Teorie a metodika výchovy
3. Výchovné vlivy sociálního prostředí a volného času
3.1 Kdo se podílí na výchově dětí spolu s rodinou? (Střelec, 2005, s. 117):
3.2 Sociální prostředí
Sociální svět je vše co žáka v jeho nejbližším okolí obklopuje, a skrze vzájemné interakce ovlivňuje, podílí se na jeho rozvoji osobnosti a utváření nových vazeb s ostatními lidmi.
3.2.1 Školní prostředí (srov. Knotová In Střelec, 1998, s. 175-176):
3.2.3 Vrstevnické skupiny (srov. Knotová In Střelec, 1998, s. 177-178):
3.2.2 Lokální prostředí (srov. Knotová In Střelec, 1998, s. 177):
|
Úkol: Zamyslete se nyní na základě prostudovaného textu znovu nad tím, jaký Popište pozitiva a rizika působení sociálního prostředí na jedince a jakou úlohu má učitel v jejich ovlivňování. |
3.3 Volný čas (srov. Pávková et al., 2008, s. 28-30)
Výchova ve volném čase je vzhledem k věku jedince širší, probíhá jak u dětí a mládeže tak u dospělých a seniorů.
Výchova mimo vyučování má širší obsahové zaměření. Výchova mimo vyučování probíhá mimo povinné vyučování, mimo bezprostřední vliv rodiny. Nejedná se pouze o odpočinek, relaxaci, zájmovou činnost, ale zahrnuje také sebeobsluhu dítěte, přípravu na další vyučovací hodiny a další (Hájek et al., 2008, str. 67).
|
Úkol: Zamyslete se nyní na základě prostudovaného textu znovu nad tím, jaký Popište pozitiva a rizika působení sociálního prostředí na jedince a jakou úlohu má učitel v jejich ovlivňování. |
3.4 Volnočasové aktivity
Seriózním volnočasovým aktivitám bývá přisuzována řada vlastností (Stebbins, 1992) jako vytrvalost, podobnost s osobním kariérním postupem, značné úsilí, jedinečný étos myšlenek a hodnot sdílející komunity, silná identifikace a hrdost účastníků aktivity, trvající výsledky přispívající k některé složce zdraví účastníků).
Příležitostné volnočasové aktivity bývají definovány (Stebbins, 1997) jako okamžité, relativně krátkodobé potěšující aktivity vyžadující minimum tréninku aby bylo možné si je užít, a obvykle přicházející v podobě hry, relaxace, pasivní zábavy, aktivní zábavy, sociální komunikace, senzorické stimulace, příležitostně dobrovolné a potěšující aerobní aktivity.
Zájmové činnosti (srov. Němec, 2002; Pávková, 1999; Spousta, 1994):
Zájmové činnosti chápeme jako cílevědomé aktivity zaměřené na uspokojování a rozvíjení individuálních potřeb, zájmů a schopností. Mají silný vliv na rozvoj osobnosti a na správnou společenskou orientaci. Aktivní účastí na zájmové činnosti se jedinec učí plánovat činnosti a řešit vzniklé problémy. Vytváří si dovednosti stanovit si cíl, promýšlet cesty k jeho dosahování, postupovat podle předem stanoveného plánu, překonávat překážky a objektivně hodnotit výsledky vlastní činnosti. |
Úkol: Popište, proč jsou pro jedince důležité volnočasové aktivity? |
3.5 Výchova formální, informální a neformální (Hofbauer, 2004, s. 18-19):
Výchova formální
Výchova informální
Výchova neformální
|
Úkol: Popište rozdíl mezi pojmy výchova formální, neformální a informální. |