Teorie a metodika výchovy
6. Řešení šikany (srov. Říčan, 1995; Kolář, 1997)
Optimální řešení šikany je její prevence. Tu představuje na úrovni školy především výchova k empatii a kooperativním vztahům ve třídě.
Pokud již k šikanování dojde, je důležité zasáhnout v raných stádiích. Základní strategií by měla být ochrana oběti a svědků. Vyšetřování, vedené proto nenápadně, by na začátku mělo zodpovědět některé konkrétní otázky jako:
Základními strategickými kroky při vyšetřování by mělo být:
V situaci vážné šikany, ohrožující zdraví, případně i život oběti musí být postup radikálnější:
Potrestání agresora má dvě zásadní pravidla:
Učitel má několik možností jak s agresorem postupovat: Zdržení žáka ve škole po vyučování; Vyžadování náhrady za poškozený předmět; Oznámení prohřešku rodičům; Odvedení žáka k rodičům s žádostí, aby uplatnili výchovný vliv a vzali dítě na zbytek dne do své péče; Oficiální stížnost řediteli; Oznámení prohřešku osobě, na které dítěti záleží; Oznámení prohřešku na schůzi rodičů; Vyloučení žáka z akce, na kterou se těší; Umístění žáka na čas do jiné třídy nebo nižšího ročníku; Umístění žáka o přestávkách do blízkosti pedagoga; Důtka, nebo snížení známky z chování; Oznámení prohřešku na policii; Vyloučení ze školy; Nařízení ochranné výchovy; Umístění žáka v diagnostickém ústavu; Umístění žáka v dětském domově aj. |
Úkol: Popište, co uděláte, když zjistíte, že ve vaší třídě dochází k šikanování? |