1. a) Vyhledejte přívlastky, které rozvíjejí tučně vytištěná podstatná jména. b) Rozlište mezi nimi přívlastky shodné a neshodné. Téma viny a trestu bylo pro všechny přítomné ožehavé. Úsilí zvítězit bylo znát v tvářích všech zúčastněných. Příběh odehrávající se v 70. letech minulého století není jen pohledem do minulosti. Do Zitiny paměti jsou obličeje příbuzných vryty navěky. Bezstarostný drozd odletěl do protější zahrady. Rodiče byli už v náladě lepší než dopoledne. Musel zastavit proud kamarádovy výmluvnosti. Tamara zamířila kolem nabitého sálu k malému baru. Dojeli k penzionu uprostřed citrusového háje. Silnice mezi vinicemi byla prázdná. Rozvoj bydlení je naše priorita. Bizarní zprávy o studentech vyhledávajících zvláštní zážitky lze s trochou nadsázky označit za mediální hit některých let. V lidových vyprávěních je často obsažen motiv viny a trestu. Jako místo telefonního hovoru byl uveden stát ležící na opačné straně zeměkoule. 2. Rozhodněte, je-li tučně vytištěné podstatné jméno rozvito přívlastkem několikanásobným, nebo postupně rozvíjejícím. b) Podtrhněte celý přívlastek. Šedá plachta zahalovala celou vysokou kostnatou postavu. Matěj měl živnost mydlářskou a svíčkařskou. Knot svíčky hořel jasným a svítivým plamenem. Ty starožitné hodiny se nám vůbec nelíbily. Kdo z těch tří mužů zde byl nejdříve? Tak tohle měla být jediná a nejvyšší spravedlnost? Nahoře s chutí zpíval sytý školený alt. Nechápavé, navzájem se dorozumívající se pohledy křižovaly mezi lavicemi. Profesor Dvořáček dospěl ke svým oblíbeným úvahám. Modré žíly vypadaly na bledé, zkřehlé ruce neslýchaně krutě. Nezávislá filmová a televizní společnost končí svou činnost. Vedle posvátných a fantastických příběhů vždy existoval druhý, méně zřetelný proud lidského vypravěčského umění. Chlapec se usmíval hezkým, sebevědomým a bezstarostným úsměvem. Lokální démonické bytosti se objevují po celém světě ve folklórních vyprávěních preadolescentů a adolescentů. 3. a) Rozhodněte, zda tučně vytištěné přídavné jméno tvoří základ přívlastku těsného, nebo volného. b) Podle řešení z a) doplňte do vět interpunkční čárky. Zvedl obličej ještě celý mokrý od deště. Představte si okno do světlíku černého a špinavého jako od šachty. Vlídné chování ji pobuřovalo víc než lhostejnost ať už hraná či opravdová. Představovala si matku v šatech ušitých z mušelínu. Růžový pugét pověšený brzo ráno na kliku masivních dveří by nikdo nepřehlédl. Myšlenka se usadila i v duši jeho mladší dcery tenkrát čtrnáctileté. Ve staré bedně našla mističku uvnitř bílou a navrchu červenou. Zita se snaží vybavit si detaily vlastní fotografie tentokrát bledě zelené. K šibřinkovému veselí neoddělitelně patří svazek veršů v tuhých modrých deskách bohatě zdobených zlatem. Je to v současnosti zřejmě nejrozšířenější duchařská historka v různých podobách tradovaná ve velkém množství českých rodin. Příběh pochází z díla Pověsti Ameriky, z pověstí zprvu šířených ve skautském prostředí. Součástí folklóru jsou i historky vyprávěné mnohdy jako pravdivé příběhy. Nalezl zápis a plánek města ukazující síť katakomb rozkládajících se v podzemí před několika sty lety. Muž zdvihl vahadlo zatížené dvěma vědry s průzračně čistou vodou z potoka.