Mgr. Jan Krása, Ph.D., Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, MU. 2016 ¡Jaké jsou 2 funkce emocí? ¡Dítě upřednostňuje lidské tváře (déle se na ně dívá), než jiné tvary či zamíchané tváře. (svět má lidskou tvář?) ¡ ¡Oči hrají významnou roli (viz minule): ¡+ láska na první pohled + dívání se do očí ¡+ ? studu (malé děti) a známého pohledu (před rodičem se dítě nestydí) ¡+ ? oko do duše okno ¡ ¡Druhy komunikace: ¡ ¡1. neverbální – vizika, mimika, posturologie ¡2. verbální – řeč, písmo, kódy ¡3. pomocí artefaktů – ozdoby, prestižní předměty, oděv, uniformy atd. ¡4. pomocí médií – kniha, rádio, televize, internet, obrazy, tanec, hudba atd. ¡1. Komunikace mezibuněčná ¡1.1 Komunikace genetická - několik druhů: pohlavní splynutí haploidních buněk (živočichové i rostliny), virová „infekce“, konjugace prvoků a baktérií. ¡1.2 Mezibuněčná komunikace - mezi stejnými i mezi odlišnými druhy buněk stejného organismu (komunikace mezi neurony a hormonální komunikace) ¡1.3 Mezibuněčná komunikace mezi odlišnými organismy (např. mykorhiza stromů a hub). ¡2. Komunikace mezi samotářskými tvory ¡Mezi velmi primitivními nebo dravými organismy. Jejich vzájemná komunikace vychází především z potřeby rozmnožování. ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡Je velice jednoduchá (asi typu: „Héj, já jsem zde!“). Může probíhat v jakémkoli smyslovém kanále (srov. žába, cvrček, světluška, můry atd.) ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡3. Komunikace v nehierarchických skupinách ¡Větší počet docela jednoduchých signálů (kupředu, stop, zpět, cíl, nebezpečí atp.). Tyto signály lze opět sdělovat zrakem (pohybem těla), sluchem (zvukem) i čichem (pachovými signály). Nehierarchickou skupinou je také lidský dav. (Srov. dále nediferencovanost u klaksonu auta, zvonku u kola apod.) WeaverAntsNest.jpg ¡4. Komunikace sociálního hmyzu ¡Jedná se o zvláštní podskupinu komunikace v hierarchických skupinách ¡Probíhá hlavně skrze feromony (všichni sem, poplach, následuj mě aj.) ¡Mravenci znají několik pokročilých technologií (zemědělství, chovatelství, otrokářství). harvester ant 2.jpg ¡4. Komunikace u sociálního hmyzu (vrchol) ¡ C:\Users\uživatel\Documents\Scanned Documents\všelí tanec.PNG Včelí tanec, coby komunikace, je natolik rozvinutý, že napodobuje některé aspekty světa (Slunce, zdroj potravy) i v jejich nepřítomnosti, čímž se podobá lidské řeči. (není ale tak dokonalá jako lidská komunikace). ¡5. Komunikace sociálních savců ¡Od určitého stupně komplexity vztahů a určitého počtu členů skupiny nastává potřeba vyznačovat strukturu skupiny (a tu samou strukturu obměňovat různými jednici), vyznačit „jména“ členů skupiny, teritorium aj. Existují i složitější signály: např. modifikátory (šimpanzi). ¡ ¡Washoe (* září 1965, † 30. října 2007) byla samička šimpanze, jenž se stala prvním zvířetem, které se naučilo komunikovat americkou znakovou řečí v rámci experimentu zkoumajícího zvířecí jazykové schopnosti. ¡Washoe se naučila přibližně 350 slov americké znakové řeči. ¡Podobnými učebními metodami se další šimpanzi naučili 150 nebo více znaků, které poté dokázali kombinovat k vytvoření smysluplných zpráv. ¡Empatie, hra s hračkami, učení syna atp. u Washoe. ¡ ¡Divoce žijící šimpanzy užívají v komunikaci „modifikátory“, to, co Washoe, však neumějí. ¡Komunikace kytovců? – rozvinutá především u delfínů (John C. Lilly). ¡ ¡https://www.youtube.com/watch?v=2Dhc2zePJFE (Kanzi a porozumění významu vět) ¡https://www.youtube.com/watch?v=zsXP8qeFF6A (krátkodobá paměť šimpanz vs. člověk) ¡ ¡ §Je vždy manipulativní (zvířata netlachají, primáti si čistí srst) §Zřídka je jejich komunikace o tom, co není tady&teď (vyjma včel, několika mravenců a snad i havranovitých): ¡Např. mravenec Camponotus socius (U.S.A., Brazílie): nalezne-li potravu, „vrátí se k hnízdu a zanechává za sebou chemickou stopu. Když potká kolegy, charakteristickým třepáním těla jim naznačí, že našel potravu. Pak se otočí a vrací se po cestičce a ostatní jej následují.“ (Bickerton, 2009, 137) ¡ ¡Téměř vždy postrádá sřetězování více znaků (konkatenaci). Avšak: ¡Mravenec Leptothorax: Nalezne-li zdroj potravy, vrátí se do hnízda. Zde vyvrhne pro kolegy část potravy a poté zdvihne zadeček a vysune žihadlo s kapičkou feromonu , která přiláká jeho druhy Jakmile jej první z kolegů začne následovat, otáčí se a vrací se ke zdroji potravy.“ (Bickerton, 2009, 138) ¡Zvířecí komunikace postrádá predikaci (o něčem něco tvrdím: „ten strom je vysoký“), nicméně primáti v zajetí ji používají. (jejich mozek tedy umožňuje leccos, problém je v motivaci: různé adaptace člověka a šimpanze). ¡6. Proto-jazyk prvních hominidů? ¡Hmmmmm komunikace (Mithen, 2005): •Holistický (nepříliš konkrétní – asi jako dětská řeč) •Manipulativní (koordinovala či iniciovala činnosti) •Multimodální (byla pantomimou, zvukem, pohybem) •Muzikální (rytmická, melodická, zpívaná) •Mimetický (napodobovala přírodní entity) • ¡(„potkáme se u jezera“, „rozděl se o jídlo s XY“...prý i: “jdi a ulov zajíce, kterého jsem viděl před chvílí na kopci za stromem“) ¡Důvod k vývoji komunikace nad úroveň hierarchickou? (transmise některých technologií?) ¡7. Jazyk moderního člověka ¡Je převratným vynálezem, jak napodobovat svět – má fci reprezentativní ¡Umožňuje téměř neomezený rozvoj výpovědí (cyklická semióza) ¡Umožňuje hovořit o entitách, které nemají smyslovou kvalitu (abstrakce, negace, novotvary, vynálezy atp.) ¡Umožňuje zápis do jiných médií (písmo, Braillovo písmo, znaková řeč, Morseova abeceda, šifry aj.). ¡Umožňuje rozvoj konceptuálních systémů. ¡Má metakognitivní funkci. ¡ rovnováha hmat zrak sluch chuť čich X dotyky, podání ruky, polibky, Braillovo písmo dopravní značky, vlajky, semafor, znaková řeč, gesta, mimika, prestižní předměty, pantomima, početní hůl, písmo, kniha, web, TV, piktogramy, fotografie, film, oděv, účes, tělesné zdobení a mutilace (tetování, zjizvování aj.), šperk2, symbol, mapa, nákres, turistické značky, fasáda domu aj. řeč, křik, rozhlas, zvony, klakson, píseň X snad marketingové vůně, snad parfémy komunikační díla ¡Jsou i jiné kanály komunikace? ESP? Živočichové např. mají i smysly, kterými člověk nedisponuje, a tedy mohou komunikovat z našeho hlediska mimosmyslově! ¡Jak vznikl moderní jazyk? ¡Kam se vyvine moderní jazyk? ¡Umí jiní tvorové lhát? ¡Otázka evoluce mimolidských komunikačních systémů? Např.: narodily se včely již se schopností včelího tance nebo tento komunikační systém lopotně rozvíjely podobně jako člověk svoji řeč? ¡ ¡