímu tréninku je zde velká časová úspora, kdy nám trénink nezabere ani 15 minut. 

 
HIIT 3 - 20s cvik; 10s pauza, vše opakovat 3x, potřebný čas: 6 minut
Dřepy
1
20s
Dynamické kliky hlavou nahorů (např. s rukama opřenýma o pohovku)
1
20s
Kmitat koleny nad úroveň pasu
1
20s
Dynamické kliky hlavou dolů (např. s nohama opřenýma o pohovku)
1
20s