Pedagogická diagnostika KPP PdF MU, Doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. I. Potřeba pedagogické diagnostiky S platností RVP ZV od roku 2007/2008 se začíná vzdělávání a výchova v základní škole realizovat prostřednictvím kurikulárního dokumentu, jehož cílem je vybavit žáka potřebnými kompetencemi a oborovými výstupy. Klíčové kompetence RVP ZV: ☀ K učení ☀ Komunikativní ☀ Sociální a interpersonální ☀ K řešení problémů ☀ Občanské ☀ Pracovní Zjišťování a sledování klíčových kompetencí a oborových výstupů se stává součástí evaluačních procesů – vnitřní a vnější evaluace. Jde o průběžné vyhodnocování podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a nastavení opatření pro zlepšení daných zjištění a utváření kvalitní a efektivní školy. V rámci vnitřní evaluace do popředí tedy vstupuje vlastní diagnostická činnost učitele, jejímž prostřednictvím se snaží o maximální rozvoj žáků s přihlédnutí k jejich podmínkám i charakteristikám. Se změnou paradigmatu vzdělávání se proměňuje i smysl pedagogické diagnostiky. Nejde už jen o rozpoznání stavu a příčin obtíží, prognózu vývoje a komparaci výsledků žáka se stanovenými normami (diagnostika sumativní), ale o diagnostiku, která podporuje učení žáka a jeho rozvoj (diagnostika formativní). Edukace nebo pedagogická intervence nejsou primárně odvozeny ze zdravotního stavu dítěte (medicínská diagnostika), psychické vývojové úrovně (psychologická diagnostika), ale zejména z pedagogických dat (Mertin & Krejčová, Eds. 2012, s. 23). Aktuální otázkou v oblasti pedagogické diagnostiky není, nakolik ji učitel potřebuje pro svou pedagogickou činnost, ale jak nejefektivněji využít pedagogických dat nezbytných pro diagnostikování s cílem zkvalitnit pedagogický proces. Je zřejmé, že výsledky diagnostické činnosti učitele napomáhají definování učebních cílů, a to jak vzhledem k jednotlivci, tak i ke skupině. Jde o společné usilování o naplňování cílů, přičemž zásadní je odlišit, které z nich jsou tzv. pro učitele a které pro žáky. Prostřednictvím vzdělávacího obsahu a volby vhodných Pedagogická diagnostika KPP PdF MU, Doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. vzdělávacích a výukových strategií přispívá učitel k maximálnímu možnému rozvoji žáků. Činí tak vhodnou reakcí na specifické potřeby rozmanitého spektra žáků ve třídě a poskytováním vhodné zpětné vazby, která posiluje zodpovědnost žáků za výsledky jejich učení. Učitel se dostává do nové role „diagnostika“ procesu výchovy a vzdělávání, což mu přináší mnohé benefity:  dokáže dobře poznat schopnosti a individuální potřeby žáků;  dokáže individualizovat a diferencovat proces výchovy a vzdělávání;  umí získávat podklady pro průběžné formativní i shrnující sumativní hodnocení žáka a jeho hodnocení v uzlových etapách školní docházky (5. a 9. ročník);  spoluvytváří klima vzájemného respektu, bezpečí a spolupráce;  umožňuje žákům dosáhnout osobního maxima;  vědomě zvyšuje efektivitu výchovně vzdělávacího procesu. Zvládnutí širokého spektra diagnostických činností se proto stává nedílnou součástí profesní výbavy učitelů, díky níž mohou v maximální míře podporovat rozvoj dětí. Diagnostická kompetence obsahuje schopnost získávat, analyzovat a hodnotit získané informace a klade vysoké nároky na osobnost učitele, jeho odborné znalosti v teorii pedagogické diagnostiky a dovednost respektovat etické zásady (Kasáčová, 2002, 2014). Na obsah diagnostické kompetence nahlédneme skrze pojetí Vašutové (2004) a skrze kritéria kvality učitele v dokumentu Sebehodnoticí a hodnoticí Rámec profesních kvalit učitele (Tomková, A. et al, 2012). Kompetence diagnostická a intervenční (Vašutová, 2004) Učitel: ☺ Dovede použít prostředky pedagogické diagnostiky ve vyučování na základě znalostí individuálních předpokladů žáků a jejich vývojových zvláštností, dovede diagnostikovat sociální vztahy ve třídě ☺ Je schopen identifikovat žáky se specifickými poruchami učení a chování a dovede uzpůsobit výběr učiva a metody vyučování jejich možnostem ☺ Ovládá způsoby vedení nadaných žáků ve vyučování Pedagogická diagnostika KPP PdF MU, Doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. ☺ Je schopný rozpoznat sociálně patologické projevy žáků, šikanu, týrání a zná možnosti jejich prevence a nápravy, které zprostředkuje ☺ Ovládá prostředky zajištění kázně ve třídě a umí řešit školní výchovné situace a výchovné problémy Výběr kritériií kvality činností učitele z dokumentu Sebehodnoticí a hodnoticí Rámec profesních kvalit učitele (Tomková, A. et al, 2012). Učitel:  rozpoznává odlišné učební potřeby a možnosti jednotlivých žáků a reaguje na ně; projevuje porozumění pro potřeby žáků;  aktivně získává přiměřenou formou (např. rozhovory, žákovské portfolio) informace o žákovi a jeho potřebách;  adekvátně reaguje na přímé i nepřímé podněty žáků v průběhu vyučování a včleňuje je do výuky;  pomáhá žákům izolovaným a třídou odmítaným;  diferencuje a individualizuje výuku vzhledem k možnostem a potřebám jednotlivých žáků, snaží se o dosažení osobního maxima u každého žáka;  vede si záznamy o individuálních potřebách a možnostech žáků (např. na základě soustavného systematického pozorování, formou portfolia žáků);  využívá záměrného pozorování a dalších vhodných technik sběru dat o pokrocích v učení žáka;  podporuje soudržnost třídy a spolupráci mezi žáky;  analyzuje vztahy ve třídě a snaží se je pozitivně ovlivnit přiměřenými zásahy. Pedagogická diagnostika není pouze jednorázové zjištění určitých osobnostních vlastností žáka, ale je nezbytnou součástí každodenní soustavné práce a spolupráce všech učitelů (Maydlová, 1995). Sledování a hodnocení žákova pedagogického rozvoje je jednou z nejvýznamnějších komponent vyučování a výchovy (Mojžíšek, 1987, s. 9). Pedagogická diagnostika KPP PdF MU, Doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. Diagnostika je nezbytnou součástí činnosti učitele. Učitel bez ní nedokáže kvalitně a efektivně realizovat výchovně vzdělávací proces. OSOBNOST DÍTĚTE PODMÍNKY MOŽNOSTI-PŘEDPOKLADY OPTIMÁLNÍ ROZVOJ DÍTĚTE Hledání odpovědí na otázky: JAK? PROČ? Pedagogická diagnostika KPP PdF MU, Doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. Literatura: Maydlová, Z. /1995) Soustavné sledování a hodnocení žáka. Praha: SPN. Mojžíšek, L. (1987). Teoretické otázky pedagogické diagnostiky. Praha: Academia, 1987. Spilková, V. (2001). Profesní standard a klíčové kompetence učitele primární školy. In E. Walterová (Ed.), Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Spilková, V., & Tomková, A., et al. (2010). Kvalita učitele profesní standard. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Švec, V. (1998a). Jakými klíčovými kompetencemi by měl disponovat budoucí učitel? In. Připravujeme učitele pro 21. století a vstup do Evropy? (Pregraduální a postgraduální příprava učitelů). Sborník z konference, (s. 256-260). Olomouc: Univerzita Palackého. Švec, V. (1998b). Pedagogické vědomosti a dovednosti - jádro pedagogické kompetence. Pedagogická orientace, 4, 19-31. Švec, V. (1998c). Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Tomková, A. et al. (2012). Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. Vašutová, J. (2001). Kvalifikační předpoklady pro nové role učitelů. In E. Walterová (Ed.), Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém: Sborník z celostátní konference. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Vašutová J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.