Jméno:_____________________ Seminární práce do předmětu ZS1MP_DIVZ Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti Modelová příprava pro výuku ve škole (Vzorově byly do této šablony zpracovány přípravy dostupné na ISu, se kterými jsme pracovali během roku). Téma: Ročník: Počet žáků: 1) Podle RÁMCOVÉHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU: - Vzdělávací oblasti: - Tematický okruh: - Průřezová témata: Kompetence: (vypište konkrétní kompetence, které vámi připravená hodina rozvíjí) 2) Příprava a plánování výuky Místo realizace: (třída, učebna přírodopisu, tělocvična, hřiště, park, …) Časová dotace: (45 min., 90 min, …) Vzdělávací cíle: (výchovně vzdělávací cíle – co konkrétně chci žáky během hodiny naučit, měly by být kontrolovatelné a formulované s ohledem na činnosti žáka.) Cíle kognitivní: Cíle psychomotorické: Cíle afektivní: Pojmová analýza: Pojmy nové: (které jsou klíčové u probíraného tématu) Pojmy opěrné: (které žák již zná a na kterých může učitel stavět další výuku) Operační analýza: Popis činnosti forma metoda čas did. prostředky Analýza mezipředmětových vztahů: (se kterým učivem jiných předmětů se učivo doplňuje a byla by možná případná mezipředmětová integrace) Didaktické prostředky: (soupis použitých didaktických pomůcek, encyklopedií, učebnic, pracovní sešitů, …) 3) Scénář hodiny: Podrobně rozepisujte jednotlivé fáze hodiny, uvádějte modelové otázky rozhovorů, citujte použité básničky, případné zápisy do sešitů a podobně. Rozepište až na několik stran. Úvod * Motivace * Seznámení s cílem hodiny (není nezbytně nutné) * Kontrola žákovské přípravy na hodinu (není nezbytně nutné) Hlavní část * Procvičování a opakování známého * Expozice – nové učivo (není nezbytně nutné, pokud se jedná o opakovací hodinu) * Fixace – upevňování a kontrola pochopení probírané látky * Aplikace – další aktivity k probíranému učivu (je vhodné použít, ale není nezbytně nutné) Závěr * Zopakování probrané látky (není nezbytně nutné) * Zhodnocení hodiny (může hodnotit učitel, ale také žáci sami sebe) * Zadání úkolů pro příště (není nezbytně nutné) 4) Použité didaktické prostředky Literatura: Použité učebnice, encyklopedie, …, včetně konkrétních stran Citace formulovat dle normy uvedené na www.stranách studijního oddělení –podklady pro bakalářskou a magisterskou práci. Přílohy: Pracovní list, reálie (teorie k tématu), fotografie, obrázky – samozřejmě pokud jsou součástí hodiny a odkazujete se na ně ve vaší přípravě. 5) Teoretická příprava na hodinu: Tato část by měla zahrnovat stručné shrnutí odborných poznatků k tématu – to, co by si měl učitel nastudovat a ujasnit ještě před tím, než vstoupí před žáky – odborné termíny, jejich definice, strukturu pojmů, faktografické údaje. Mějte na paměti, že učitel by o tématu měl vědět více než žák, aby byl schopen vybrat to podstatné, nedělal zbytečné chyby a v rámci možností byl připraven na „všetečné“ otázky žáků. V závěru uveďte literaturu, ze které jste při teoretické přípravě čerpali. Citace formulovat dle normy uvedené na www.stranách studijního oddělení –podklady pro bakalářskou a magisterskou práci.