Teorie a metodika výchovy

KAPITOLA 12. Profesně-orientující výchovná působení v životě školy (Výchova k profesní orientaci)

 

 Cíle: Na konci studia této kapitoly dokážete vysvětlit, co všechno se může podílet na volbě profese a budete znát rozdíl mezi obvykle reálným a ideálním stavem této volby. Budete znát etapy profesní orientace a vědět, v jakých směrech může učitel působit na žáka a jeho volbu profese.  Dokážete popsat požadavky jednotlivých profesí a budete znát jednotlivé činitele, kteří se na profesní orientaci žáka podílejí. 

Klíčová slova: profesní orientace, rodič, třídní učitel, práce, kariéra, výchovný poradce, volba povolání
 
Časový rozsah: 1 hodina (45 min.)
 
 

 

Kontrolní list:

1. Dokáži popsat pojem práce a pojem kariéra.
2. Vím, co všechno se může podílet na volbě profese.
3. Znám druhy požadavků na určité typy profesí.
4. Vysvětlím pojem profesní orientace.
5. Popíši etapy profesní orientace.
6. Znám jednotlivé činitele, kteří se obvykle zapojují do volby profesní orientace žáka.
7. Rozumím rozdílům mezi tím, jak obvykle vypadá volba profese, a jaký by byl ideální stav.

 

 

 
Shrnutí:  Práce je specifická činnost člověka, charakteristická svým cílevědomým, individuálně i společensky významným zaměřením, umožňujícím uspokojovat základní potřeby člověka. Pro profesní orientaci je nutné znát profesní požadavky jednotlivých profesí. Volba vzdělávacího a profesního směru není jednorázový akt, ale celoživotní proces. Skutečný stav obvykle vypadá tak, že volba profese je často dílem náhodných okolností, výrazně ovlivněna rodiči, v malé míře ovlivnění vlastním zájmem. Ideální stav by znamenal rozhodnutí po dlouhodobém pedagogicko-psychologickém vlivu, vlivech volitelných předmětů, dlouhodobé diagnostice, podporování dlouhodobých zájmů apod. Profesní orientace probíhá v určitých etapách. Do otázek profesní orientace se nejčastěji zapojuje výchovný poradce, školní psycholog, rodiče, třídní učitel a další učitelé.
 
 
 

Použitá a doporučení literatura:

BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X.
KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál, 1997. ISBN80-7178-123-1.
KOLÁŘ, M. Vnitřní stádia šikanování. Znalost přeměny zdravé skupiny v nemocnou jako metodický předpoklad prevence. In Mládež a společnost, 1996, č. 2, s. 3-15.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN80-7178-049-9.
Knoflíková válka (La Guerre des boutons, 2011, Yann Samuell)
Zkažená mládež (The Class, 2007, Ilmar Raag)