Pojetí identity v psychologii (identita učitele) Semestr: podzim 2015 Pojetí identity 1 Identita učitele – jedna z možných identit člověka, jehož povoláním je učitelství; utváření adekvátního pojímání sebe sama jakožto učitele… Identita zmiňována v kontextu psychologie osobnosti, vývojové psychologie a v kontextu sociální psychologie – malé průniky zkoumání! Člověk hledá identitu, aby si potvrdil legitimitu vlastní existence nejen před sebou samým, ale i ve společnosti, ve které žije (Bačová, 2003) Pozn.: identitu hledá každý, i když o tom (hlavně v rámci níže představených psychologických konceptech) vlastně nepřemýšlí... Pojetí identity 2 Dva základní postuláty (k diskusi?): 1) žádný jedinec nemá pouze jednu identitu, naopak u něj existuje velké (často obtížně specifikovatelné) množství identit (také tzv. mnohonásobné identity); 2) jedinec vnímá svoje různé identity na základě dvou dimenzí:  sociální – odvozena od členství v různých sociálních skupinách; (také tzv. vztahové či rolové identity; souvisí s potřebou identifikace) hlavní vnitřní faktor formování těchto identit je „představa“ jedince o tom, jak by se měl v určité roli* chovat; vnějšími faktory jsou vztahy s ostatními lidmi (především s těmi, kteří zastávají obdobnou roli)  osobní – založena na specifických psychologických (osobnostních) charakteristikách, které jedince prostřednictvím jeho vlastního osobitého vnímání odlišují od ostatních lidí (Howard, 2000). * Pozn.: nutno rozlišovat sociální identitu a sociální roli Pojetí identity 3 Širší a užší rámec zkoumání identity učitele:  užší zohledňuje především sociální identitu (odrážející pojetí role učitele)  širší bere v potaz i osobní identitu učitele - významy, které jedinec připisuje sám sobě; - konzistentním, ale i nekonzistentním spojením sociální identity a sebepojetí jedince; - „osobní mýtus, který člověk konstruuje, aby definoval, kdo je“ (McAdams, 1993) Vývoj identity (Erikson) Otázka: získání identity x celoživotní vývoj identity? Hledání identity v adolescenci (Erikson – vývojový úkol) Dosažení identity znamená získání  pocitu vlastní jedinečnosti (individuality);  pocitu vlastní celistvosti (wholeness and synthesis), tj. sjednocení různých dílčích zkušeností se sebou samým;  pocitu určité osobní stability a sjednocení vlastní zkušenosti v čase (minulost, přítomnost a perspektiva sebe sama) (sameness and continuity);  pocitu vlastní sociální hodnoty a podpory od druhých (social solidarity). Dosáhnout identity znamená propojit tyto pocity a zkušenosti do smysluplného celku. Difůze identity – neúspěšné propojení pocitů, zmatek v přijímání sebe sama…. Stavy identity (Marcia) 1 Proces hledání (exploration) + přijetí závazku (commitment) Rozptýlená identita (identity diffusion) – nepřítomnost hledání a nepřítomnost závazku; jedinec se příliš nezabývá vlastní budoucností ani sebereflexí, je orientovaný na prožívání toho, co se děje „zde a nyní“. Nemá potřebu nějak se zakotvit či vymezit. Je snadno ovlivnitelný druhými, často mění svoje názory a přesvědčení a často mění svoje chování podle toho, v jaké skupině se aktuálně nachází. Předčasně uzavřená identita (forclosure) – přijetí závazku při nepřítomnosti explorace. Přijetí závazků a obrazu sebe a světa bez aktivního hledání, bez krizí a pochybností. Identifikace s konkrétními vzory, s normami a postoji, jejichž nositeli jsou pro něj důležití lidé či instituce (rodiče, škola, přátelé, církev apod.). Stavy identity (Marcia) 2 Stav moratoria – přítomnost explorace a nepřítomnost závazků. Typickou charakteristikou je aktivní hledání, otevřenost vůči nové zkušenosti a přemýšlení o sobě samém, zkoušení nových rolí, objevování nových hodnot a rozvíjení různých zájmů. Adolescent si nechává „prostor“… akceptované společností! Dosažení identity (identity achievement) – hledání dokončeno; závazky přijaty. Životní zkušenosti a perspektivy vytváří smysluplný celek, dostavují se pocity, které vyjadřují integritu osobnosti: pocit vlastní jedinečnosti, zážitek kontinuity a sebeakceptace a také pocit sounáležitosti s určitými lidmi, skupinami, hodnotami a ideály. + současná pojetí – vynořující se dospělost (Arnett, 2004), která má pět charakteristik – hledání identity, nestabilitu, zaměření se na sebe, pocit „mezi" (ani adolescent, ani dospělý) a šíře možností, ze kterých si může „ne-dospělý“ vybírat. Profesní identita – užší pojetí Profesní identita učitele (tři složky) – jak učitel vnímá sebe jakožto experta na svůj obor, pedagogického experta a didaktického experta (Beijaard et al., 2002). Tři pozice, ve kterých se učitel v každém okamžiku při vyučování nachází (Bizjajeva, 2004) – měl by působit současně jako:  expert na předávání informací (musí vědět, co a jak ve svém oboru vyučovat);  expert na komunikaci (v ideálním případě vnímající většinu existujících vztahů mezi ním a žáky);  a zároveň jako „vědec-analytik“, sledující a hodnotící své vlastní chování, myšlení i prožitky, spojené s procesem výuky, jakoby nezávisle na sobě samém z pozice pokud možno „nestranného“ vědce (sebereflexe?) Profesní identita – rozšířené pojetí Výše zmíněnou profesní identitu ovlivňuje:  kontext vyučování – atmosféra a klima třídy (veškeré interakce mezi učitelem a jeho žáky; vliv kultury školy (normy a hodnoty sdílené lidmi spojenými se školou)  učitelovy zkušenosti – zahrnuje veškerý vývoj učitele, především cestou získávání zkušeností a dovedností  „biografie“ učitele – úzká souvislost profesní identity se všemi okolnostmi učitelova života, jeho psychosociálním vývojem, životním příběhem… Life story – popsání a pochopení vývoje učitele nejen jakožto profesionála, zabývajícího se vyučováním (profesní identita), ale i jakožto člověka, pomocí vyprávění příběhů. V příbězích se objevuje vše → → Profesní identita v životním příběhu Tzv. „narativní identita“ – vzniká prostřednictvím vyprávění životního příběhu a je formována komplexem interakcí mezi učitelovými představami, prožitými událostmi, signifikantními druhými a celým kontextem sociálních zvyků a obyčejů (Ezzy, 1998). Identita založena na skutečných událostech, které jsou však „fiktivně“ interpretovány, konstruovány jedincem v interakcích a dialogu s ostatními (i se sebou samým). otázka možnosti zkoumání „skutečné“ identity člověka Tak jako je „konstruován“ život, osobnost a identita jedince, tak i samotné vnímání vlastního životního příběhu je produktem neustálého konstruování a rekonstruování (sociální konstrukcionismus…) Dojem, že si pouze „žijeme svůj život“ je tedy nepřesný, protože si náš život i jeho vnímání konstruujeme v závislosti na životech jiných, na sociálních institucích atd. Profesní identita v životním příběhu 2 Kontinuita já (profesní i osobní identita) je umožněna vyprávěním (i „přemýšlením o“) vlastním životního příběhu, neustálou interpretací a reinterpretací minulých a současných zkušeností, ale i předpokládaných vidění vlastní budoucnosti. Pro učitele tedy může sdělování vlastního příběhu představovat přínos nejen pro jeho hlubší chápání profesionálního vývoje, ale i pro porozumění vývoji osobnostnímu.