Výslovnost souhláskových skupin 1 Rozhodněte, kdy je nutné dodržovat zdvojenou výslovnost souhlásek a kdy dochází ke zjednodušení. Zapište výrazy fonetickým přepisem a přečtěte je: Anna, bezzubý, účinný, dvojjazyčný, měkký, uvědomme si, nejjasnější, leccos, kukaččí, čtverrohý, oddrolit, sušší, tetiččin, každodenní 2 K jakému zjednodušení může docházet při výslovnosti následujících slov. Zapište je fonetickým přepisem: svatovítský, pařížští, lidský, mladší, francouzští, městský, Slezsko, získal jsem, krkonošští, koupili jsme 3 Přečtěte slova se spisovnou výslovností (zapište fonetickým přepisem). Vysvětlete, u kterých z nich a z jakého důvodu se liší jejich grafická a zvuková podoba: kov, sbor, půjdu, utíká, smyčec, lepší, tkanička, oznamme, činnost, jdu, deštník, dětský, třebíčský, jméno, mohl, sedm Slovní přízvuk 1 a) Označte hlavní slovní přízvuk ve spojeních: nepoznaný, potkávat se, ve tři, do stanu, četla jsem, dal mi to, před vchodem, požádal-li, světlo, tmavočervený b) Která slova jsou nepřízvučná? Jedná se o příklonky či předklonky?