Změny ve společnosti v 19.stol. • Akademie a výstavy, kritikové a znalci umění zavedli rozdíl mezi Uměním a řemeslem. • Průmyslová revoluce ničí samotné tradice řemeslné rukodělné práce - strojová výroba, továrna namísto dílny. • Svoboda v námětu bere umělcům i jistotu „živobytí“ – netvoří zakázky, ale obrazy a čekají zda se budou líbit. • Dějiny umění 19.stol. – hrstka osamocených umělců, kteří měli odvahu a vytrvalost myslet samostatně. Architektura • Rozsah výstavby neuvěřitelně narůstá – města. • Investoři chtějí „umění“ fasády v neostylech (požadavky na fasádu - podoba románského hradu, renesančního paláce, atd.) • Kostely se staví neogoticky (gotika – věk víry), divadla a opery neobarok (teatrálnost), paláce a městské budovy neorenesance. • Vztah mezi umělcem a zákazníkem napjaté – tvořili pod diktátem zadavatelů. Gotika / Neogotika V 19.stol. Gotické dekorace na nových stavbách (jinak stavebně konstruované) Notre-Dame de Paris Kostel Jana A. Komenského Mahenovo divadlo kostel Nejsvětější Trojice • Kombinace neobaroka a neoklasicismu. • Baroko Charles Barry • Bylo těžké stavět v této době něco originálního. Některým architektům se to podařilo – jejich budovy se stali dominantami měst: • Parlament v Londýně (1835). • Byl odborníkem na renesanční sloh. Názor zadavatelů byl, že v Anglii spočívají občanská práva na hrdinských činech středověku – chtěli sloh gotický. • Barry proto spolupracoval s odborníkem na gotiku A.W.N. Pugin. • Barry určit tvar budov a půdorys, Pugin výzdobu fasády a interiérů. • Mezi malíři se stávalo oblíbenou kratochvílí „šokovat měšťáka“. • Umělci se začali považovat za zvláštní rasu – výstřední oblečení a účesy. • Poprvé se umění stalo prostředkem k vyjádření vyhraněné osobnosti. • Umění má být upřímné, umělci se nespokojí s převzatými efekty – tvorba um. díla je něco víc. • Vývoj malířství se v 19.stol. odlišuje od dějin umění, jak jsme je znali doposud. • Otevřela se propast mezi umělci tvořícími oficiální umění a nonkonformními tvůrci, kteří došli uznání po smrti. • Výsledkem je paradox – oficiální umění z 19.stol. je kolem nás (pomníky, nástěnné malby na radnicích nebo universitách atd.) • Připadají nám zatuchlé – nevěnujeme jim pozornost. • Asi přijde doba znovuobjevení těchto děl, dnes jsou příliš patetické a konvenční. • Nicméně po Francouzské revoluci již pro nás slovo umění znamená něco jiného a dějiny umění. • 19.stol. se nikdy nestane obdobím nejúspěšnějších mistrů své doby. Nejdramatičtější epizody se odehrávají v Paříži - hlavní město umění • Jean Baptiste Ccamille Corot (1796 – 1875) - rozhodnut malovat realitu co nejpřesněji. • Obraz Zahrada vily d´Este (1843) – zachytil horko a nehybnost letního dne na jihu. Větší důraz na celek výjevu než na jednotlivé detaily. • O sto let dříve kreslí stejný pohled Fragonard – spíše romantické pojetí. Corot hledal rovnováhu. Fragonard - nucen soustředit se na stupňování tónu – vyjádření světla a stínu. Corot – kontrasty v malbě – těžké – barva nesnese stupňování tónu. • Další „revoluce“ v konvencích, které se týkaly námětu. • Názor akademie – důstojné obrazy musí představovat důstojné osobnosti. • Dělníci a vesničané se hodí jen pro žánrové výjevy (= představují scény nebo události z každodenního života, jako jsou trhy, domácí prostředí, pouliční scény). • Za revoluce 1848 se sešla skupina umělců ve fr. vesnici Barbizon – navázali na Constablův záměr – dívat se na živou skutečnost novýma očima. Jean – Francois Millet (1814 – 1875) • Přenesl záměr barbizonských na krajinomalbu a lidské postavy. Maloval vesničany na poli – skutečný život. • Dnes nechápeme co je na tom revolučního: dříve vesničané znázorňováni jako komičtí vesničtí balíci. • Sběračky klasů – obyčejné ženy pracující na poli. Nejsou krásné nebo ladné – pohybují se pomalu, zcela zabrány do práce. • Statné postavy a rozvážné pohyby. • Jednoduché obrysy se odrážejí od roviny zalité sluncem - přirozenější dojem. • Rozmístění postav – stabilita. Sběračky klasů 1857 olej na plátně Musé e d’Ors ay, Paříž http://www.a rtmuseum.cz/ reprodukce2_ pohled.php?d ilo_id=637 • https://khanovaskola.cz/vyhledavani/?hleda t=Millet Gustave Courbet (1819 – 1877) • Roku 1855 měl v chudém pařížském domku svou samostatnou výstavu nazvanou Le Réalisme = realismus. • Signál pro změnu v umění. • Nechtěl být žákem nikoho jiného než přírody. • Neusiloval o malebnost, ale o pravdu. Bonjour, Monsieur Courbet 1854 • Namaloval sám sebe, jak s malířským náčiním putuje po venkově. Jeho mecenáš jej zdraví. • Obraz působí dětinsky – nejsou zde půvabné pózy, žádné plynulé linie, žádné působivé barvy. • Malíř bez kabátu = pobuda. • Obrazy šokovaly měšťáka – proti konvencím, dokázat hodnotu umělecké opravdovosti oproti klišé. • „Doufám, že si svým uměním vždycky vydělám na živobytí, aniž bych se musel jen o vlásek odchýlit od svých zásad, aniž bych musel namalovat byť jen tolik, co se dá zakrýt jednou rukou, jen abych se někomu zalíbil.“ • Jeho odmítání snadných efektů dodalo odvahu dalším malířům opovrhovat konvencí. • https://khanovaskola.cz/video/41/303/1436 -courbet-maliruv-atelier-1854-55 • https://khanovaskola.cz/video/41/303/977 -courbet-pohreb-v-ornans-1850 Prerafaelité • Přemýšleli o příčinách, proč se umění dostalo do vyježděných kolejí. • Angličané. • Akademie se označovali jako nositelky Raffaelovy malířské tradice – vznešení způsob. • Raffael a jeho následovníci – idealizovali přírodu, krása na úkor pravdy. • Zpět do doby před Raffaelem – umělci poctivý řemeslníci – netvořili pro slávu, ale pro víru. https://khanovaskola.cz/video/13/108/1424-sir-johneverett-millais-ofelie-1851-52 Členové původního Bratrstva Prerafaelitů • • • • James Collinson (malíř) William Holman Hunt (malíř) John Everett Millais (malíř) Dante Gabriel Rossetti (malíř) Revoluce v umění • První Delacroix – romantismus – změna námětů. • Druhá Courbet – realismus – příroda. • Třetí Édouard Manet (1832 – 1883) a jeho přátelé – impresionismus. Zdroje • http://frypat.blog.cz/1301/kostely-v-brne • https://cs.wikipedia.org/wiki/Mahenovo_divadlo • https://cs.wikipedia.org/wiki/Westminstersk%C3%BD_pal %C3%A1c#/media/File:Houses.of.parliament.overall.arp. jpg • http://www.allposters.cz/-sp/The-Gardens-of-Villa-DEste-1843-Plakaty_i2579365_.htm • http://www.tibursuperbum.it/ita/museo/Fragonard_Fonta naDraghiVilladEste.htm • http://www.artmuseum.cz/reprodukce2_pohled.php? dilo_id=637 • https://cs.wikipedia.org/wiki/Gustave_Courbet • https://cs.wikipedia.org/wiki/Prerafaelit%C3%A9