1 Slova přepište fonetickým přepisem a pokuste se klasifikovat jednotlivé samohlásky: léto, časopis, úleva, dítě, důležitý Například: a – střední, nízká, krátká 2 a) Přepište do zvukové podoby slova věty: Dánsko je protkáno sítí cyklistických stezek. b) Podle tabulky českých souhlásek vyhledejte charakteristiky některých souhlásek: Například: d – zubodásňová, závěrová, znělá 3 Přepište věty fonetickým přepisem. Označte ve větách hlavní slovní přízvuky, určete počet taktů a počet větných úseků: Čeští vědci přispěli významně k poznání vesmíru. Provázeli mě dva kufry knih a taška s oblečením. Chtěla bych dobře zpívat. 4. Určete druh větné intonace: Zítra je neděle. Zastavte se zítra dopoledne! Kdy k nám zase přijedete? Přijdeš do divadla? 5 Najděte v textu slova, u nichž probíhá asimilace znělosti: Vysvětlí mi někdo, proč se kočka podivným způsobem rozčílí, hvízdáte-li si hodně tenince a vysoko? Zkoušel jsem to i s německými, anglickými a italskými kočkami, není v tom žádný zeměpisný rozdíl. Slyší-li kočka vaše pohvizdování, počne se o vás fascinována otírat, skočí vám na klín a konečně vás začne vášnivě hryzat do úst nebo do nosu, s výrazem rozkošnicky zkaženým, načež vy ovšem přestanete, a ona se rozpřede chraptivě a pilně jako malý motorek. (Podle K. Čapka – Měl jsem psa a kočku)