UPVK_0009 Úvod do pedagogiky 2. část přednášky Eva Trnová Kombinované studium MCj04344110000[1] MCj04077340000[1] Typologie systémového pojetí pedagogické vědy – Průcha nProjít v e-learningu Výchova nVýchova je záměrným působením na rozvoj osobnosti (Jůva a Jůva, 1994). nVýchova je záměrným, soustavným organizovaným působením na člověka (Pařízek, 1991). nVýchova je záměrným působením n na jedince s cílem dosáhnout změn n v různých složkách osobnosti n (Průcha, 2000). Základní znaky výchovy nPermanentnost nKomplexnost nUniverzálnost nMultifaktorovou podmíněnost výsledků Permanentnost n.zdůrazňuje požadavek celoživotního rozvíjení člověka ndáno proměnami společenských podmínek nEU - Memorandum o celoživotním učení schválené Evropskou komisí v listopadu n 2000 nnové požadavky – „dovednosti pro život a práci“ nodborné vzdělávání – Deloresovy cíle Komplexnost nvýchova má připravit jedince pro všechny oblasti lidského života: práce, rodina, kultura, politika, společnost (spolky) n plnit životní role - pracovník, rodič, zastupitel… Univerzálnost nTýká se každého jedince a prakticky také všech institucí - rodiny, školy, společenských organizací, regionů, státu i mezinárodních uskupení = je problémem společným a společenským nnutnost společného úsilí k dosažení očekávaných efektů výchovy nNutnost finančního zabezpečení - investice do lidských zdrojů - např. péče o nadané, mimoškolní výchova, rekvalifikace… Multifaktorová podmíněnost výsledků výchovy nMultifaktorovost = mnoho faktorů ovlivňujících výsledek výchovy n2 základní rozměry – vnější a vnitřní nhttps://www.youtube.com/watch?v=QOn_u22375A nvýchovná činnost probíhá v konkrétních podmínkách (společenských, politických, ekonomických i ekologických) a současně pracuje s individuálně odlišnými jedinci s různou genetickou výbavou a dalšími individuálními vlastnostmi. nVýsledky výchovy nelze vidět jednorozměrně a přímočaře, ale jako výsledek velmi složitých procesů a vlivů. Diskuze nrodina – škola – „parta“ nvlastnosti jedince n „Utváření“ člověka nvýchovné působení na člověka - pedagogicky záměrné - intencionální působení. nmimovýchovné působení - vliv vnějšího prostředí i vnitřních faktorů (dědičných, vrozených) - pedagogicky nezáměrné, funkcionální neboli incidentální. nnení ostrá hranice – přechází v sebe, Typy výchovy(Jůva at al.,2001). nIntencionální (přímá) výchova = záměrné, bezprostřední působení pedagoga na jedince nFunkcionální (nepřímá) výchova = ovlivňování rozvoje osobnosti vhodně adaptovaným prostředím, - vlivy vnějšího prostředí (více či méně záměrné) nRákosníček a drak http://www.detskepohadky.cz/pohadky/rakosnicek/jak-rakosnicek-udelal-z-nebeskeho-draka-kolotoc/ nRozpor – výchova = záměrné působení na rozvoj osobnosti nZavedení pojmu - funkcionální výchova spočívá v tom, že pokud definujeme nvýchovu jako cílevědomou a záměrnou činnost, pak je problematické ji nsoučasně spojovat s adjektivem funkcionální, vyjadřujícím spíše npedagogickou nezáměrnost určitého vlivu. Diskuze nUveďte příklad intencionální (přímé) výchovy a funkcionální (nepřímé) výchovy nPovažujte je za rovnocenné? nFacebook a jeho role při výchově Ukázka pro samostudium nTeorie skupin – PPT v ISu Děkuji za pozornost rencin31