UPVK_0009 Úvod do pedagogiky Eva Trnová MCj04344110000[1] MCj04077340000[1] nUměním všech umění je vzdělávat člověka, tvora ze všech nejvšestrannějšího a nejzáhadnějšího. n (J. A. Komenský) Zdroje ke studiu nLiteratura – dostatek literatury (viz seznam) nStudijní materiály v ISu 4 Literatura: nStojan,M. Přehled obecných pedagogických kategorií. Brno: CERM,2003. ISBN 80-7204-323-4. nStojan,M. Základní pedagogické kategorie. Brno: MU, 1998. nJůva, V. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999. nISBM 80-85931-78-8 nJůva, V. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium.Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-95-8 nPrůcha,J. Moderní pedagogika.Věda o edukačních procesech Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3. nPRŮCHA, J. Přehled pedagogiky.Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4. nPRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. rozš. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2. nGAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. Pedagogika nCo si představujete pod pojmem pedagogika? Pedagogika nTermín pochází z antického Řecka - slovo paidagógos = vzdělaný otrok, který pečoval o syna svého pána, doprovázel jej na cvičení a do školy. nTento výraz se přesunul do antické latiny - paedagogus s posunutým významem otrok → učitel, vychovatel. nV české pedagogice - pedagog = člověk, který se věnuje výchově profesionálně a má pro tuto činnost určitou kvalifikaci nPřesný význam slova - pais=dítě, aigen=vésti Definice pojmu pedagogika nOdlišují se podle pojetí autora – pedagogika = věda s širokým spektrem zájmů a obrovským polem působnosti n n Pedagogika je věda o permanentní výchově, o celoživotní výchově dětí, mládeže i dospělých (Jůva, Úvod do pedagogiky) Nové začlenění pedagogiky? nPedagogika výchova dětí a dospívajících – původ slova - „vedení dítěte“ nAndragogika výchova a vzdělávání dospělých (řecky andros = muž.) nGerontagogika výchova seniorů (řecky geron = stařec) nAntropogogika (např. Švec, 1988) nebo agogika (Palán, 2002) souhrnný název pro výchovu člověka ve všech věkových údobích Pedagogika jako věda nPedagogika je věda o edukaci, tedy o výchově a vzdělávání. nPedagogická věda v mezinárodním kontextu používá pojem edukace, edukační proces jako jeden termín pro označení výchovy a vzdělávání. nEdukace = schopnost člověka učit se a vyučovat jiné (edukant – žák a edukátor – učitel). nEdukační realita = každá interakce pedagoga a vychovávaného. nEdukační proces (edukace) = činnost působící na subjekt a je aktivně vyhledávána subjektem. Vznik pedagogiky jako vědy nJako samostatný vědní obor se Ped vyčlenila z filozofie na počátku 19. století vlivem německého pedagoga J. F. Herbarta. n nV našich zemích však bývá považován za zakladatele pedagogiky J. A. Komenský, (17. století) – používal termín didaktika Předmět pedagogiky nMalach – výchova člověka n Průcha - edukační prostředí, procesy, jež se v těchto prostředích realizují, a výsledky a efekty těchto procesů nKučerová – člověk v situaci výchovy nV situaci výchovy je celý člověk se všemi svými vztahy ke skutečnosti. Jde tedy o předmět zkoumání maximálně složitý, mnohonásobně polarizovaný, vyžadující interdisciplinární spolupráci všech věd o člověku. (Stanislava Kučerová) Význam pedagogiky nTeoretický význam – odhaluje zákonitosti výchovy a její důležitou úlohu v životě jedince a společnosti, zabývá se výchovou v jednotlivých věkových obdobích a v různých výchovných zařízeních nPraktický význam – poskytuje množství podnětů pro edukační aktivity všem výchovným a školským pracovníkům, rodičům i pracovníkům souvisejících profesí; teoretické závěry jsou aplikovány v oblastech školství, mimoškolního vzdělávání, ekonomického rozhodování, sociální politiky, pomáhajících profesí a oblastech samotné vědy. nJe nutné skloubit teorii a praxi – odstranit „gap“ Úkoly pedagogiky nAnalytické úkoly - zkoumá aktuální výchovnou realitu n nVerifikační úkoly - ověřuje, zda dosud platí určité poznatky n nPrognostické úkoly - formuluje perspektivní výchovné cíle n Chvilka pro diskuzi nJaké úkoly plní „praxe“ a jaké „teorie“? Charakter pedagogiky nZahrnuje teorii i praxi. nMá charakter normativní, explorativní a explanativní. n(1) normativní charakter – Ped stanovuje určité normy, vzory, doporučení, cíle, jak realizovat edukaci n(2) explorativní charakter - Ped zkoumá , je založena na poznatcích získaných z výzkumu n(3) explanativní charakter - Ped zjišťuje, popisuje, vysvětluje různé jevy edukační reality n(lat. exploratio = zkoumání a lat. explanatio = vysvětlení); tzn. moderní pedagogika je založena na zkoumání a objasňování jevů edukační reality Obsahová náplň pedagogiky 1 nPředmět pedagogiky je rozsáhlý – nutnost dělení na specializované disciplíny nrozlišujeme základní dělení dle pěti kritérií: n1. Podle obsahu zkoumání n2. Podle věku n3. Podle fází společenského vývoje: n4. Speciálně pedagogické vědy: n5. Podle oblastí aplikace 1. Podle obsahu zkoumání: obecná pedagogika, srovnávací pedagogika, dějiny pedagogiky a školství, teorie výchovy, obecná didaktika, oborové didaktiky, pedagogická diagnostika, pedagogická evaluace, pedagogická prognostika, pedagogická teleologie, teorie řízení škol a školství, technologie vzdělávání. 2. Podle věku: předškolní pedagogika, školní, vysokoškolská, andragogika , gerontagogika 3. Podle fází společenského vývoje: antická, křesťanská, renesanční, reformní, pragmatická, moderní a postmoderní pedagogika 4. Speciálně pedagogické vědy: psychopedie, somatopedie, surdopedie, logopedie, tyflopedie, etopedie 5. Podle oblastí aplikace: rodinná, sociální, profesní, inženýrská, vojenská pedagogika, pedagogika volného času, výchova v nápravných zařízeních, výchova v organizacích dětí a mládeže, alternativní pedagogika Speciálně pedagogické vědy netopedie - výchova obtížně vychovatelných jedinců, ntyflopedie - výchova jedinců se zrakovými vadami, nlogopedie = surdopedagogika - výchova jedinců se sluchovými a řečovými vadami, npsychopedie = oligofrenopedagogika . výchova jedinců s rozumovými nedostatky, nsomatopedie - výchova jedinců s pohybovými poruchami Hraniční vědy nZkoumají pedagogické problémy ze svého hlediska - mnohdy přímo řazeny do systému ped. věd: n filozofie výchovy, npedagogická antropologie, nsociologie výchovy, npedagogická psychologie, nekonomika vzdělávání, nškolní zdravotnictví a hygiena. Pedagogický výzkum nzákladní n nkvantitativní n nex post facto naplikovaný n nkvalitativní n nexperimentální n Metody pedagogiky jako vědy nhistoricko – srovnávací: studium idejí, rozbor výchovných koncepcí, analýzy výchovné praxe, analýza dokumentů, pomůcek , studium životních příběhů, n nzkoumání současné praxe: pozorování, rozhovor, dotazník, škálování, studium ped. dokumentace, metody měření, hodnocení výtvoru, pedagogický experiment Konkrétní metody pedagogiky nPozorování – cílevědomé a plánovité sledování jevu nebo osoby v jeho přirozených podmínkách nExperiment (pokus) – zkoumají se záměrně navozené pedagogické jevy v předem připravených a kontrolovaných podmínkách nRozhovor – verbální komunikace mezi výzkumným pracovníkem a dotazovanou osobou nDotazník – písemná forma dotazování, umožňující získat v poměrně krátkém čase velké množství údajů; zaměřuje se jak na vychovávané, tak na vychovatele nStudium pedagogických dokumentů – předmětem zkoumání jsou konkrétní materiály které dokumentují práci žáků i pedagogických pracovníků nMěření výsledků žákovských úkolů i jejich dílčích parametrů – uplatňují se zejména testy v různých oblastech n Informační zdroje nknihy nčasopisy nelektronické databáze nzávěrečné práce nvýzkumné zprávy Proč se učit pedagogiku? n Proč se učit pedagogiku? nKompetence učitele n(1) oborové n(2) pedagogicko – psychologické n(3) osobnostní Kompetence učitele nsoubor profesních dovedností a dispozic, kterými má být vybaven učitel, aby mohl efektivně vykonávat své povolání npřipravenost učitele vyrovnat se s nároky, které jsou na pedagoga kladeny nprofesní kompetence – má zvládnout profesi - zvládat vyučovací problémy s novými cíli, učivem i metodami; zvládat problémy se vztahem k žákům i k jejich individuálnímu vedení a vztahy s partnery mimo školu Kompetence učitele nkompetence odborně předmětové = základy vědeckého oboru nkompetence psychodidaktické = podmínky pro učení nkompetence komunikativní = vztah k dětem, světu i dospělým nkompetence organizační a řídící = schopnost plánovat a projektovat svou činnost nkompetence diagnostická a intervenční = jak žák myslí, cítí, jedná a proč nkompetence poradenské a konzultativní = vztahy k rodičům nkompetence reflexe vlastní činnosti = činnost jako předmět analýzy, umět vyvodit důsledky Kurikulární reforma – cesta k humanizaci vzdělávání? Co nového přináší RVP? nPojetí ZV nVzdělávací oblasti n n n n n nPrůřezová témata nKlíčové kompetence n n nOsobnostní a sociální výchova nVýchova demokratického občana nVýchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech nMultikulturní výchova nEnvironmentální výchova nMediální výchova n Průřezová témata jako odraz hodnot v RVP Od vědomostí ke kompetencím žKlíčové kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti. žV etapě základního vzdělávání jsou to: Ø kompetence k učení Ø kompetence k řešení problémů Ø kompetence komunikativní Ø kompetence sociální a personální Ø kompetence občanské Ø kompetence pracovní žMohou kompetence nahradit vědomosti? Humanismus ve výchově nSvoboda nDemokracie nLidská důstojnost a participace nSociální n spravedlnost n Děkuji za pozornost rencin31