Sociometrie Každý člen skupiny zaujímá v sociální hierarchii skupiny konkrétní pozici, pozice mj. souvisí s tím, do jaké míry je konkrétní člen skupiny pro svou skupinu důležitý; s konkrétními vlastnostmi člena skupiny; se složením i velikostí skupiny s cíli a hodnotami skupiny; s činností, která se ve skupině odehrává. Sociometrie Autor metody - J. L. Moreno; zjištění struktury vzájemných vztahů v malé skupině (intenzita, polarita) cesta ke zjištění sympatií, antipatií člen skupiny hodnotí pozici jiného člena ve skupině (nebo i svoji pozici) formulace sociometrické otázky („S kým bych chtěl jet na výlet?“ „Vedle koho bych chtěl sedět?“) Odpovědí je jméno člena(ů) skupiny Je možné vymýšlet i jiné formy orientačního sociometrického šetření – např. hry, při kterých si můžeme všimnout, jak dobře (nebo špatně) skupina kooperuje, jak se kdo zapojuje a jak a proč je přijímán (nebo vylučován)… Více mj. na http://en.wikipedia.org/wiki/Sociometry Další způsoby zpracování - sociogram časté grafické zpracování tzv. sociogram: neuspořádáný sociogram: u skupin do 10 osob (přehlednost), zásady: osoby vzájemně se volící situujeme blíže k sobě, čáry symbolizující výběry se nemají protínat terčový sociogram: kružnice - podle počtu voleb umísťujeme členy skupiny do jednotlivých mezikruží, vzájemně se vybírající osoby umísťujeme blíže k sobě – Pozn. lze vytvářet nejen sociogramy pro skupinu, ale i individuální osobu, pro kterou děláme sociogram dáme doprostřed a pak postupujeme stejně jako u neuspořádaného sociogramu Dotazníky (pro školní třídu) - SORAD Sociometricko-Ratingový Dotazník (SORAD) originální a široce používaná česká metoda (autor Vladimír Hrabal) zjišťování dvou základních dimenzí, které postihují snahu po uspokojení základních sociálních potřeb: dimenzi oblíbenosti – sympatie (potřeba přijetí) dimenzi vlivu (potřeba prestiže) jmenný seznam třídy, škála 1-5 Kdo má ve třídě jaký vliv – zvlášt u mladších žáků je dost obtížné tuto poměrně abstraktní kategorii vysvětlit Kdo je ve třídě jak oblíben – k oblibě žáci ještě doplňují slovní vyjádření na zdůvodnění volby Další dimenze, které lze sledovat: vliv, sympatie, pomáhání, důvěra a konfliktní chování Souhrn Pořadí obliby vyjadřuje míru emocionálního přijetí žáka třídní skupinou. Na špičce jsou zpravidla žáci, kteří dokážou ostatním poskytnout největší míru emocionální podpory. Ti, kteří jsou na vrcholu pořadí, se také ve třídě zpravidla nejlépe cítí. Nejzávažnějším zjištěním je to, kteří žáci skupinou přijímáni nejsou a hlavně jak daleko jsou od ostatních, tj. do jaké míry jsou ve třídě izolováni. Emocionální izolace je pro dítě velice tíživá a tyto děti většinou potřebují pomoc ze strany dospělých. Přesto zjištění, že ve třídě máme žáky, kteří jsou méně oblíbeni než ostatní, nemusí být důvod k okamžitému řešení. Ratingové uspořádání znamená, že v pořadí je vždy někdo první a někdo poslední. (Z. Hajd Moussová)