Obecná didaktika: základní informace Tematické okruhy ke zkoušce •1. Základní otázky didaktiky - úvod do studia •2. Vzdělávací a kurikulární politika •3. Vzdělávací a školský systém a škola jako učební prostředí •4. Vzdělání, vzdělávání a vzdělanost: pojetí, cíle a obsahy •5. Cíle a obsahy vzdělávání a jejich transformace •6. Učebnice a další didaktická média •6. Výuka: vyučování a učení •7. Organizace a řízení třídy •8. Učební úlohy a mezinárodní srovnávací výzkumy •9. Hodnocení žáků •10. Posilování zodpovědnosti za vlastní učení a autoregulace učení •11. Analýza a reflexe výuky a rozvíjení kvality výuky •S rezervou se počítalo z důvodu státních svátků, pedagogických praxí a časové zaneprázdněnosti přednášejících (účast na stážích, zasedáních, konferencích aj.). Seznámení s jednotlivými vyučujícími. Metody hodnocení •Ústní zkouška formou odborné rozpravy. •Tematické okruhy ke zkoušce viz osnova předmětu v IS.MU. •Termíny budou vypsány v IS.MU. • Zde se zastavit u povinné a doporučené literatury. Propojit s prací na seminářích. 374 prezenčních studentů. 259 kombinovaných. (dohromady 633) Studijní zátěž předmětu •4 kredity = 120 hodin • • • Každý předmět (= jednosemestrální kurz, jedno období) je ohodnocen určitým počtem kreditů, které vyjadřují míru náročnosti předmětu, poměrný díl studijní zátěže, která je kladena na studenta (včetně domácí přípravy) v daném semestru (období). Kreditní bod představuje 1/60 průměrné roční studijní zátěže průměrného studenta, tzn. zpravidla 30 hodin. Počet kreditů konkrétního předmětu zahrnuje celkovou studijní zátěž studenta, tzn. zahrnuje kromě kontaktních hodin další aktivity (v závazné struktuře - týmová práce, praxe, laboratorní praktika, exkurze, domácí příprava, příprava na zkoušku, zkouška). Předpokládá se domácí příprava průměrného studenta na zkoušku cca 120 hodin. Prezenční: domácí příprava průměrného studenta na zkoušku cca 80 hodin (10 dní/8 hodin denně) Kombinovaní: domácí příprava průměrného studenta na zkoušku cca 110 hodin (13 dní/8 hodin denně) Elektronická studijní opora •Byl vytvořen elektronický kurz, který je komplementární s jednotlivými přednáškovými tématy (a v ideálním případě také tématy jednotlivých seminářů). • •Elektronický kurz je k dispozici zde: • http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2224 • Heslo: comenius • •Elektronický kurz by měl být pouze oporou. Předpokládá se intenzivní samostatné studium odborné literatury (viz povinná a doporučená literatura). • Literatura •Povinná: •Pasch, M. et al. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. •Janík, T.,Maňák, J.,Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. •Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada. •Janík, T., & Stuchlíková, I. (2010). Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione, 1(1), 5–32. • •Doporučená: •Viz katalog předmětů v IS.MU – bude vždy upřesněno na přednáškách • •+ Pedagogické časopisy (jsou dostupné on-line). •Pedagogika, Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Komenský • •Pro fajnšmekry: •Petty, G. (2009). Evidence-based teaching. Cheltenham: Nelson Thornes.