Teorie a metodika výchovy

2. Dělení poruch chování

2.1 Poruchy chování podle stupně společenské závažnosti (srov. Procházková In Pipeková, 1998; Vojtová In Střelec, 2005 aj.):
 
  1. Disociální chování: nespolečenské, nepřiměřené chování, které se dá zvládnout přiměřenými pedagogickými postupy. Objevuje se ve školní a rodinné výchově: např. kázeňské přestupky, neposlušnost, vzdorovitost, negativismus, lež apod.
 
  1. Asociální chování: je v rozporu se společenskou morálkou. Nositel tohoto chování se výrazně odlišuje od společenského průměru. Porušuje normy morálky, ale ne za hranici právních předpisů. Např. útěky, záškoláctví, demonstrativní sebepoškozování, alkoholismus.
 
  1. Antisociální chování: jakékoli protispolečenské jednání bez ohledu na věk jedince, původ a intenzitu činu. Svými důsledky poškozuje společnost i jedince, ohrožuje nejvyšší hodnoty včetně lidského života a dochází k porušení právních zákonů. Např. krádeže, loupeže, vandalství, sexuální delikty, vraždy apod.
 
2.2 Poruchy chování podle věku jedince (srov. Procházková In Pipeková, 1998):
 
  1. Dětská delikvence (kriminalita, prekriminalita) – věk 6-15 let: Typickým znakem je skupinovost, malá připravenost. Často se jedná o aktivity proti majetku v osobním i společném vlastnictví.
 
  1. Juvelní delikvence (kriminalita mladistvých) – věk 15-18 let: Období dospívání je kritické období - sociální změny, zvětšuje se vliv vrstevníků atd. Např. násilí proti jednotlivci, opilství a výtržnictví, rozkrádání, toxikománie, prostituce.
 
  1. Kriminalita dospělých – věk nad 18 let

 

Úkol: Rozdělte poruchy chování podle stupně závažnosti a podle věku jedince.