CITAČNÍ STYL APA Gabriela Šimková 7. Prosince 2016 Seminář informačních dovedností UVEDENÍ DO DĚJE Citační norma Americké psychologické asociace Příklad tzv. Harvard stylu – je založena na tzv. Author-date systému citování APA byla vyvinuta sociálními a behaviorálními vědci Je určena pro:  Výzkumné zprávy  Empirické studie  Přehledové studie  Teoretické statě  Metodologické články  Případové studie a další typy především sociálně-vědných textů V ČEM SE APA ODLIŠUJE Vynechávají se některé údaje, které jsou v ISO 690 povinné (ISBN, rozsah) U elektronických monografií se neuvádějí údaje o místu vydání a nakladateli Rok vydání zapisujeme v závorkách po jménech autorů, pokud je text v tisku, uvádíme (in press), v případě neuvedení data vydání píšeme (n.d.) jako zkratku pro no date available Má-li text 7 a méně autorů, uvádíme je všechny, je-li jich 8 a více, uvedeme prvních šest autorů a po třech tečkách posledního autora Místo vydání a vydavatel je oddělen dvojtečkou s mezerou pouze na straně vydavatele (místo vydání: vydavatel) Údaj o rozdsahu (stránkování) se uvádí pouze při uvádění rozsahu konkrétních stran (např. článku, kapitoly v knize) Technické údaje (označení vydání, rozsahu) uvádíme v angličtině bez ohledu na jazyk dokumentu ODKAZY V TEXTU Jméno autora a rok vydání citovaného zdroje je uvedeno přímo v textu v podobě jméno, rok v kulatých závorkách (Jarvis, 2004) V případě, že má text dva a více autorů, jsou jejich jména spojena znakem & (Argyris & Schön, 1996; Pol, Novotný, & Hloušková, 2009) Při odkazování na vícero zdrojů jsou všechny v abecedním pořadí uvedeny v jedné kulaté závorce a odděleny středníkem (Jarvis, 2004; Kolb, 1984) Lokace stran, ze kterých bylo citováno, se uvádí oddělena čárkou do kulatých závorek přímo za rok (Pol, 2012, s. 103). V případě, že má více zdrojů stejného autora i rok vydání, využívá se k jejich rozlišení malé písmeno abecedy přiřazené k roku vydání. Písmena se potom uvádějí rovněž v závěrečném seznamu použitých zdrojů. (Valenta, 2004a, s. 56) Pokud se jméno autora objevuje přirozeně v textu, je doplněno pouze rokem v kulatých závorkách: Pol (2012), popřípadě s lokací: Pol (2012, s. 120). Jména autorek jsou přechylována výhradně v textu, v odkazech v závorce i v seznamu literatury zůstávají v původní podobě. Kratší citáty (do tří řádků) z literatury či dalších pramenů jsou v hlavním textu zasazeny do uvozovek. Citace delší než tři řádky je psána písmem o velikosti 10 pt. a oddělena od ostatního textu jedním vloženým řádkem před a za textem vlastní citace. Citovaný text není ohraničen uvozovkami. TABULKY Název tabulky včetně jejího pořadového čísla je umístěn nad tabulkou, není nijak zvýrazněn a má velikost 12 pt. při současném použití písma Times New Roman. Zdroj a případné poznámky nebo legenda jsou umístěny pod tabulkou. Velikost písma je v tomto případě 10 pt., text není nijak zvýrazněn. OBRÁZKY Vložené obrázky jsou očíslovány a opatřeny vhodným názvem, který je umístěn pod obrázkem. Název obrázku je psán písmem Times New Roman o velikosti 12 pt. a není nijak zvýrazněn. Pod obrázkem je uveden zdroj, případné poznámky nebo vysvětlivky k obrázku. Velikost písma je 10 pt., text zůstává bez jakéhokoliv zvýraznění. TIŠTĚNÉ ZDROJE 1. Citace monografie (vč. sborníku) Hloušková, L. (2008). Proměna kultury školy v pedagogických diskurzech. Brno: Masarykova univerzita. Zounek, J., & Šeďová, K. (2009). Učitelé a technologie. Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido. Pol, M., Rabušicová, M., & Novotný, P. (2006). Demokracie ve škole. Brno: Masarykova univerzita. Malewski, E. (Ed.). (2012, in press). Curriculum studies handbook: The next moment. New York: Routledge. Maňák, J., & Janík, T. (Eds.). (2005). Orientace české základní školy. Brno: Masarykova univerzita. 2. Citace příspěvku v monografické publikaci (vč. sborníku): Miková, M., & Janík, T. (2007). Pořizování videozáznamu jako metoda sběru dat. In R. Švaříček & K. Šeďová, et al., Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách (s. 192– 201). Praha: Portál. Kolář, J., Nehyba, J., & Lazarová, B. (2011). Osobnostně sociální rozvoj – o významu pojmu optikou pedagogického diskursu. In T. Janík, P. Knecht, & S. Šebestová, Konference České asociace pedagogického výzkumu (s. 349–355). Brno: Masarykova univerzita. 3. Citace příspěvku v časopisu Šeďová, K. (2012). Žáci se smějí učitelům: Podoby a funkce školního humoru zaměřeného na učitele. Pedagogická orientace, 22(1), 41–65. Pol, M., Hloušková, L., Novotný, P., & Sedláček, M. (2012). Profesní dráha ředitelů základních škol: od fáze profesní jistoty k novým výzvám. Studia paedagogica, 15(1), 65–84. Veenman, M., Wilhelm, P., & Beishuisen, J. (2004). The relation between intellectual and metacognitive skills from a developmental perspective. Learning and Instruction, 14(1), 89–104. 4. Citace monotematického čísla časopisu Chvál, M., Michek, S., & Pol, M. (Eds.). (2010). Evaluace ve škole [Special issue]. Orbis scholae, 4(1). 5. Citace kvalifikační práce Trnková, K. (2007). Málotřídní školy a faktory ovlivňující jejich fungování(Disertační práce). Dostupné z https://is.muni.cz/auth/th/8942/ff_d/cele-po_korekci.pdf Valenta, M. (1996). Tvorba učebnic dějepisu pro mentálně retardované žáky(Disertační práce). Olomouc: PdF UP. ELEKTRONICKÉ ZDROJE 1. Elektronická monografie Larsson, E. (Ed.). (2010). Playing reality. Dostupné z http://interactingarts.org/pdf/Playing%20Reality%20(2010).pdf Jandová, R. (Ed.). (2007). Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného pedagogického výzkumu [CD-ROM]. České Budějovice: JČU. 2. Příspěvek v elektronické monografii (sborníku) Lappi, A. P. (2010). Contra-moral of Play. In E. Larsson (Ed.), Playing reality (s. 193– 203). Stockholm: Interacting Arts. Dostupné z http://interactingarts.org/pdf/Playing%20Reality%20(2010).pdf 3. Článek v elektronickém časopise Dočekal, V. (2012). Prožitkové, zážitkové, nebo zkušenostní učení? Epedagogium, 12(1), 9–17. Dostupné z http://www.pdf.upol.cz/fileadmin/user_upload/PdF/e-pedagogium/2012/E- pedagogium_I_-_2012.pdf SEZNAM LITERATURY Všechny použité zdroje je třeba uvést v závěrečném seznamu literatury seřazené abecedně podle příjmení autora. Díla stejného autora publikovaná v témže roce jsou seřazena abecedně podle názvu. Názvy (zejm. anglicky psaných publikací) jsou v seznamu literatury uváděny malými písmeny, ovšem v souladu s gramatickými pravidly. Velkými písmeny jsou naopak uváděny anglické názvy časopisů. Seznam literatury není číslován. ZDROJE, BEZ KTERÝCH SE NEOBEJDETE Interaktivní metodika tvorby citací APA dle Knihovny univerzitního kampusu http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps11/metodika/web/ebook_citace_2011.html#APA.zasady_tvorby APA podle Pedagogické orientace https://journals.muni.cz/public/journals/10/pokynyproautorydleapa_151113_pedor.pdf APA checklist (určen především pro autory odborných článků) https://journals.muni.cz/public/journals/10/APA_Checklist_7.12.2015.pdf APA dle Ústavu pedagogických věd FF MU http://www.phil.muni.cz/wupv/home/studium/citacni-norma-apa Oficiální web http://apastyle.org/ Citační manažery https://www.citacepro.com/ https://www.zotero.org/ Interaktivní tutorial http://flash1r.apa.org/apastyle/basics/index.htm?_ga=1.230110356.963445694.1481055154