POKYNY k ÚPRAVĚ TEXTU CELÝ TEXT SI ALESPOŇ JEDNOU PO SOBĚ PŘEČTĚTE. Citace formou PRŮBĚŽNÝCH POZNÁMEK POD ČAROU - ty vkládáme ve Wordu pomocí funkce „Vložit pozn. pod čarou“ v záložce „Odkazy“:  „Česká populace stárne.“1  Novák tvrdí: „Česká populace stárne.“1 1 NOVÁK, Jan. Demografie. Brno: Computer Press, 2006, s. 15. U metody průběžných poznámek má stejný dokument při další citaci vždy nové pořadové číslo – celkem se tedy v práci vyskytuje pod čarou tolikrát, kolikrát je citován. Při prvním citování dokumentu se uvádí bibliografická citace se všemi údaji, při dalším citování stačí zkrácený tvar: 1 NOVÁK, Jan. Demografie. Brno: Computer Press, 2006, s. 15. 2 Tamtéž, s. 25. PŘÍMÁ CITACE – přesně opsaný zdrojový text  Řádně označovat přímé citace uvozovkami (Často chyběl začátek či konec označení citace).  Vždy uvádět zdroj a přesnou stranu přímé citace.  Všechny použité zdroje uvádět do soupisu literatury (V textu se objevovaly i citace bez zdroje!!).  Používáme české uvozovky („“ - forma 99 66).  Zkratkou pro „stranu“ je „s.“. PARAFRÁZE – vlastními slovy volně prezentovaná podstata zdrojového textu Průměrný věk obyvatel se postupně zvyšuje a v české populaci přibývá seniorů.1 1 Srov. NOVÁK, Jan. Demografie. Brno: Computer Press, 2006, s. 15.  Pod čarou uvádíme zkratkou „Srov.“  Není nutné uvádět přesnou stranu, odkud čerpáme. Vždy je třeba odlišit, zda se odkaz váže jen k určitým slovům nebo části věty, či zda se váže k celé větě nebo delšímu úseku textu: Pokud se odkaz vztahuje pouze k určitým SLOVŮM nebo VYMEZENÉ ČÁSTI VĚTY – tečka či čárka je až za odkazem:  Nejdůležitější je „výběr výrazových prostředků“1 , který se podílí na finální podobě práce.  Slohotvorné neboli stylotvorné faktory jsou „faktory, které mají větší nebo menší vliv na výběr výrazových prostředků a na způsoby jejich integrace do textu“1 . CELÁ VĚTA je přímou citací – tečka uzavírá citovanou větu – odkaz je až za uvozovkami, další věta navazuje po mezeře:  „Je zřejmé, že tu jde o komunikaci ústní, ale i ta může být zajišťována různými moderními technickými prostředky.“1 Tudíž je užitečné… Pokud citovaná věta stojí na konci (je například námi nějak uvedena), tečka za poslední uvozovkou se už nepíše:  Novák tvrdí: „Česká populace stárne.“1 Tudíž je užitečné… Je-li v původní zdrojové větě některý výraz v uvozovkách, je potřeba ho v citaci dát do JEDNODUCHÝCH UVOZOVEK:  „Nejčastějším pohledem při malbě portrétu je ,en face‘ – čelní pohled.“  Klávesové zkratky: , (levá dolní) = alt + 0130 ‘ (pravá horní) = alt + 0145 Pokud chceme POUŽÍT CITACI, KTERÁ SE OBJEVUJE JIŽ VE ZDROJOVÉM TEXTU, dohledáme její původ a odkazujeme takto: 1 VOPIČKA, Martin. Studie populace. Praha: Odeon. 1999, s. 45. Cit. podle NOVÁK, Jan. Demografie. Brno: Computer Press, 2006, s. 15. Chceme-li UPOZORNIT NA DALŠÍ PUBLIKACE, které s problematikou zmiňovanou v textu nebo určitým pojmem souvisí, použijeme „Viz“ (bez tečky = rozkazovací způsob od slovesa „vidět“): 1 Viz NOVÁK, Jan. Demografie. Brno: Computer Press, 2006, s. 15. 2 Viz také NOVÁK, Demografie, 2006; VOPIČKA, Studie populace, 1999; CHMELA, Obecné pojednání, 2007. BIBLIOGRAFICKÁ CITACE – příklady všech typů citací v soupisu literatury NUTNÉ JE DODRŽENÍ CELÉ FORMY, VČETNĚ ŘEZU PÍSMA a použité INTERPUNKCE!  JEDEN AUTOR: o HOLÁ, Jana. Interní komunikace ve firmě. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1250-0.  DVA AUTOŘI: o NOVÁK, Jan a Helena NOVÁKOVÁ. Alergenní rostliny. Praha: Knižní klub, 2010. ISBN 978-80-242- 2591-3.  TŘI AUTOŘI: o ČMEJRKOVÁ, S., F. DANEŠ a J. SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999. ISBN 80-85927- 69-1.  ČLÁNEK V ČASOPISE: o GALLISTL, Vladan. První guvernér bez podpisu. Týden. 2010, č. 32, s. 59. ISSN 1210-9940.  PŘÍSPĚVEK VE SBORNÍKU: o LUŠTICKÝ, Martin a Jana KRBOVÁ. Vazby programových dokumentů. In: ŠIMŠA, Jaromír, ed. Recenzovaný sborník abstraktů z Mezinárodní Baťovy konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky 2008. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta managementu a ekonomiky, 2008, s. 431. ISBN 978-80-7318-663-0.  DIPLOMOVÁ PRÁCE: o KNOTEK, P. Kultura jako péče o duši. Praha, 1999. Diplomová práce. Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Katedra andragogiky. Vedoucí diplomové práce Zdeněk Kratochvíl. ISBN 978-80-214-3939-9. Dostupné také z: http://www.vutium.vutbr.cz/tituly/pdf/ukazka/978-80-214-3939-9.pdf.  WEBOVÁ STRÁNKA (jako celek): o ČESKO. MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. MŠMT: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. MŠMT, ©2006 [cit. 2010-08-05]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/. o Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity [online]. © 2009–2014 Pedagogická fakulta MU [cit. 2010-08-05]. Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/. o Zřetel s. r. o.: společnost pro vzdělávání [online]. [cit. 2010-08-05]. Dostupné z: http://www.zretel.cz/.  ČÁST WEBOVÉ STRÁNKY: o WESTCOM. O nás. Webnode.cz [online]. ©2008-2011 [cit. 2011-04-26]. Dostupné z: http://www.webnode.cz/o-nas/.  ČLÁNEK NA WEBOVÉ STRÁNCE: o KAN, Michael. China blocks LinkedIn, ramps up Internet censorship. In: Macworld [online]. [cit. 2011- 05-11]. Dostupné z: http://www.macworld.com/article/158155/2011/02/linkedin_china.html.  ČLÁNEK VE WEBOVÉM PERIODIKU: o SRBECKÁ, Gabriela. Rozvoj kompetencí studentů ve vzdělávání. Inflow: information journal [online]. 2010, roč. 3, č. 7 [cit. 2010-08-06]. ISSN 1802-9736. Dostupné z: http://www.inflow.cz/ rozvoj- kompetenci-studentu-ve-vzdelavani. KURZÍVA Kurzívu používejte prosím v následujících případech:  NEPOUŽÍVÁME ji k označení citací ani přímé řeči – ty značíme uvozovkami, OBOJÍ KOMBINOVAT NELZE!  POUŽÍVÁME u cizích slov a výrazů (a priori, alter ego, post-scriptum)  Kurzívou OZNAČUJEME citoslovce (s výdechem vyslovujeme dlouze ách)  Kurzívu POUŽÍVÁME u titulů děl (dílo jako celek) - (Manetova Snídaně v trávě, Gombrichův Příběh umění) VÝPUSTKA („tři tečky“) U NEDOKONČENÉ VĚTY se píše hned za poslední slovo, bez mezery a bez tečky za větou (píšeme pouze otazník nebo vykřičník – taky bez mezery před):  Myslel jsem, že mluvíš pravdu…  Že by snad opravdu přišel…? Výpustka V CITACI – tečky v závorce a z obou stran odděleno mezerou (lze i bez závorek):  „Důraz byl kladen na uspořádání těl v prostoru (…) umocněný omezením sluchových či vizuálních podnětů.“ Výpustka NA ZAČÁTKU CITACE:  Novák uvádí, že „(…) se návštěvník muzea“1 zajímá o vystavená díla.  Novák uvádí, že „…se návštěvník muzea“1 zajímá o vystavená díla. U NEDOKONČENÉHO VÝČTU se píše s mezerou:  Mezi známé brouky patří střevlíci, tesaříci, kovaříci, … SPOJOVNÍK (na klávesnici obvykle vpravo, společně s podtržítkem):  spojené výrazy tvoří TĚSNÝ VÝZNAMOVÝ CELEK: technicko-ekonomický, malíř-lakýrník (člověk, který je zároveň malíř a lakýrník), ALE: učitel češtinář (druhý člen je určující; učitel, který vyučuje češtinu)  u cizích jmen: Henri de Toulouse-Lautrec  spojka „-li“: Vykonávám-li určitá gesta…  v internetových adresách: www.narodni-divadlo.cz  při sestupném psaní kalendářních dat (rok-měsíc-den): 2012-10-23  zdůraznění významu slova: Možná tedy ne-bytí znamená převahu nevědomí nad vědomím.  Školní rok 1992-93 (neznamená „od–do“, ale je označení roku) POMLČKA („en dash“ – šířka písmene N), NENÍ NA KLÁVESNICI - klávesová zkratka alt + 0150 ODDĚLUJEME MEZEROU Z OBOU STRAN:  Upřesnění výrazu: Tam je krásně – mám na mysli jih Francie.  Zdůraznění, vyjádření pomlky: Přivezl jsem jí tehdy kus domova – jak si přála. BEZ MEZER:  Ve smyslu „a“: vztah učitel–žák, Suchý–Šlitr, …  Ve smyslu „od–do“ a „z–do“: strana 23–26, v letech 1945–1948, dálnice Brno–Praha, … Pozor! Ve spojení s víceslovnými výrazy se pomlčka odděluje mezerami:  22. 3. – 25. 6., 1. ledna – 31. prosince, přímý let Praha – Abu Dhabi, M. Zikmund – J. Hanzelka ZÁPIS DATA narození a úmrtí Jan Blažej Santini-Aichel (1677–1723) – pomlčka bez mezer (význam „od–do“) Jan Blažej Santini-Aichel (* 1677, † 1723) – po hvězdičce i křížku následuje mezera Jan Blažej Santini-Aichel * 1677, † 1723 – hvězdička a křížek jsou odděleny mezerami po obou stranách VLOŽENÉ VĚTY  Oddělujeme na obou stranách pomocí čárek (lze i pomocí pomlček): o Každý člověk, hodný toho jména, má… o Každý člověk – hodný toho jména – má… ČÍSLOVKY  50. léta 20. století – mezera a malé písmeno po tečce  28. října = dvacátého osmého října, 19. ročník = devatenáctý ročník, ve 3. svazku = ve třetím svazku MALÉ PÍSMENO na začátku slova:  studijní předměty a obory: o český jazyk, matematika, historie, … o zkouška z lexikologie, zápočet z makroekonomie, … o učební obor prodavač, kombinace studijních oborů výtvarná výchova a vizuální tvorba  Příklad: Igor Zhoř inicioval zařazení předmětu akční tvorba do výuky studentů. MEZERY - mezera po tečce, čárce a závorce; mezery po tečkách v datu (5. 8. 2014) OSTATNÍ  Neodlišovat text barevně – pokud bude součástí textu i metodologická část, měl by tak být text koncipován už od počátku, ne až následně pouze barevně odlišen.  i když – píše se odděleně (NE „ikdyž“)  V nadpisu složeném z více částí následuje po spojce „aneb“ častěji velké písmeno (malé je však taky možné). o Nejčastější úpravy aneb Na co si dát při psaní pozor  U webových stránek už se nepíší špičaté závorky  pop art, land art, body art, …  art-centrický, video-centrický, … Jednotné popisky obrázků:  Pokud autora neznáme (např. studentská práce, foto z vlastního archivu): o Rostlina, studentská práce, 2013, kresba pastelkami, A2, foto: archiv autorky  Pokud známe autora a přebíráme reprodukci z jiného zdroje: o Vincent van Gogh. Jedlíci brambor [olej na plátně, 1885]. In: Paolo LECALDANO. Vincent van Gogh I: 1881-1888. Praha: Odeon, 1986, s. XII – XIII. o Marina Abramovič. The artist is present. 2012. [cit. 2011-05-11]. Dostupné z: http://www.bcomeblog.com/upload/images/marina-abramovic.jpg Užitečné odkazy: http://www.citace.com/soubory/csniso690-interpretace.pdf – citační norma ke stažení (obsahuje i praktické příklady) www.iso690.zcu.cz – stránka věnovaná výkladu citační normy http://www.liteera.cz/slovnik/ – přehledná typografická pravidla pro psaní znaků a jejich užití http://prirucka.ujc.cas.cz/ – příručka Ústavu pro jazyk český