PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI Úvodem Kontakt ¨Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. ¤mares@ped.muni.cz ¨Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. ¤kohoutek@ped.muni.cz ¨PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. ¤fikarova@ped.muni.cz ¨PhDr. Josef Lukas, Ph.D. ¤lukas@ped.muni.cz ¨ Co číst? ¨ Victor J. Drapela: Přehled teorií osobnosti. Portál 1997, překlad: Karel Balcar. ¨Calvin S. Hall, Gardner Lindzey: Psychológia osobnosti: úvod do teórií osobnosti. Bratislava: SPN 1997. ¨Vladimír Smékal: Pozvání do psychologie osobnosti. Člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister&Principal, 2002. ¨ ¨Pavel Říčan: Psychologie osobnosti. Praha, Grada 2010 ¨Milan Nakonečný: Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 2009. Co je osobnost? ¨V běžné mluvě pojem osobnost spíše synonymem úspěchu (osobnosti kulturního života, sportu…) ¨Individuálně specifická představa o druhých lidech ¤(řada pojetí – teorie mysli, „folk psychology“…) ¨ ¨Drapela (1997) subjektivně vnímána jako jednotný a pevný celek; ve skutečnosti spíše proces; dynamický zdroj chování, identity a jedinečnosti ¨Helus (1982) osobností se člověk nerodí, nýbrž stává (tzv. potenciální osobnost) Psychologická pojetí osobnosti – řada různých pojetí ¨Rozdělení podle řady různých kritérií ¨Podle Smékal (2005) – šest složek osobnosti: 1.Stavba těla: Jak vypadá? 2.Temperament: Jak rychle a intenzivně prožívá, reaguje a jedná? 3.Zaměřenost: Co chce a co nechce, za čím jde a co odmítá? 4.Schopnosti a dovednosti: Co umí a dovede, co neumí a nedovede? 5.Charakter: Jaký ten člověk je, co je zač? (jeho mravní zásady, jeho pocit odpovědnosti…) 6.Životní dráha: Odkud a kam jde? 7. Osobnost jako psychologický konstrukt ¨Individuální specifika chování a prožívání zahrnující dílčí složky a struktury psychiky ¤Idiografické a nomotetické paradigma (Allport, 1937) nNomotetické hledá obecné zákony a principy aplikovatelné na různé lidi (konstrukty jako extroverze, sebeaktualizace aj.) nIdiografické se snaží popsat a pochopit specifické projevy konkrétní osobnosti n ¨Různá pojetí osobnosti (volně dle Bahbouha): ¤Založená na motivaci (Freud, Murray) ¤Založená na učení (Watson, Dollard a Miller) ¤Založená na sebeuvědomění (Frankl, Laing, May, Rogers) ¤Založená na poznání (Kelley, Piaget) ¤Založená na pojetí celostního psychologického pole sil a vztahů (Kurt Lewin, Joseph Murphy) ¨Přístupy k poznávání osobnosti: ¤Biologický (člověk jako živý organismus – např. evoluční psychologie, sociobiologie) ¤Experimentální (zkoumá duševní funkce a jejich projevy v chování; vzorem jsou přírodní vědy; brain sciences atd.) ¤Sociální (osobnost utváří a je utvářena sociálními vztahy) ¤Psychometrický (matematicky vyjádřená syntéza projevů osobnosti) ¨Základními znaky osobnosti jsou: ¤Individualita (jedinečnost) ¤Organizovanost a integrace ¤Vývoj ¤Konzistentnost Může se osobnost člověka vůbec měnit? ¨V principu tři možné odpovědi: 1.Osobnost se nemění, je stabilní; proto v psychologii používáme pojem osobnost. 2.Osobnost se mění po celý život, vyvíjí se. V některých obdobích rychleji a výrazně, v jiných pomalu a téměř nepozorovaně. 3.Osobnost má z hlediska struktury různé úrovně: některé se příliš nemění, jiné se mění výrazněji. ¨Do značné míry i otázka vymezení klíčových pojmů (osobnost, změna, stabilita…) ¤ Může se tedy osobnost měnit? ¨Tři úrovně osobnosti (McAdams, 1994) ¤dispoziční rysy (dispositional traits) ¤osobní zaměřenost (personal concerns) ¤životní příběh (life narrative). ¤ ¨Takže – ano i ne. ¤ Dispoziční rysy (McAdams) ¨Relativně nezávislé na vnějších vlivech a kontextu ¨Zdrojem srovnání lidí mezi sebou ¨Do jisté míry vrozené, během života relativně stabilní ¨V psychologii označovány jako rysy osobnosti ¤např. Big Five (pětifaktorový model osobnosti - dimenze neuroticismus, extraverze, otevřenost vůči zkušenosti, přívětivost, svědomitost) Osobní zaměřenost (McAdams) ¨Co čeho chce člověk v určitém období svého života dosáhnout, ¨Ale také, co nechce dělat, čemu se chce vyhnout. ¨Konkretizace v podobě plánů, osobních cílů, i strategií. ¨ ¨Kontextově ovlivněné i závislé ¨ ¨Řada teorií např.: osobní usilování o něco (Emmons, 1986), perspektivní motivace člověka (Pavelková, 1990, 2002), osobní projekty (Palys, Little, 1983), aktuální životní úkoly (Cantor, 1990) ¨ ¨Ovlivnitelné Životní příběh (McAdams) ¨Integrace, jednota, soudržnost dílčích složek, celková zaměřenost osobnosti, její životní směřování, smysl života. ¨Tato úroveň se týká proměn jedincova „já“(self), včetně jeho identity. ¨Identita je zde chápana jako vnitřní, rozvíjející se příběh, který v sobě integruje rekonstruovanou minulost, vnímanou přítomnost a anticipovanou budoucnost do koherentního, životadárného mýtu; tento životní mýtus posiluje daného člověka (McAdams, 1994, s. 306) Stabilita a změny ¨V různých složkách osobnosti různé, i z hlediska rychlosti a obsahu (srv. novorozenec, kojenec; dospívání…) ¨Osobnost nemůže být rigidně stabilní; musí reagovat na změny v sociálním (aj.) okolí ¤Vývojová, sociální psychologie ¨ Změny osobnosti ¨nezbytné v případech, kdy se člověk ocitne před novým, závažným adaptačním problémem (Weinberger, 1994, s. 339). V zásadě tři možnosti ¤systematickým dlouhodobým úsilím lidí kolem jedince (rodičů, učitelů, psychologů, trenérů) ¤jednorázově - vlivem těžké životní události, zažitého traumatu (nemoc, úraz, vážná nemoc či úmrtí v rodině, dopravní neštěstí, přírodní katastrofa atp.) ¤z iniciativy jedince samotného, který se snaží sám na sobě pracovat. nKdyž vykrystalizuje jeho nespokojenost s dosavadním stavem – crystallization of discontent (Baumeister, 1994) ¤ Facilitace změny ¨Když jedinec očekává, že v daném aspektu osobnosti vůbec může dojít ke změně ¨ ¨Otázka subjektivního vnímání změny