• VY_32_INOVACE_ZB04_2964TVR * Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám * * Číslo projektu CZ.1.07/1.5. 00/34.0883 * Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti * Číslo šablony: V/2 * Datum vytvoření: 16. 11. 2012 * Autor: Mgr. Marcela Tvrdá * Určeno pro předmět: Zbožíznalství * Tematická oblast: Drobné zboží * Obor vzdělání: Obchodník (66-41-L/01) 4. ročník * Název výukového materiálu:PowerPoint: 29. Hračky * Materiál byl vytvořen v souladu se ŠVP příslušného oboru vzdělání. * Popis využití: Název výukového materiálu byl vytvořen s pomocí programu PowerPoint, na závěr shrnutí a procvičování kontrolních otázek. * Výkladová hodina s procvičováním * * Drobné zboží • * Papír a kancelářské potřeby * * Prezentace * * Obsah * Rozdělení hraček podle pohybového systému * Rozdělení hraček podle druhů * Charakteristika polytechnických hraček * Kontrolní otázky 1. Rozdělení hraček podle pohybového systému * Hračky dělíme: • * hračky bez pohybového systému * hračky s jednoduchým pohybovým mechanismem * hračky s elektrickým a elektromagnetickým pohonem Hračky bez pohybového systému * Hračky pro děti mladšího věku * * Druhy: figurky, zvířátka, vozidla různé velikosti a typů, jednoduché stavebnice, dětské nádobí, nářadí… 2. Hračky s jednoduchým pohybovým mechanismem * jsou určené pro pohyb na nakloněné rovině * řadí se zde hračky s mechanismem, které jsou poháněné ocelovou strunou nebo vinutou spirálou * Převody (ozubené, setrvační…) • •Hračky: pohony aut, vlaků, lodí…. Hračky s elektrickým a elektromagnetickým pohonem * Hračky poháněné střídavým proudem ze sítě * Hračky poháněné jednosměrným proudem z baterií nebo akumulátorů • •Články a baterie jsou vyměnitelné •vkládají se do hraček. Polytechnické hračky * jsou to převážně stavebnice •Rozlišujeme tři typy * 1. stavebnice, kde si dítě osvojuje pouze určité pohyby * 2. stavebnice, kde dítě může sestavit určité předměty * 3. stavebnice, kde dítě může sestrojit předmět, který používá Polytechnické hračky •Polytechnické hračky: * a) jednoduché (4 – 6 let) * b) složité (pro mladší a starší ročníky) •Soupravy: * jednoúčelové * víceúčelové * univerzální Polytechnické hračky * a) Jednoúčelové soupravy * možné sestavit pouze jeden předmět * jednotlivé části se spojují šrouby, maticemi, dalšími prvky •Návod na montáž: srozumitelný, •doplněný názornými obrázky •(pracovní stroj, auta, letadla) Polytechnické hračky * b) víceúčelové soupravy * skládají se z dílů * možné sestavit několik typů hraček stejného druhu, auta s variabilními karoseriemi, jeřáby, lodě * jsou určené pro starší děti * zvláštní pozornost se musí věnovat balení Polytechnické hračky * c) univerzální soupravy * mohou být z kovu, dřeva, plastů * soupravy různých prvků * je možné sestavit několik druhů hraček •Druhy: stavebnice z děrovaných •pásů, destiček, kladky, ozubená kola, •hřídele Rozdělení hraček podle druhů * Všechny druhy panenek a doplňky * Zvířátka a figurky * Mechanické hračky 3. * Dětská vozidla * Elektrické hračky, doplňky * Dětské stroje, doplňky * Optické hračky 4. Rozdělení hraček podle druhů * Stavebnice a skládanky * Dětské hudební hračky 5. * Míče, nábytek, houpací koně * Hračky do vody, počitadla, tabule * Dětské zbraně a náboje * Dětské nářadí a náčiní * Dětská loutková divadla, maňásci * Společenské hry Kontrolní otázky * 1. Jaké pohybové mechanismy hraček znáte? * 2. Z jakých materiálů se vyrábějí hračky do vody? * 3. Vysvětlete, co jsou to polytechnické hračky. * * Odpovědi zapište do záznamového archu. Zdroj •Kroneraff, I., Pál, F., Belopotocká, G., Zbožíznalství drobného zboží. Praha:Merkur 1991 •Cvrček, K., Chalupný, V., Kynčil, J.,Zbožíznalství II. Praha:Fortuna 2005 •Chládek, J., Zbožíznalství. Praha: SPN 1971 •www. Wikipedie.cz •Foto 1. – 5. archív autora