Uvedení do předmětu, pojetí pedagogické diagnostiky
Cíl předmětu:
Student uplatňuje diagnostickou činnost v praxi dle procesu pedagogické diagnostiky; vysvětlí jednotlivé metody pedagogické diagnostiky, možnosti jejich uplatnění v praxi, aplikuje některé z nich ve vlastní diagnostické činnosti; pojmenuje zásady diagnostické činnosti v praxi, uvede příklady chyb v praxi a reflektuje svoji zkušenost s diagnostickou činností; zná metody pro diagnostiku klimatu třídy a sociálních vztahů, motivace, zájmů, učebních stylů, žákova pojetí učiva, výsledků vzdělávání, sebepojetí žáka a jeho rodinného prostředí; zná požadavky na individuální vzdělávací plán žáka; realizuje reflexi své vlastní diagnostické činnosti v praxi. Úkoly budete odevzdávat průběžně, zpravidla na následující blok výuky.
Forma předmětu: seminář, v němž je nezbytná aktivní účast a participace studentů na výuce, plnění domácích úkolů v průběhu semestru a realizace diagnostické činnosti v průběhu semestru i na asistentské pedagogické praxi v 5. semestru dle pokynů vyučujícího.
Ukončení předmětu: Kvalita splnění požadovaných dílčích úkolů (seminární práce) + výsledek zkoušky (písemná, nebo ústní forma).
Seminární práce je hodnocena studentem (sebehodnocení) a spolužákem (peer-assesment) dle následujících kritérií:
používá správně terminologii PD;
provádí sběr diagnostických dat vzhledem k cíli plánované diagnostické činnosti;
vyhodnocuje a interpretuje získaná data;
stanovuje diagnózu a možná opatření.
Docházka: pravidelně každý týden. Povolená neúčast maximálně 2 semináře.
Studenti v zahraničí: Samostudium (viz přiložený seznam literatury), dále pak seznámení se s materiály v interaktivní osnově. Po návratu odevzdáte seminární práci, kterou také naleznete níže v přílohách. Jejím úkolem je vybrat si jednoho žáka se speciálními vzdělávacími potřebami prvního stupně a vhodně zvolenými diagnostickými metodami (jejich kombinací pro poznání hlubších souvislostí), které jsou uvedeny v seminární práci diagnostikovat jeho způsob (styl) učení a všechny okolnosti, které s tím souvisí. Budete vždy postupovat dle kroků diagnostického procesu (uveden v interaktivní osnově), dokládat sběr dat, jejich vyhodnocení a stanovení opatření pro rozvoj žáka. Pokud nebude ve vybrané třídě žák se SVP, zvolíte si jiného žáka, u něhož se projevují nějaké obtíže v učení či chování.