Teorie a metodika výchovy

6. Znaky pozitivního klimatu školy

  • Z pohledu žáků škola podporuje rozvoj osobnosti žáka, akceptuje žáka, umožňuje žákovi zažít úspěch, poskytuje spravedlivý přístup k žákovi, umožňuje objevné učení, ze kterého má radost atd.
  • Z pohledu učitelů je škola pracoviště, kde se dobře a adresně pracuje, spolupracuje se s žáky, rodiči, kolegy, učitel prožívá citový soulad a pocit sounáležitosti s ostatními učiteli, pocit svobody a samostatnosti v práci, úspěch v oboru atd.
  • Z pohledu rodičů vhodná škola s pozitivním klimatem vykazuje vstřícnost učitelů, spravedlivé hodnocení a zacházení s dětmi, vychovatelskou a vyučovací kompetentnost, vhodnou motivaci dětí, individuální podporu dětem atd.
  • Z pohledu veřejnosti musí škola připravit žáky pro úspěšné zapojení do pracovního světa, zodpovědné účasti na společenském životě, k osobní mobilitě, dodržování sociálních a pracovních ctností atd.
Úkol:  Nyní se vraťte k první filmové ukázce a na základě nových znalostí zkuste odpovědět, v čem spočívá klima školní třídy a co jej nejvíce ovlivňuje.
Jak můžeme popsat toto klima?
Jak byste budovali pozitivní klima v této školní třídě?