Stres Cvičení 1 •Ve dvojicích – trojicích vytvořte svou vlastní definici toho, co je to stres a jaké jsou jeho příznaky - max. 10 minut. •Prodiskutujte, co ve vašem životě funguje jako stresor – podnět vyvolávající stres • Teoretické zakotvení •Hans Selye (čti „šajé“) •30. – 40. léta 20. stol. •Lékař, maďarského původů •GAS Přínos Selyeho teorie GAS Kritika •Medicínský přístup, vycházející ze studia zvířat •Opomíjí lidskou psychiku Lazarusova teorie stresu Jedna metafora… Cvičení 2 •Opět ve dvojicích – trojicích prodiskutujte, co vám osobně pomáhá zvládat stresové situace ve vašem životě – 10 minut Vysoké nároky? Co na to evoluční biologie? (prof. Paul Gilbert – terapie soucitné mysli) •Náš mozek se evolučně skládá ze tří hlavních částí: • •1) „Plazí mozek“ – řídí automatické procesy v těle a jeho cílem jsou tzv. „4 F“ – boj (fight); útěk (flight); obţiva (feeding ) a sex (reproduction). Nezahrnuje emoce a vztahy. •2) „Savčí mozek“ – zahrnuje emoce a vztahy, péči o potomky, kognitivní procesy, ale ty jsou nevědomé, konkrétní a značně rigidní (řízené pudy). Řídí „archetypální“ chování a prožívání. • •Tyto dvě části tvoří tzv. „starý mozek/mysl“ a jsou dokonale funkčně propojeny. Uplatňují se ve stresu a jsou velmi rychlé, ovšem vůlí jen málo ovlivnitelné. • •3) „Lidský mozek“- umožňuje „reflexi“ a „imaginaci“ – přemýšlet o sobě samotném, vžívat se do druhých, představovat si věci, které nejsou, ale mohly by být. Je zdrojem vědomí a je pomalý, lze jej ovšem vůlí ovlivnit. •Také se označuje jako „nový mozek/mysl“ a se „starým mozkem“ není dosud zcela dokonale funkčně propojen, což může být příčinou řady psychických potíží, ale i sociálních problémů. Tři hlavní emoční systémy mozku •Emoce jsou součástí „starého mozku/mysli“. Proto jsou vůlí přímo neovlivnitelné. •I. „Systém ohrožení a sebeobrany“ (serotonin) •Detekuje nebezpečí •Reakce „útok – útěk – strnutí“ •Emoce: strach, úzkost, vztek, nechuť, pohrdání, deprese •Mobilizuje výdej energie •II. „Systém chtění a získávání“ (dopamin) •Detekuje dostupnost zdrojů (potrava, sex, moc) •Reakce: Chtění –získávání – konzumace •Emoce: toužení, rozjaření, radost, euforie, frustrace, deprese •Mobilizuje výdej energie •II. „Systém uspokojení a bezpečí“ (endorfiny) •Detekuje uspokojení potřeb/bezpečí •Reakce: uvolnění, klid, odpočinek, spánek •Emoce: spokojenost, blaženost, láska, soucit •Energii získává Tři hlavní emoční systémy mozku •SYSTÉMY OHROŽENÍ A CHTĚNÍ •jsou v naší společnosti chronicky přebuzené, hyperaktivní – viz sdělovací prostředky, konkurence, pocit trvalého ohrožení a neuspokojení potřeb. •SYSTÉM USPOKOJENÍ/BEZPEČÍ •je nedostatečně aktivní – neumíme si dostatečně vážit toho, co máme; být spokojeni se stávajícím stavem („chudý je ten, komu nestačí to, co má; bohatý je ten, komu to stačí“) • •Optimální fungování mozku/mysli je zajištěno při VYVÁŽENOSTI VŠECH TŘÍ SYSTÉMŮ. • •V naší společnosti to znamená zaměřit se na podporu „systému uspokojení/bezpečí“. •Jednotlivé emoční systémy se navzájem ovlivňují a fungují jako „mody“, tj. přecházejí jeden do druhého podle potřeby, automaticky. Člověk je vždy pod vlivem jednoho z těchto emočních systémů. Jak na to ? •Všímavost • •Rozvíjení soucitu – laskavosti.