III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy, postoje, přesvědčení, disciplína, psychomotorické dovednosti, postavení žáka v kolektivu…Implicitní, skryté. Je možné dělat zásahy okamžitě v průběhu výuky. Mojžíšek to nazývá jako mikrodiagnostikování (krátké) – v průběhu výuky. Zelinková toto nepokládá za diagnózu. ! Doporučení: občas si udělat drobnou poznámku, záznam o dítěti, které nás překvapilo… (lístečky, sešit, portfolio…) Diagnostika formální: jasně ohraničená diagnostická situace v určitých etapách vyučování. Existuje o ní zápis, záznam, používá specifické metody. Explicitní, navenek se projevující. Pedagogický zásah není možné udělat okamžitě po diagnostikování, ale s odstupem, až se údaje zpracují. (diktát, test, písemka,…)(GAVORA, 2001)1 Kdo se na diagnostice podílí: učitel, kolegové, psycholog, lékař, jiní odborníci B) Formativní diagnostikování: pomáhá učitelovi při formování žáka. Slouží mu jako zpětná vazba o jeho práci. Na jeho základě dělá učitel opatření. Sumativní diagnostikování: cílem je zjistit dosaženou úroveň žáka za určité období (zpravidla na konci určité etapy vyučování). Sumarizuje informace o žákovi. Formálně se zpravidla vyjadřuje známkou, body… C) Normativní – výsledek jedince je srovnáván s výsledky reprezentativního vzorku populace ve stejné zkoušce. Srovnání mezi vrstevníky. Odpovídá na otázku, zda dítě dosahuje úrovně svých vrstevníků. Slouží spíše potřebám společnosti, posuzování možností studia, k přechodu na náročnější typ školy… Kriteriální – jde o srovnání s vnějšími měřítky, s objektivně vymezenými úkoly. (zvládá psaní i,y…) Individualizovaná – srovnávání dítěte pouze ve vztahu k sobě samému, bez porovnávání s vrstevníky. Sleduje se dosažená úroveň za určitý časový úsek. Nutné u dětí handicapovaných, talentovaných, neúspěšných. Pracuje s definováním úspěchů, pozitiv jedince… Diferenciální – slouží k rozlišení obtíží, které mohou mít stejné projevy, ale různé příčiny. Např. nekázeň a zvýšená pohybová aktivita dítěte mohou být projevem jak ADHD, tak nesprávného výchovného vedení nebo obojího. 1 1 GAVORA. P. Diagnostikovanie a hodnotenie žiaka vo vyučovaní. In. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. s. 233. Přístup k diagnostikování Edumetrický – používá kvantitativních metod (čísla, testy…) Kazuistický – zaměřuje se na jeden případ. Cílem je kvalitativní posouzení případu. Kazuistika = případová studie – podrobný popis případu (zahrnuje i výsledky kvantitativních metod).