Pozorování, rozhovor Ve skutečnosti nejrozšířenější postupy, pozorujeme a rozhovory vedeme i zcela mimoděk, bez záměru „něco diagnostikovat“ Na rozdíl od používání textů a dotazníků se od nás zcela přirozeně očekává, že pozorovat a hovořit budeme Už proto velmi důležité kultivování schopnosti pozorovat (a vypozorovat to podstatné) i vést rozhovory; není dobré být subjektivní, osobně zaujatý nebo nepozorný pozorovatel ani bezradný, nesrozumitelný nebo sugestivní tazatel, zaměňovat rozhovor s výslechem apod. Pozorování Základní metoda …které se nevyhneme: v nejširším smyslu přirozená tendence každého člověka Možnosti kultivace a formalizace: Pozorovací schémata (např. deskriptivně analytický systém N.A. Flanderse) Rizika: výběrovost toho, co pozorujeme nebo jsme schopni zaznamenat, „osobní rovnice“, subjektivní zkreslení Důležité: reflexe vlastní pozice pozorovatele Pro pozorování je důležitý záznam Průběžně pořizované poznámky Zvukový záznam Videozáznam Podrobnější analýza pořízeného záznamu nám může pomoci zorientovat se i v tom, co jsme bezprostředně „přehlédli“ Příklad pozorovacího schématu – systém N. A. Flanderse (1970) Řeč učitele: 1. Akceptuje žákovy city 2. Chválí a povzbuzuje 3. Akceptuje žákovy myšlenky nebo je rozvíjí 4. Klade otázky 5. Vykládá, vysvětluje 6. Dává pokyny nebo příkazy 7. Kritizuje nebo prosazuje vlastní autoritu Řeč žáka: 8. Odpovídá 9. Hovoří spontánně 10. Ticho. Pauzy. Zmatek. Nesrozumitelná komunikace. Každému intervalu (3 sekundy) se přiřadí odpovídající kategorie, sleduje se frekvence procento výskytu každé pozorované kategorie a návaznosti jednotlivých projevů. Rozhovor Důležité reflektovat: účel (proč) pozici (s kým hovoříme, co to pro něj znamená) kontext (je pro sdělování příznivý/nepříznivý?) míru formalizace (strukturovanosti) …že jde o komunikační situaci (má svůj logický průběh, nároky i zdroje chyb) Komunikace mezi lidmi pan Vyspan Vysíílajlajííccíí pan Ppan Přřijijíímajmajííccíí vzkaz,vzkaz, komunikkomunikéé zpzpěětntnáá vazbavazba kkóódovdováánníí dekdekóódovdováánníí komunikakomunikaččnníí baribariéérara Komunikace Neverbální Verbální Komunikace jednáním Kromě přímo sdělovaných informací komunikace zahrnuje… Metakomuniační klíče (tón, úsměv…) Sdělování emočního stavu Sdělování vztahů a postojů k tématu rozmluvy Sdělování vzájemných postojů Sdělování sebepojetí Sdělování vztahů, které si přejeme udržovat Sdělování pravidel o dalším průběhu komunikace Nic neříkající sdělování ...Není možno nekomunikovat Neverbální komunikace sdělování pohledy sdělování výrazem obličeje (mimika) sdělování pohyby sdělování fyzickými postoji (posturologie) sdělování gesty (gestika) sdělování dotykem (haptika) sdělování vzájemným přiblížením či oddálením (proxemika) sdělování úpravou zevnějšku … Rozhovor Různá míra formálnosti a „záměru zkoumat“ Individuální nebo skupinový Probíhá jednorázově nebo v opakovaných sezeních Direktivní nebo nedirektivní Různá míra přípravy a postupu při vedení – nestrukturovaný, strukturovaný, polostrukturovaný Nestrukturovaný rozhovor Podobá se běžnému nahodilému rozhovoru Důraz na přirozenost konverzace, nenucený průběh… Nemáme připravený plán (zpravidla ani dílčí okruhy), držíme se hlavního tématu Jasná musí být představa, co se chceme dozvědět, na jakou otázku hledáme odpověď a proč (nikoli jak se k tomu dobereme) Zvláštní forma: narativní interview – zde spíše tazatel podněcuje k vyprávění, než aby probíhala konverzační výměna; tazatel parafrázuje, doptává se na nejasnosti, podněcuje… ale nesugeruje, nepřerušuje, nezasahuje do dějové linie Výhody: flexibilita, možnost improvizace, mnoho informací o vypravěči Nevýhody: poznáme ve fázi zpracování a analýzy dat Polostrukturovaný rozhovor Postupuje se podle závazného schématu – okruhů otázek Můžeme měnit pořadí okruhů podle aktuální potřeby Můžeme přizpůsobovat znění otázek aktuální situaci Zaznamenáváme i informace, které původně nebyly součástí sledovaných okruhů Pokládáme i doplňující otázky Můžeme rozdělit na strukturovanější a méně strukturovanou část (aktivní více dotazovaný / tazatel) Výhody: oproti nestrukturovanému snadnější vyhodnocování, oproti strukturovanému flexibilita, citlivost k situaci a možnost podle potřeby měnit schéma Nevýhody: při nezvládnutém vedení podobné jako u nestrukturovaného Strukturovaný rozhovor Na pomezí mezi rozhovorem a dotazníkem Pevně dané schéma, které neumožňuje velké změny a úpravy Nejnáročnější na přípravu Náročný i na strandardní podmínky (doba, tazatel, projev tazetele…) Omezený prostor pro rozvíjení dalších zajímavých témat Omezený prostor pro individualitu tazatele i dotazovaného Nevýhody společné spíše s nevýhody dotazníků OTEVŘENÉ – charakter odpovědi není určen UZAVŘENÉ – omezené varianty odpovědí: Ano/ne (dichotomické, alternativní) Mnohonásobná volba (výběr z několika nabídnutých variant) ŠKÁLOVÉ (posuzovací, ratingové) – přímá kvantifikace SPECIÁLNÍ (PSYCHOLOGICKÉ) – vědomé porušení „pravidel“ >> skrytí pravého účelu >> verbální chování Např. projektivní, asociační (konotační) Manipulativní, experimentální (např. nucená volba, sugesce) Formy (formáty) otázek Typy otázek (Miovský, 2006) Zjišťovací, rozhodovací (Byl jste tam?, Sledujete televizi?) Alternativní (Máš raději maminku nebo tatínka?) Doplňovací (Kdo…? Kde…? Kdy…? Jak..? Proč…?) Naváděcí (!!!nikoli návodné – Můžete mi o tom prosím říci více…?) Typy otázek (Svoboda, 1999) Přímé (Myslíte si, že…?) Nepřímé (Myslíte si, že je správný názor, že…?) Projektivní (Co si myslíte o lidech, kteří tvrdí, že…?) …kromě otázek (další techniky při vdení rozhoru) „technika“ není jen technická záležitost technika kladení otázek technika jednoduché akceptace technika zachycení a objasnění technika parafrázování technika interpretace technika ujištění technika používání pomlk ??? – často zásadní otázka registrace (záznamu) rozhovoru Fáze rozhovoru Příprava – rozhovoru jako takového, tazatele na setkání s dotazovaným/i Realizace rozhovoru: Úvodní část: má zajistit kontakt, motivovat; čas pro informování (o očekáváních, účelu rozhovoru, o sobě), získání souhlasu s rozhovorem a záznamem… Vzestup a upevnění kontaktu – „zahřívací kolo“: obecnější, méně citlivá témata; také zjištění ochoty respondenta hovořit, info o jeho komunikačním stylu, slovníku… Jádro rozhovoru: obsahem jsou cílové tématické okruhy, důraz se přesouvá na validitu odpovědí; obecně snaha propojit informace s konkrétní zkušeností respondenta (ne „takhle nějak obvykle…“ ale „jak to bylo naposledy…“ atd.); prokládání zatěžujících,konfliktních apod. témat méně závažnými, „oddechovými“ podle potřeby Závěr a ukončení: důležité i z etických důvodů – dotazovaný nemá odcházet rozrušený, poděkování, domluva, co dál… Anamnéza Životopisná metoda zachycující vývoj (,,historii") osobnosti od početí do současnosti. Používá se zejména ve zdravotnictví, psychologii a speciální i sociální pedagogice. Provádí se většinou ústní formou, ale není vyloučena ani forma písemná. Snímání anamnézy je doprovázeno pozorováním, jehož výsledky se též zaznamenávají. Součást kazuistiky – „zprávy o případu“, která zahrnuje i vývoj spolupráce a ideálně i informace o pozdějším vývoji (katamnéza) Schéma kazuistiky (podle V. Smékala) 1.Základní údaje 2. Anamnestické údaje: a) Rodové dispozice b) Ontogenetický vývoj c) Scholarita d) Prostředí e) Socioekonomické podmínky f) Meziosobní vztahy a komunikace 3. Chronologické záznamy 4. Odborný nález 5. Katamnéza (sledování vývoje po ukončení intervence, spolupráce…) 6. Závěrečné údaje 7. Přílohy