1. Co je dramatická výchova?
Video: Obecná škola (Jan Svěrák, 1991)
Úkol: Jaké vidíte možnosti a výhody, které přináší dramatická výchova? |
Dramatická výchova je učení zkušeností, tj. jednáním, osobním nezprostředkovaným poznáváním sociálních vztahů a dějů, přesahujících aktuální reálnou praxi zúčastněného jedince; Je založena na prozkoumávání, poznávání a chápání mezilidských vztahů, situací a vnitřního života lidí současnosti i minulosti, reálných i fantazií vytvořených (Machková, 1998). Dramatická výchova je učení se přímým prožitkem, vlastní zkušeností při jednání (Macková, 1995).
|
Úkol: Do jakého historického období podle vás spadají počátky dramatické výchovy? |
Dramatická výchova má kořeny již ve středověku, kdy byly hry známých dramatiků využívány při studiu latiny. Nejprve byly čteny, pak také ztvárňovány pantomimicky nebo dnes běžnou formou představení. Školní dramatika se objevovala ve školství doby reformace, u jezuitů, humanistů i v dalších obdobích historie.
Významným dílem přispěl k vývoji pedagogického pojetí divadla Jan Amos Komenský (1592 – 1670). V roce 1656, za jeho pobytu v Blatném Potoce, vyšla jeho Brána jazyků otevřená, kterou inscenoval s tamějšími dětmi pod názvem Schola ludus (Škola hrou neboli Živá encyklopedie, to jest Procvičení Brány jazyků na divadle). Komenský neschvaloval uvádění římských komedií ve školách, jak tomu bylo do té doby. Přijal proto z divadla jen vnější formu. Napsal o tom ve Škole vševědné: „(…) my zde nechválíme řemeslného divadelnictví, nýbrž přípravu k vážným věcem prostřednictvím her (způsobem přiměřeným tomuto věku).“ (Machková, 1998, s. 9). Tím také odlišil divadlo jako umění od divadla jako pedagogického prostředku.
Dramatická výchova v dnešní podobě je u nás známá asi od poloviny 60. let minulého století, ve světě asi o čtyřicet let dříve. Její základ tvoří: aktivní učení, učení praxí, zkušeností, spojení rozvoje osobnostního a sociálního, spontaneita a individuální přínos jedince, příprava pro život. |
Úkol: Shrňte stručně historii dramatické výchovy. |
1.2 Paradivadelní systém a výchovná dramatika (srov. Valenta, 1993, s. 21-28)
Výchovná dramatika je jedním z paradivadelních systémů, které mají s divadlem společnou hru v roli. Působí na člověka prostřednictvím hraní rolí.
Mezi paradivadelní systémy patří:
|
Úkol: Jaký z uvedených modelů byste využili při práci na utváření klimatu školní třídy a při řešení výchovných problémů ve třídě? |
1.3 Cíle dramatické výchovy (srov. Pavlovská In Střelec, 2004, s. 104-105)
Dramatická výchova klade důraz na jednání a aktivitu, využívá přímého prožitku a vlastní zkušenosti, úzce souvisí s dramatickým uměním. Cílem je vychovat člověka tvořivého, vnímavého, citlivého, empatického, schopného kontaktu a slovní a mimoslovní komunikace, člověka, který se umí orientovat v běžných i méně běžných životních situacích a mezilidských vztazích, který se umí rozhodovat a jednat svobodně a zároveň odpovědně.
Cíle dramatické výchovy pro jednotlivé typy škol, stupně škol a různé organizace jsou vymezeny pouze rámcově, neboť konkretizace cílů závisí na třídě žáků, na její konkrétní skladbě a na míře zkušeností s tímto druhem práce. Je na učiteli, aby konkretizoval cíle i obsah učiva a zvolil témata, která jsou pro danou skupinu nejen zajímavá a potřebná.
Jde především o to, aby dítě bylo schopno:
|
1.4 Metody dramatické výchovy (srov. Macková, 1995; Machková, 1999; Pavlovská In Střelec, 2004)
Záleží na učiteli, které metody pro splnění výchovně vzdělávacích cílů zvolí.
Vypravování, rozhovor, diskuse, řešení problému, hry a rozcvičky tělesné výchovy, metody výtvarné, hudební a literární výchovy apod.
Cvičení: Prostřednictvím cvičení získáváme a rozvíjíme dovednosti, především jejich technickou stránku. V dramatické výchově se věnujeme rozvoji řeči, pohybu, pozornosti, paměti, smyslové citlivosti, představivosti, soustředění, uvolnění atd. Při realizaci jednotlivých cvičení by neměla chybět motivace, která spolu s pestrostí programu zařazených cvičení přispěje k udržení zájmu dětí.
Hry: K získání a rozvoji dovedností nám v dramatické výchově dobře poslouží také nejrůznější hry s pravidly. Můžeme je využít také k motivaci a psychofyzickému naladění skupiny pro další práci. Používáním této metody se děti zároveň učí pochopit, přijmout a během hry používat stanovená pravidla, což je důležité pro společnou práci v dramatické výchově. Můžeme použít hry slovní a pohybové, hry na rozvoj pozornosti, paměti, představivosti, fantazie a tvořivosti.
Dramatická hra: Je to námětová hra založená na mezilidském kontaktu a komunikaci, na setkávání různých lidských jedinců v situacích, osob, které na sebe vzájemně působí, řeší střetávání svých postojů a potřeb, přání a směřování a vytvářejí tak děje. Podstatou dramatické hry je hra v roli, kterou můžeme členit na:
Jestliže děti v navozené situaci jednají samy za sebe, objevují a zkoumají především své schopnosti, dovednosti, názory a postoje. Jednají-li v přijaté roli, zkoumají osobnost někoho jiného, snaží se pochopit jeho názory a postoje.
Hra patří k tomu typu činností, které mají místo ve všech kulturách světa a má naprosto dominantní zakotvení v dětství, kde tvoří základní kámen i osu vývoje dítěte (Koťátková, 1998, s. 9). Dramatická hra je řízenou strukturovanou činností, která, aby mohla nést označení hra, musí plnit základní atributy hry (Koťátková, 1998, s. 9):
|
Úkol: Jaké znáte metody dramatické výchovy a v čem spočívají jejich specifika? |
1.5 Formy dramatické výchovy (srov. Pavlovská In Střelec, 2004, s. 106-108)
Dramatická výchova ve škole:
V mateřské škole nebývá dramatické výchově většinou vymezen přesný čas, ale jde spíše o vhodně zařazované dramatické činnosti, které se mohou uplatňovat v různém rozsahu. V mateřské škole jde o využívání dramatické výchovy jako pedagogického principu.
Do výuky na základní škole může být dramatická výchova podle RVP začleněna trojím způsobem:
Na středních školách se můžeme setkat s dramatickou výchovou jako s volitelným předmětem.
Dramatická výchova v mimoškolní (zájmové) činnosti:
|
Úkol: Popište, jak se liší realizace dramatické výchovy v MŠ, ZŠ a SŠ. |
1.6 Průběh realizace dramatické výchovy (Macková, 1995)
|
Úkol: Shrňte pravidla pro průběh realizace dramatické výchovy. |
1.7 Učitel dramatické výchovy
Učitel dramatické výchovy by měl splňovat jednak požadavky týkající se každého učitele, tzn. umět komunikovat s lidmi, mít k nim pozitivní vztah, mít všeobecný rozhled, být morálně způsobilý, znalý efektivních metod vyučování a citlivý při hodnocení žáka, a jednak by měl být učitel dramatické výchovy speciálně vybaven dispozicemi jako je rozvinutá schopnost vcítění, tvořivost a imaginace, hravost, schopnost naslouchat, jasně a srozumitelně sdělovat, ochota přijímat nové podněty, mít jistou míru dramatického talentu, schopnost pracovat koncepčně, zvládat základní elementy režijní práce (Pavlovská In Střelec, 2004, s. 108).
Při rozhodování, jakou roli učitel při hře přijme, má v podstatě na vybranou, bude-li (Macková, 1995):
|
Přestávka: Nacházíte se přibližně v polovině této kapitoly, udělejte si nyní krátkou aktivní přestávku.
Doporučená aktivita: Nacházíte se přibližně v polovině této kapitoly, udělejte si nyní krátkou aktivní přestávku. Doporučená aktivita: HIIT trénink (high intensiy interval training) Tento trénink spočívá ve střídání rychlého (maximálního) tempa s pomalým a je možné jej aplikovat jak na silový trénink, tak na aerobní aktivity jako je běh, kolo nebo plavání. Oproti běžnému aerobnímu tréninku je zde velká časová úspora, kdy nám trénink nezabere ani 15 minut.
|