Pavla Kremserová a Barbara Strobachová Věkové zvláštnosti dětí Požadavky pro ukončení • forma výuky: přednáškové bloky • termíny: • 24. 9. 2016 -13:00-16:30 (PK) • 12.11. 2016 -16:40-19:15 (BS) • 26.11. 2016 -13:00 -16:30 (BS) • metody hodnocení: vědomostní test (studijní materiály) Harmonogram přednášky • úvod# očekávání • předmět vývojová (ontogenetická) psychologie • souhrnná vývojová témata Vývojová (ontogenetická) psychologie • Proč bychom ji u dítěte měli znát? Vývojové teorie • Mnoho typů teorií • Vývoj psychosexuální - Sigmund Freud • Vývoj identity - Erik Erikson • Vývoj kognitivní funkcí - Jean Piaget • Vývoj morálky - Lawrence Kohlberg • Vývoj kresby • Vývoj hry \ I Ě .v v. • Vývoj reci Sigmund Freud Psychosexuální vývoj • Název oblasti podle přesunu sexuálního pudu: • i. Orální stádium (0-1,5 rok) • Orální fixace • 2. Anální stádium (1,5-3 roky) • Anální fixace • 3. Falické stádium (3-5) • Oidipův komplex • 4. Latentní stádium (6-12) • mozek • 5. Genitální stádium (12-21) • genitálie Erik Erikson * 1902, +1994 Prožíval krizi identity Navrhl 8 vývojových stádií identity Revize Freudových stádií Každé stádium má určitý typ krize Vyřešení posouvá ego# které získá „ctnost" Jinak pocit méněcennosti Vývoj identity • i. základní důvěra x základní nedůvěra (o-i rok) • Ctnost: naděje • Vznik nejtěžších patologií • Existencionální otázka: Mohu důvěřovat světu? • 2. autonomie x stud (1,5-3 'et) • Ctnost: vůle • Vznik pochybností a stud (stydím se sám za sebe) • Existencionální otázka: Je v pořádku jaký jsem? • 3. iniciativa x vina (3-5 let) • Ctnost: účelnost • Vznik pocitu viny (udělal jsem něco špatného, co se dá napravit) • Existencionální otázka: Je v pořádku to# co dělám? • 4- snaživost x méněcennost (6-12 let) • Ctnost: kompetence • Vznik pocitu nedostatečnosti • Existencionální otázka: Mohu být přínosem ve světe lidí a věcí? • 5. identita x konfuze rolí (12-20 let) • Ctnost: věrnost • Vznik vnitřního chaosu • Existencionální otázka: Kdo jsem? Čím mohu být? • 6. intimita x izolace (20-30 let) • Ctnost: láska • Vznik izolace sebe samého • Existencionální otázka: Mohu milovat? • 7- generativita x stagnace (30-60) • Ctnost: péče • Vznik stagnace a uzavření • Existencionální otázka: Mohu se ohlédnout za životem? • 8. integrita x zoufalství (60-+) • Ctnost: moudrost • Vznik chorobného strachu ze smrti • Existencionální otázka: Bylo v pořádku jaký jsem byl? Jean Piaget * i8g6# +1980 Švýcar, biolog Teorie na základě pozorování svých 3 dětí Také teorie vývoje morálního usuzování Ontogeneze kognitivního vývoje • Vývoj způsobu, jakým člověk v průběhu svého života poznává a jak pracuje se získanými informacemi 4 hlavní stádia Kognitivní vývoj • i. senzomotorické stádium (18- 24 měsíců) • Uvědomování si počitků z vnějšího i vnitřního prostředí, pouze „tady a teď11 • Ke konci stálost objektu • 2. predoperační stádium (2-7 let) • Uvažuje o předmětech a používá fantazijní prvky hry • Ke konci stálost počtu, objemu • 3. stádium konkrétních operací (7-12) • Operace se symboly konkrétních předmětů • Ke konci schopnost abstrakce • 4. stádium formálních operací (12-...) • Schopnost abstraktního myšlení, vytváření hypotéz Piagetovy pokusy httDS://www.voutube.com/watch?v=TRF27F2bn-A Lawrence Kohlberg • *ig27# +1987 • Koncept morálního vývoje • Vycházel z Piageta • Ověřoval pomocí hypotetických dilemat • 7 stádií a 3 úrovně Morální vývoj: • o. předmorální stádium - rozlišování libého (zábava) a nelibého (bolest) • I. Úroveň prekonvenční morálky (předškolní věk) • i. stádium - orientace na poslušnost a vyhnutí se trestu • 2. stádium - orientace na odměnu, dodržení pravidel pouze v os. zájmu • II. Úroveň konvenční morálky (školní věk) • 3. stupeň - orientace na to být „hodným dítětem", dobré je to# co se ode mě očekává a vyhnout se nesouhlasu • 4. stupeň - orientace na autoritu, právo a řád, vyhýbání se pocitu viny za nedodržení • III. Úroveň - postkonvenční morálky (dospělost) • 5. orientace na společenskou smlouvu - principy obecně uznávané jako důležité pro všeobecný prospěch, k přesunu dochází ve 30 letech • 6. orientace na (samostatně zvolené) univerzální etické principy, spravedlnost, důstojnost, rovnost; tohoto stádia dosáhne asi jen 15% lidí • 7. náboženské stádium - mystické, jde o tzv. kosmické vědomí jednotu s vesmírem či s Bohem • Kritika • Studie vznikla pouze po rozhovoru s muži, ženy dosahují podle ní stádia vždy nižší než muž (obvykle 3. st. a muž 4. st.) -> ženy nejsou méně morální, ale kladou vyšší důraz na sociální aspekt situace a potřeby ostatních Heinzovo dilema • V jedné daleké zemi umírala žena, která onemocněla zvláštním druhem rakoviny. Existoval lék, o němž si lékaři mysleli, že by mohl ženu zachránit. Šlo o určitou formu rádia, kterou jeden lékárník v tomtéž městě právě před nedávnem objevil. Výroba byla velmi drahá, avšak lékárník požadoval desetkrát víc, než kolik jej stála výroba. Za rádium zaplatil 200 dolarů a za malou dózu s lékem požadovat 2 000. Heinz, manžel nemocné ženy, vyhledal všechny sve známé, aby si půjčil peníze a usiloval i o podporu úřadů. Shromáždil však jen 1000 dolarů, tedy polovinu požadované ceny. Vyprávěl lékárníkovi, že jeho žena umírá, a prosil jej, aby mu lék prodal levněji, nebo ho nechal zaplatit později. Lékárník však řekl: „Ne, já jsem ten lék objevil a chci na něm vydělat nějaké peníze.11 Heinz tím vyčerpal všechny legální možnosti; je zcela zoufalý a uvažuje, zda by se neměl do lékárny vloupat a lék pro svou ženu ukrást. Určení morálního stádia • i. stádium (poslušnost): Heinz neměl ukrást lék# protože následkem toho by byl uvězněn • 2. stádium (osobní zájem): Heinz měl ukrást lék, protože pak by byl mnohem šťastnější, kdyby zachránil svou ženu, i kdyby byl odsouzen do vězení • 3. stádium (hodné dítě): Heinz měl ukrást lék, protože to jeho žena očekávala. • 4. stádium (zákon): Heinz neměl ukrást lék, protože zákon zakazuje krást • 5. stádium (společenská smlouva, lidská práva): Heinz měl ukrást lék, protože každý mápravo na život, bez ohledu na zákon. Nebo: Heinz neměl ukrást lék, protože vedec má právo na kompenzaci za své úsilí. • 6. stádium (univerzální etika, individuální svědomí): Heinz měl ukrást lék, protože zachránit lidský život je základnější hodnota než právo jiné osoby na majetek. Nebo: Heinz neměl ukrást lék, protože tak porušil zlaté pravidlo cti a respektu. Dětská kresba • Kresba odráží osobnost dítěte - jeho vnímání, charakter a individualitu • Kresbou dítě komunikuje, vyjadřuje své pocity i obavy • Kresby dětí se stejného věku se podobají • Vzniká z radosti něco napodobit, radost ze hry • Velmi dobrá diagnostická metoda • Vzniká kolem 2. roku podobně jako řeč Vývoj kresby • i. Bezobsažné čmáranice (kolem 2 roku) • radost z pohybu, zanechání vlastního otisku • Neznázorňuj? konkrétní věci, jde o radost z pohybu • Z počátku přesahují papír později se mírní ocia ^znar amin • 3- Pojmenované čmáranice ( 2-3 roky) • Dítě dokáže dopředu říct# co kreslí, ale kresba si ještě není podobná • První co se naučí je kruh, kreslí jej pořád dokola. Když se obrázek nepovede přečmárají jej znova kruhy • Později dojde k propojení kruhu a čáry - sluníčko • 4- hlavonožec (3-5 let) • Z kruhů a čmáraníc se postupně vyloupne člověk • Jak dítě roste přidává více detailů • Jsou již hrdí na své kresby a darují je všem okolo • 5- Transparentnost a sklápění (5-7 let) • Kolem 6 roku dítě kreslí člověka s končetinami • Dítě kreslí transparentně, je vidět i to, co by normálně nebylo • Sklápění - kresby jsou bez perspektivy, disproporční • Dítě kreslí v tomto věku to, co zná, kreslí vše, o čem ví. Nakreslí například hlavu z profilu, ale přidá jí dvě oči, i když je vidět jen jedno. Ale ono ví, že na hlavě jsou oči dvě. • 6. Vizuální realismus (7-12 let) • Dítě kreslí to, co vidí. Jeho vidění světa je již objektivnější. Nakreslí-li dům, není již vidět, co je uvnitř, pouze to, co je vidět okny. ^^^R^^^H • 7- Zobrazování v prostoru (12-...) • Kresby jsou propracované, obsahují spoustu detailů Vývoj kresby Dětská hra • Rozvíjí dětskou představivost, komunikační dovednosti, sociální schopnosti • Hraje přirozená jak pro dítě# tak pro dospělého • To jak hru dítě v dospělosti bude vnímat závisí na okolí a rodině • Hra slouží i jako terapie i jako diagnostický nástroj (scénotest) • Pro dospělé se dnes ze hry stává předmět komercionalizace a neplní tak svůj původní smysl Vývoj hry • Podle Fontány (2003): • 1. Senzomotorická hra (0-1 rok) • Zkoumání a manipulace s předměty v rámci pohybu a všech smyslů • Strkání do úst, házení, třesení • 2. Předstíravá hra (okolo 2 let) • Využití předmětu k jejich obvyklému účelu# ale v předstírané kapacitě • Hřebínek pro panenku používá pro sebe# je orientováno na své tělo • 3. Reorientace k objektům (později okolo 2 let) • Dítě zaměřuje předstíravou hru k jiné hračce či člověku • Užívá lžičku pro panenky ke krmení panenky, hřebínkem pro panenky češe mamince vlasy • Tlačí kočárek • 4- Náhražková předstíravá hra ( 2-3 roky) • Dítě užívá předměty k něčemu jinému než jsou • Krabička je auto • 5. Sociodramatická hra (okolo 5 let) • Děti si hrají na někoho jiného, napodobují rodiče • Hra na doktora, matku, otce • 6. Uvědomění rolí (okolo 6 roku) • Uvědoměle si hraje a ostatním dává role • 7. Hry s pravidly (7-...) • Děti nahrazují dosavadní předstírané hry hrami se stanovenými pravidly • Hry s pravidly mají význam i pro dodržování společenské smlouvy • Postupně dochází k soutěžení u dětí, přechází ve sport Význam hračky • Hračky mají význam pro citovou rovnováhu dítěte • Oblíbená hračka se stává tzv. tranzitní (medvídek, panenka) • Důvěrný vztah, říká ji tajemství, radí se s ní a svěřuje se ji • Mají je pořád u sebe • Pokud dítě hračku kárá nebo bije, je to ukazatel pozorování negativního sociálního chování • Hračka pomáhá se vyrovnat s tíživou situací, uvolněnítenze • Před školní docházkou zvyk vymizí, pokud se ale objeví je to znak, že dítě prochází nějakou duševní tísní • Rodiče by určitě neměli s takovou hračkou manipulovat lze nebo dokonce ji dítěti třeba za trest odebrat Vývoj reci • Broukání, žvatlání (2-6 měsíců) • Děti vydávají zvuky pro potěšení, není souvislost se zvuky z okolí (ve světě broukají všude stejně) • Dělají to i o samotě (není to společenský jev) • První slabiky (6-9 měsíců) • Děti napodobují zvuky, které dělají dospělí a vypouští ty, které neslyší • Ba, da, ma, ta,... • Rozvoj řeči se odvíjí i od pochvaly okolí • První slovo (okolo 1 roku) • Jednoduché slovo, ba-ba, ta-ta, ma-ma • Rozumí jednoduchým pokynům „ne-neu • Jednoduché věty (do 2,5 let) - 200-300 slov • Rozlišuje svou slovní zásobu • Ptá se: „Co je to?u • Mluví ve větách (do 3,5 let) • Začíná chápat gramatickou stavbu vět a rozšiřuje slovní zásobu • Ptá se: „Proč?" • Umí vyprávět (do 4,5 let) • Dokončuje se gramatická stavba vět • Chápe děj a vypravuje • Souvětí, obrovská slovní zásoba (do 6,5 let) -14 000 slov • Je schopno dlouze o něčem mluvit, • Učí se i výrazy z okolí, kterým nemusí rozumět Zdroje k vývojovým teoriím • Fonagy# P., & Target, M. (2005). Psychoanalytičke teorie: perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha: Portal. • Drapela# V. J. (2008). Přehled teorií osobnosti (5. vyd.). Praha: Portál. • http://rudolfkohoutek.blog.cz/ • https://youtu.be/^czpQS/iu26lv1 - Heinzovo dilema • Říčan, P. (2014). Cesta životem (Vyd. 3.). Praha: Portál. • l_angmeier# J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie (2., aktualizované vydání). Praha: Grada. • Thorová# K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. • Piaget, J., & lnhelder# B. (2014). Psychologie dítěte. Praha: Portál. • Erikson# E. H. (2002). Dětství a společnost. Praha: Argo. • Erikson# E. H. (2015). Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka. Praha: Portál. • Svoboda, M.# Krejčířová, D.# & Vágnerová, M. (2015). Psychodiagnostika dětí a dospívajících (Vydání třetí). Praha: Portál. • Fontana, D. (2014). Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele (Vyd. 4.). Praha: Portál. • Svoboda, M., Krejčířová, D., & Vágnerová, M. (2015). Psychodiagnostika dětí a dospívajících (Vydání třetí). Praha: Portál.