Teorie a metodika výchovy

KAPITOLA 7. Agrese a šikana jako výchovné problémy

 

 Cíle: Na konci studia této kapitoly dokážete vysvětlit rozdíl mezi agresí a šikanou. Budete znát vývojové stupně šikanování a budete umět rozpoznat známky šikany ve třídě. Dokážete popsat specifika agresora a oběti a vědět, jak má učitel reagovat, když odhalí šikanu. Budete vědět, jaké následky může šikana zanechat na obětech.

Klíčová slova: agrese, šikana, agresor, oběť, vývojové stupně šikanování, diagnostika
 
 
Časový rozsah: 1 hodina (45 min.)
 
 

 

Kontrolní list:

1. Dokáži popsat oběť a agresora šikany.
2. Vím, jak rozpoznat šikanu ve třídě.
3. Znám vývojová stádia šikanování.
4. Vysvětlím pojem agrese a pojem šikana.
5. Umím postupovat při odhalení šikany.
6. Vím, jaké následky šikany můžeme nalézt u obětí.

 

 

 
Shrnutí: 
Šikanování je zvláštním samoúčelným, asymetrickým typem agrese. Šikana je fyzické, psychické či kombinované ponižování až týrání žáků obvykle jinými žáky, vzácněji dospělými. Probíhá buď ve dvojici či ve skupině. Agresor má obvykle určitá specifika (byl rozdělen na typ hrubý, kultivovaný a optimistický), zatímco obětí šikany se může stát kdokoli. Většina je ale nějak odlišná od ostatních. Rozeznáváme 5 vývojových stupňů šikanování ve školním prostředí. Toto schéma zachycuje negativní proces vývoje skupinové dynamiky, jímž se ničí a mrzačí vztahy mezi členy skupiny. První stádium je ostrakismus, dalším fyzická agrese a přitvrzování manipulace, následuje vytvoření jádra, potom stav, kdy většina přijímá normy a posledním stádiem je totalita neboli dokonalá šikana. Dobrý pedagog by měl znát dobře svoji třídu a tak by se mu pokročilé fáze šikany neměly ve třídě objevit. Avšak v případech kdy se třídní kolektiv teprve tvoří, nebo nastupuje nový třídní učitel, mohou se vyskytovat případy, kdy šikana není pro pedagoga zjevná. Učitel by měl sledovat varovné signály ve škole. Měl by si navíc všímat žáků, kteří by se potencionálně mohli stát obětí šikany. Pokud již k šikanování dojde, je důležité zasáhnout v raných stádiích. Základní strategií by měla být ochrana oběti a svědků. Optimální řešení šikany je její prevence. Tu představuje na úrovni školy především výchova k empatii a kooperativním vztahům ve třídě.
 
 

ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospělých s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000. ISBN 1081-171-2000.

FREIBERGOVÁ, Z. (ed). Poradenství pro volbu povolání a zaměstnání na úřadech práce v České republice. Praha: NVF a NISPV, 2005. ISBN 80-86728-25-0. http://www.nvf.cz/spps/publikace2005.htm

GILLERNOVÁ I., BURUÁNEK, J. Základy společenských věd-psychologie, sociologie. Praha: Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-242-X.

HŘEBÍČEK, L. Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření. In STŘELEC. S. et al. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-61-3.

KOŽÚCHOVÁ, M. Pracovná výchova a technické vzdelávanie na ZŠ. Bratislava: UK, 1993.

KRÁTKÁ, J. Zkušenostní učení prostřednictvím identifikace s fikčními postavami filmů a seriálů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 193 s. Spisy Pedagogické Fakulty MU svazek číslo 137. ISBN 978-80-210-5249-9.

MOJŽÍŠEK, L. Pracovní výchova dětí a mládeže. Praha: SPN, 1979.

PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.

Jak svět přichází o básníky (Dušan Klein, 1982)