Teorie a metodika výchovy

6. Profesní orientace v rámci školy:

Výchovný poradce: Vyškolený odborník, který na základní i středních školách pomáhá pří volbě povolání a podávání přihlášek. Spolupracuje s rodiči a třídními učiteli. Poskytuje informace o středních školách a odborných učilištích. Zároveň má však i vlastní výuku, proto mu na odbornou poradenskou činnost nezbývá mnoho času.
 
Školní psycholog: Nebývá zatížen výukou, což může být také jeho nedostatkem, protože se méně setkává s žáky. Je spolutvůrcem školního programu pro podporu tvorby profese. Poskytuje odborné konzultace rodičům. Provádí pedagogicko-psychologickou diagnostiku. Stává se prostředníkem vzájemné komunikace mezi rodiči a učitelem. Úloha školních psychologů není legislativně vymezena. Zájem o ně však neustále roste. Mají důležitou roli hlavně u sociálně znevýhodněných dětí.
 
Rodiče: Funguje jako nejdůležitější faktor v okamžiku vlastního rozhodování dítěte. Rodina formuje osobnost. Často vybírají nereálné školy pro své děti.
 
Třídní učitel: Zná sociální prostředí dítěte, jeho možnosti, přednosti, chování, zájmy, schopnosti a předpoklady. Koordinuje poznatky ostatních učitelů. Může žáky kvalifikovaně hodnotit a spolupracovat s rodiči.
 
Učitel: Ne vždy zařazují tuto problematiku do svých hodin. Nekomunikují s rodiči. Často nemají potřebné informace a kvalitní materiály. Podle rámcového vzdělávacího programu mají učitelé technických a informačních předmětů nejvíce možností k seznámení žáků s nabídkou profesí. Základní škola také může zařadit speciální předmět týkající se volby povolání.  
Úkol: Zamyslete se nad tím, kdo z popsaných činitelů může nejlépe napomoci v otázkách profesní orientace žáka?

 

 

6.1 Možnosti působení učitelů
 
1. Sebepoznání: žáci se mají naučit seberealisticky hodnotit své možnosti, předpoklady a zvláštnosti. Učitelé můžou vhodně motivovat a povzbuzovat.
2. Akční plánování: žáci se naučí postupně plánovat všechny důležité životní kroky, hledat strategie k dosahování cílů a odstraňování překážek.
3. Možnosti absolventa základní školy, informace: žáci získávají přehled o nabídkách vzdělání. Na kvalitu těchto informací mají vliv sdělovací prostředky, výrobní podniky, střední školy a učiliště.
4. Rozhodování: učitelé mohou různými situacemi simulovat nutnost zodpovědného rozhodování. Žáci se seznamují s možnými překážkami a vybírají nejlepší z nabízených možností.
5. Adaptace na životní změny: žáci si musí uvědomit nevyhnutelnost změn v životě.
 
Působit na žáky může pedagog ve formě různých exkurzí. Zhodnotit a využít nabyté poznatky by měl učitel provést v nejbližší hodině.
Úkol: Popište, jaké má učitel možnosti působení na žákovu profesní orientaci.

 

 

 

6.2 Spolupráce školy s dalšími subjekty
 
Rozhodující působení na profesní orientaci má škola ve spolupráci s rodinou. Ve škole je tato činnost koordinována výchovnými poradci a školními psychology. Nezastupitelnou úlohu mají také pedagogicko-psychologické poradny. Při úřadech práce fungují také Informační a poradenská střediska. V oblasti poskytování informací fungují výrobní závody, odborná učiliště a střední školy. Podporu nabízejí také některé pracovní agentury. Cílem těchto organizací je zefektivnění výběru budoucího povolání v souladu s možnostmi a individuálními potřebami žáků tak, aby byla uspokojena poptávka na trhu práce. Při posuzování perspektivy práce musí být brán na zřetel mnoho faktorů, např. druh činnosti, mzda, pracovní prostředí, podmínky, atd.
Úkol: Vyjmenujte další subjekty, které se mohou podílet na směřování profesní orientace žáka.

 

Následující