Teorie a metodika výchovy

KAPITOLA 11. Tělovýchovná a zdravotní výchovná působení v životě školy (Tělesná výchova jako součást výchovy ke zdravému životnímu stylu, Projekt Zdravá škola: Škola podporující zdraví)

 

 Cíle: Na konci studia této kapitoly dokážete vysvětlit, v čem spočívá zdravotně orientovaná tělesná výchova. Budete znát definici zdraví a umět rozpoznat v čem spočívají výhody a úskalí výhradně zdravotně orientovaného přístupu k tělesné aktivitě. Dokážete popsat pojekt Zdravá škola a budete vědět, prostřednictvím jakých pilířů jej ve škole realizovat.

Klíčová slova: tělesná výchova, zdraví, sport, zdravá škola
 
 
Časový rozsah: 2 hodiny (90 min.)
 
 

Kontrolní list:

1. Vím, co zahrnuje termín tělesná kultura.
2. Znám definici zdraví.
3. Dokáži stručně popsat historii tělesné výchovy.
4. Rozumím cílům tělesné výchovy.
5. Popíši jednotlivé ukazatele zdatnosti jedince.
6. Znám jednotlivé organizační formy tělesné výchovy.
7. Vysvětlím jednotlivé pilíře programu Zdravá škola.
8. Vím, jak je realizován projekt zdravá škola a v čem spočívá.

 

Shrnutí: Tělesná kultura je obecný pojem, kterému jsou podřazeny pojmy tělesná výchova, sport, pohybová rekreace. WHO definovala zdraví jako stav úplné tělesné, duševní a sociální spokojenosti. Termín Tělesná výchova používáme ho pro označení různých činností, jejichž cílem je osvojování pohybových dovedností, zvyšování tělesné kondice, fyzické zdatnosti, upevňování zdraví. Vztah lidí k tělu se průběhu jednotlivých kulturních epoch proměňoval.

Cíle tělesné výchovy se nemají ztotožňovat se sportovními, ale sledovat zájmy pedagogické, více se zabývat zdravotní prevencí a přispívat k výchově ke zdraví, méně se orientovat na sportovní výkon a výkonnostní limity. Tyto výhradně zdravotní cíle se bohužel mohou vylučovat s dlouhodobější osobní motivací jedince ve formě sledování vlastního pokroku, zlepšování výkonů nebo dosahování dílčích cílů v podobě amatérského soutěžení. Funkce tělesné výchovy zahrnuje složku zdravotní, vzdělávací a výchovnou. Ukazatele zdatnosti zahrnují aerobní zdatnost, svalovou zdatnost a složení těla. 

Projekt Škola podporující zdraví je komplexní, nespecifický program podpory zdraví v českých školách, který je vybudován na základě péče o zdravé klima školy, zdravé prostředí, zdravé učení, mezilidské vztahy a vztahy školy k obci. Výchova ke zdravému způsobu života v nejširším smyslu slova je hlavním cílem programu podporující zdraví na ZŠ. Program Zdravá škola zahrnuje 3 pilíře: Pohoda prostředí; Zdravé učení; Otevřené partnerství.

 

Použitá a doporučení literatura:

HAVLÍNOVÁ, M. Program podpory zdraví ve škole. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-263-7.
Health 21 – health for all in the 21st century. The health for all policy framework for the WHO European Region. European Health for All.Series No.6, Copenhagen: WHO Regional Office for Europe, 1999, 224 s.
SVOBODOVÁ, J. Projekt Zdravá škola – škola podporující zdraví. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: MSD, 2004, s. 70-8l. ISBN 80-86633-21-7.
SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-53-2.
Zdraví 21 – Osnova programu Zdraví pro všechny v Evropském regionu Světové zdravotnické organizace. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2002. 147 s.
Zdraví 21. Praha: Ministerstvo zdravotnictví, 2004.
Mužík V. - Krejčí M. Tělesná výchova a zdraví. Olomouc: Hanex, 1997. ISBN 80-85783-17-7.
Mužík, V. – Tupý, J. Tělesná výchova jako součást výchovy ke zdraví. In Zdravotně orientovaná tělesná výchova na základní škole. Brno: MU, 1999. ISBN 80-210-2246-9.
MUŽÍK, V. Tělesná výchova – Součást výchovy ke zdravému životnímu stylu. In Střelec, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: MSD, 2004. ISBN 80-86-63321-7.
Nováček V., Mužík V., Kopřivová J. Vybrané kapitoly z teorie a didaktiky tělesné výchovy Brno: MU, 2001. ISBN 80-210-2642-1.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.
Pan tělocvikář (Mr. Woodcock, Craig Gillespie, 2007)
Matilda (Matilda, Danny DeVito, 1996)