D E N V E L I Č I N Integrovaná tématická výuka Ročník: IV. – jako opakování učiva III. ročníku Cíl: Pomůcky: I. – kartičky s názvy – příloha č.1 (1x) - obrázky měřidel – příloha č.2 (5x) - obálky (5x) II. - básnička – příloha č.3 (5x) - měření vlastního těla – příloha č.4 (5x) - tabulka velikostí – příloha č.5 (5x) - srovnání ve třídě – příloha č.6 (5x) - krejčovský metr – nejlépe 15x III. - doplňovací tabulka – příloha č.7 (5x) - kalendáře se jmény (5x) IV. - otázky ke slovní úloze – příloha č.8 (3) - pracovní list – měření hmotnosti – příloha č.9 (5x) - váhy elektronická, osobní, kuchyňská, misková + závaží (1x) - sáčky s potravinami očíslované 1-10 (1x) - předměty (5ks) stejného tvaru a velikosti z různých materiálů - vajíčka V. - pracovní list – měření teploty - příloha č.10 (5x) - 4 nádoby se širokým hrdlem na vodu - teploměr lékařský (nejlépe 3x) - teploměr venkovní a pokojový - 5 pet-lahví s různě teplou vodou (označené A-E) - 2 velké nádoby na vodu, malé sklenice - laboratorní teploměry VI. - Pracovní list – měření objemu – příloha č.11 (5x) - 5 pet-lahví - 5 kádinek - 5 trychýřů - nádoby různých velikostí - nádoby na vodu VII. - tajenka jednotek - příloha č.12 (5x) - bingo MĚŘIDLA – velké – příloha č.13 (5x) - bingo JEDNOTKY – malé – příloha č.14. - kostka VELIČIN - kartičky jednotek - Člověče nezlob se (4x) I. Úvodní motivace, rozdělení do skupin. Otázky: (hromadně - koberec, rozhovor s hovořícím míčem) - Různé věci kolem nás, ať už předměty, lidé, zvířata nebo rostliny můžeme změřit. - Co všechno můžeme změřit třeba u Katky? Honzy? - Vlastnosti, kterou můžeme změřit a zapsat nazýváme … ______________ - Pouhé číslo by nám však po zaznamenání nestačilo, při zápisu veličin musí vždy za číslem následovat správná … ________________ - Které jednotky používáme pro měření DÉLKY? HMOTNOSTI? OBJEMU? TEPLOTY? ČASU? - Abychom jednotky nemuseli psát vždy celým slovem, zapisujeme je zkráceně. Jak bychom zapsali centimetr, litr, sekundu, … - Která jednotka je jednotkou základní pro DÉLKU, HMOTNOST, OBJEM, TEPLOTU A ČAS? - Jak tuto základní jednotku poznám? Rozdělení: (hromadně, didaktická hra) Každý z vás si vytáhne jednu kartičku – vašim úkolem je utvořit trojice (veličina, jednotka slovem, jednotka značkou). V těchto trojicích budete po celý jednotkový den pracovat. Vymyslete si proto název pro vaše družstvo tak, aby v něm byla jednotka vaší skupiny. (příloha č.1a2 – 1x) MĚŘENÍ JEDNOTLIVÝCH VELIČIN MŮŽE NÁSLEDOVAT V LIBOVOLNÉM POŘADÍ. (Za splnění každého úkolu získává skupina obrázek měřidla, který si uschová do obálky) II. Měření délky (skupinově,práce s texte) - Jednotky délky - z básničky se ztratila některá slova – jednotek délky. Přečtěte si nejprve celou básničku a doplňte chybějící slova tak, aby byla básnička pravdivá. (příloha č.3 – 5x) Žil jednou jeden táta Metr, syn jeho desetkrát menší, Decimetr. Vnuka měl také - Centimetr stokrát byl menší nežli on. A malé pravnouče, hlas jak zvon, tisíckrát menší Milimetr. Ale i táta, tenhle Metr, měl svého dědu, starého jak slon, ten jmenoval se Kilometr, tisíckrát větší byl nežli on. - Převádění jednotek – nejsilnější žák ze skupiny jde na koberec, kde má s ostatními žáky speciální úkol. Druhý žák ze skupiny je otočený zády k tabuli, pouze jeden žák je čelem. Tento žák diktuje příklady z tabule, které druhý zapisuje a oba se domlouvají na výsledku. Po skončení zavolají třetího z koberce, aby jejich převody zkontroloval, případně opravil. Teprve zkontrolovaný úkol mohou odevzdat. (učitel prohodí práce jednotlivých skupin, na tabuli žáci dopisují správné výsledky, ostatní kontrolují). 45 000 m = ____________km 9280 cm=___________mm 165 dm= _____________cm 5400 dm=___________mm 320 mm= _____________cm 6 km=________________cm 7600 cm= _____________m 5400 m=__________cm 292 dm= _____________cm 750000 mm= _____________m 38000 m= ____________mm 3890 dm= ____________cm 35 km= ____________m 76 cm=_____________mm 48 km=____________dm 2 km=________________mm - Povolání, kde se využívá měření délky – speciálním úkolem žáků na koberci bylo vymýšlení a zapsání co nejvíce povolání, kde je důležité umět změřit délku a také se domluvit, jak by se tato povolání dala předvést pantomimou. Nyní tito žáci předvádí ostatním pantomimu, dvojice v lavici zapisuje, o jaké povolání se jedná. (následuje společná kontrola. - Měříme délku a šířku na vlastní těle - S pomocí spolužáků změř krejčovským metrem různé části svého těla a zjištěné údaje zapiš. (příloha č.4 – 15x) Výška postavy: __________ Délka chodidla: _________ Obvod krku: ____________ Obvod hrudníku: ________ Šířka pasu: _______________ Délka ruky: ______________ Délka nohy: _____________ S pomocí těchto údajů vyhledej v TABULCE VELIKOSTÍ, jakou máš velikost oblečení a velikost bot. Odpovídá velikostem, které ti kupuje maminka? (příloha č.5 – 5x) - Porovnáváme se ve třídě – každý z trojice zjišťuje jiný údaj. DÉLKA CHODIDLA, VÝŠKA POSTAVY, OBVOD PASU. Do tabulky se jmény spolužáků si nejprve udělá odhad. Potom obchází všechny žáky ve třídě a zjišťuje od nich údaj, který potřebuje. Až má hotovo, porovná své výsledky se svým odhadem. Společně na koberci pak proběhne kontrola zjištěných výsledků, otázky na velikost oblečení a obuvi. (příloha č.6 – 5x) III. MĚŘENÍ ČASU - Co budu dělat za … - skupinka si zapíše jednotky času od nejmenší po největší – společná kontrola na tabuli. Každý žák vymýšlí a píše ke každé jednotce souvětí – Před rokem jsem … - Před měsícem… - Za minutu budu … Učitel si zaznamená čas, kdy žáci začali. Když žák dopíše, zvedne ruku a učitel si zaznamená, kdy skončil. Kdo má, podtrhává ve větách slovesa. Následuje společné čtení vět, s důrazem na sloveso. Porovnání budoucího a minulého času – dokáží vyjádřit jen slovesa, pomáhají nám i ostatní příslovce – včera, zítra, … - Jak je dlouhý je čas – Jak dlouho vám trvalo, než jste věty vymysleli? Bylo to dlouho nebo jen chvíli? Jak dlouho si myslíte, že jste psali? – Žáci si napíší svůj odhad, učitel jim sdělí správný výsledek – porovnají, jak se jejich odhad blížil skutečnosti. - Co se dá stihnout za jednu minutu – každý ze skupiny má jiný úkol. a) Vyhledej v kalendáři, kdy mají svátek spolužáci ze třídy. b) Zapiš názvy měsíců v roce a připiš k nim, kolik dní mají. c) Piš od dnešního dne zpět všechny dny, které už uběhly. Společná kontrola na koberci (příloha č.7 – 5x) IV. MĚŘENÍ HMOTNOSTI - Počítáme hmotnost – na tabuli napsaná slovní úloha – každý z žáků ve skupině dostane jiné otázky ke slovní úloze – úkolem je co nejrychleji a nejpřesněji vypočítat slovní úlohu. Do obchodu přivezli v dodávce ovoce a zeleninu. V různě velkých krabicích je uloženo 200 kg banánů 180 kg cibule 350 kg pomerančů 20 kg česneku 50 kg citrónů 100 kg rajčat 100 kg grepů 150 kg červené papriky 300 kg mandarinek 150 kg žluté papriky 75 kg okurek 200 kg zelené papriky 120 kg čínského zelí 5 kg pálivé papriky Pro žáka A: a) Kolik kilogramů ovoce do obchodu přivezli? b) Kolik tun zeleniny do obchodu přivezli? c) Dodávka uveze 2500 kg nákladu. Mohli do dodávky naložit ještě nějaký další náklad? Pro žáka B: a) Kolik kilogramů zeleniny do obchodu přivezli? b) Kolik tun ovoce do obchodu přivezli? c) Dodávka uveze 2500 kg nákladu. Nebyla dodávka nákladem přetížená? Pro žáka C: a) Kolik kilogramů ovoce a zeleniny do obchodu přivezli? b) Kolik tun ovoce a zeleniny do obchodu přivezli? c) V obchodě mají výtah, který má nosnost 400 kg. Kolik výtah pojede, než vyveze veškerý náklad do prodejny? Pro skupinu: Navrhněte, jak by měli zaměstnanci naskládat zeleninu do výtahu tak, aby nepřekročili maximální nosnost výtahu 400 kg. (příloha č.8 – 3x) Kdo má hotovo, odevzdá výsledky učiteli ke kontrole a začíná plnit společný úkol pro skupinu. Společná kontrola posledního úkolu + otázky: Co je o nosnost? Proč a kde je nosnost důležitá? - měříme hmotnost – 5 stanovišť – připraveno v tělocvičně, postupné střídání skupin na stanovištích 1) elektronická váha – změřte hmotnost sáčků 1 – 5 2) misková váha – změřte hmotnost sáčků 6 – 7 3) kuchyňská váha – změřte hmotnost sáčků 8 – 10 4) osobní váha – změřte svou hmotnost co nejvíce vysvlečeni (tričko, kalhoty, bez papučí) a co nevíce oblečeni (bunda, čepice, rukavice, papuče) 5) odhad – pokuste se odhadnout hmotnost předmětů zrakem a určit jejich pořadí od nejlehčího po nejtěžší. Potom potěžkejte předměty v ruce a odhadněte jejich pořadí podle hmotnosti od nejlehčího po nejtěžší. (příloha č.9 – 5x) Společná kontrola splněných úkolů na koberci. Jaké jsou výhody a nevýhody použitých vah? Proč nám nestačí odhad hmotnosti zrakem? Kdy nám stačí pouze odhad hmotnosti rukou? Při kterých činnostech potřebujeme znát přesnou hmotnost? Proč měříme svou vlastní hmotnost s co nejméně oblečením? Je důležité znát přesně svou vlastní hmotnost? V. MĚŘENÍ TEPLOTY - Otázky: Je ti teď horko nebo zima? Je na chodbě horko nebo zima? Je venku horko nebo zima? Je v létě horko nebo zima? - horko, teplo, zima jsou velmi subjektivní pojmy. Střídání práce na stanovištích - jak nás ruce klamou - ponoření pravé ruky do vody studené a pak do vody vlažné, ponoření levé ruky do vody teplé a pak do vody vlažné (vyhodnocení zjištěného společně s učitelem) - zjisti svou vlastní teplotu těla – pomocí teploměru změř teplotu svého těla a zapiš. - zjisti teplotu vzduchu ve třídě a teplotu vzduchu venku – zjištěné údaje zapiš - odhadni teplotu – porovnej pomocí ruky teplotu vody v lahvích zapiš jejich pořadí od nejteplejší po nejchladnější - namíchej vodu správné teploty – s pomocí teplé a studené vody namíchej do hrnku vodu o teplotě 30°C. (příloha č. 10 – 5x) - společné hodnocení práce a výsledků na koberci. VI. MĚŘENÍ OBJEMU - odměrný válec – vytvořte si vlastní odměrný válec z pet-lahve. 1) Nachystejte si jednu pet-lahev, jeden trychtýř, kádinku, fix 2) Do kádinky naberte pouze 100 ml vody a vlijte přes trychtýř do pet-lahve. 3) Když se hladina v pet-lahvi ustálí, udělejte na boku fixem čáru. 4) Postup opakujte tak dlouho, až bude láhev plná. - měření objemu – změřte objem jednotlivých nádob a zapište si jejich objem do tabulky. - kolik vody se vejde do pet-lahve – navrhněte, které z nádob můžete přelít do naplnit a přelít do pet-lahve tak, aby byla co nejvíce plná a přitom nepřetekla. (příloha č.11 – 5x) Společné ověření výsledku. Otázky – Jak bychom změřili objem pevných těles? Jak bychom změřili objem plynů? VII. ZÁVĚREČNÉ OPAKOVÁNÍ - tajenka jednotek – třídílná tajenka do skupin – každý člen skupiny vyplní jednu část – společně zjistí, co mají dále dělat tajenka: vytáhněte si kartičky měřidel veličin, které jste dnes získali (příloha č.12 – 5x) - měřidla veličin – roztřiďte kartičky, které jste získali do pěti skupin podle veličin, které jimi měříme. - které měřidla jsou pro DÉLKU, HMOTNOST, … - nalepte kartičky do archu pro bingo - zahrejte si bingo – házení kostkou. (příloha č.13 – 5x) - jednotky veličin – kterými jednotkami měříme DÉLKU, HMOTNOST, … - vepište si každý do svého archu různé jednoty veličin, které známe – mohou se i několikrát opakovat - zahrajte si bingo – tahání názvů jednotek. (příloha č.13 - ) - příběh plný jednotek – každý si vymyslete a napište příběh, ve kterém se budou vyskytovat jednotky, které vám zůslaly při bingu. - společné čtení příběhů - Otázky na koberci – co nového jste se naučili? Co jste nevěděli? Co si vyzkoušíte doma? … - Jednotkové člověče nezlob se. VIII. PŘÍLOHY: Příloha č.1 OBJEM l TEPLOTA °C ČAS s DÉLKA m HMOTNOST g litr stupeň Celsia metr sekunda gram Příloha č. 2 Příloha č. 3 Básnička o podivné rodině DÉLKOJEDNOTKOVÝCH. - nejprve si celou básničku přečtěte a potom teprve doplňte jména členů této rodiny. Žil jednou jeden táta ____________, syn jeho desetkrát menší, _____________. Vnuka měl také - _____________ stokrát byl menší nežli on. A malé pravnouče, hlas jak zvon, tisíckrát menší _____________. Ale i táta, tenhle ___________, měl svého dědu, starého jak slon, ten jmenoval se _______________, tisíckrát větší byl nežli on. Příloha č.4. S pomocí krejčovského metru změř a zapiš údaje o svých mírách. (Ve skupině si navzájem pomáhejte). 1 – výška postavy 2 – obvod hlavy 3 – obvod krku 4 – obvod hrudníku 5 – obvod pasu 6 – obvod sedu 7 – délka rukávu 8 – délka pro kalhoty 9 – obvod dlaně 10 – obvod prstních kloubů 11 – délka chodidla Jméno: Jméno: Jméno: Výška postavy: __________ Délka chodidla: _________ Obvod krku: ____________ Obvod hrudníku: ________ Šířka pasu: ______________ Délka ruky: _____________ Délka nohy: _____________ Výška postavy: __________ Délka chodidla: _________ Obvod krku: ____________ Obvod hrudníku: ________ Šířka pasu: ______________ Délka ruky: _____________ Délka nohy: _____________ Výška postavy: __________ Délka chodidla: _________ Obvod krku: ____________ Obvod hrudníku: ________ Šířka pasu: ______________ Délka ruky: _____________ Délka nohy: _____________ Velikost oblečení: Velikost oblečení: Velikost oblečení: Velikost bot: Velikost bot: Velikost bot: Příloha č.5 Univerzální tabulka velikostí oděvů pro děti výška postavy (cm) 104 110 116 122 128 134 140 146 152 158 164 obvod hrudníku (cm) 55 56 58 62 64 66 68 72 76 80 84 Věk dítěte 3-4 4-5 5-6 7-8 9-10 11-12 13-14 15-16 velikost UK 3 4 6 7 8 10 12 Tabulka velikostí obuvi Anglická čísla v inch 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Metrická čísla v cm 22 23 24 25 26 27 28 29 30 30^1/2 31 32 Metrická čísla v mm 215 220 230 240 250 260 270 280 290 295 300 310 Francouzská čísla steh 34 35 37 38 39 41 42 43 45 46 47 48 Příloha č.8 Pro žáka A: a) Kolik kilogramů ovoce do obchodu přivezli? b) Kolik tun zeleniny do obchodu přivezli? c) Dodávka uveze 2500 kg nákladu. Mohli do dodávky naložit ještě nějaký další náklad? Pro žáka B: a) Kolik kilogramů zeleniny do obchodu přivezli? b) Kolik tun ovoce do obchodu přivezli? c) Dodávka uveze 2500 kg nákladu. Nebyla dodávka nákladem přetížená? Pro žáka C: a) Kolik kilogramů ovoce a zeleniny do obchodu přivezli? b) Kolik tun ovoce a zeleniny do obchodu přivezli? c) V obchodě mají výtah, který má nosnost 400 kg. Kolik výtah pojede, než vyveze veškerý náklad do prodejny? Pro skupinu: Navrhněte, jak by měli zaměstnanci naskládat zeleninu do výtahu tak, aby nepřekročili maximální nosnost výtahu 400 kg. Pro žáka A: a) Kolik kilogramů ovoce do obchodu přivezli? b) Kolik tun zeleniny do obchodu přivezli? c) Dodávka uveze 2500 kg nákladu. Mohli do dodávky naložit ještě nějaký další náklad? Pro žáka B: a) Kolik kilogramů zeleniny do obchodu přivezli? b) Kolik tun ovoce do obchodu přivezli? c) Dodávka uveze 2500 kg nákladu. Nebyla dodávka nákladem přetížená? Pro žáka C: a) Kolik kilogramů ovoce a zeleniny do obchodu přivezli? b) Kolik tun ovoce a zeleniny do obchodu přivezli? c) V obchodě mají výtah, který má nosnost 400 kg. Kolik výtah pojede, než vyveze veškerý náklad do prodejny? Pro skupinu: Navrhněte, jak by měli zaměstnanci naskládat zeleninu do výtahu tak, aby nepřekročili maximální nosnost výtahu 400 kg. Příloha č.9 MĚŘENÍ HMOTNOSTI A) elektronická váha – změřte hmotnost sáčků 1 – 5 a zapište zjištěné údaje do tabulky. sáček 1. 2. 3. 4. 5. hmotnost B) misková váha – změřte hmotnost sáčků 6 – 7 a zapište zjištěné údaje do tabulky. C) kuchyňská váha – změřte hmotnost sáčků 8 – 10 a zapište zjištěné údaje do tabulky. sáček 6. 7. 8. 9. 10. hmotnost D) osobní váha – změřte svou hmotnost co nejvíce vysvlečeni (tričko, kalhoty, bez papučí) a co nevíce oblečeni (bunda, čepice, rukavice, papuče) jméno hmotnost bez oblečení hmotnost s oblečením E) odhadněte hmotnost předmětů - nesahejte na vajíčka, pouze odhadněte jejich hmotnost a zapište pořadí 1-5 od nejlehčí po nejtěžší - potěžkejte vajíčka ruce a odhadněte jejich hmotnost – zapište jejich pořadí 1- 5 od nejlehčího po nejtěžší vajíčko slepičí dřevěné kovové žluté černé Odhad zrakem Odhad hmatem Příloha č.10 MĚŘENÍ TEPLOTY A) ruce ve vodě - ponořte pravou ruku do vody v nádobě A a pak do nádoby B - ponořte levou ruku do vody v nádobě C a pak do nádoby D - ve které nádobě je teplejší voda –v B nebo D? B) zjistěte svou vlastní teplotu těla – pomocí teploměru změřte teplotu svého těla a zapište. - zakroužkujte, zda jste podle teploty ZDRAVÍ nebo NEMOCNÍ jméno teplota jméno teplota jméno teplota ZDRAVÝ - NEMOCNÝ ZDRAVÝ - NEMOCNÝ ZDRAVÝ - NEMOCNÝ C) zjistěte teplotu vzduchu ve třídě a teplotu vzduchu venku – zjištěné údaje zapište Pokojový teploměr - __________________ Venkovní teploměr - __________________ D) odhadněte teplotu – porovnejte pouze s pomocí dlaní teplotu vody v lahvích a zapište jejich pořadí od nejteplejší po nejchladnější láhev A láhev B láhev C láhev D láhev E E) namíchejte vodu správné teploty – s pomocí teplé a studené vody namíchejte do hrnku vodu o teplotě 30°C. - Teplotu můžete při míchání přeměřovat teploměrem. - Až budete mít hotovo, zavolejte učitele ke kontrole. Příloha č.11 MĚŘENÍ OBJEMU A) Vytvořte si vlastní odměrný válec z pet-lahve. 1) Nachystejte si jednu pet-lahev, jeden trychtýř, kádinku, fix 2) Do kádinky naberte pouze 100 ml vody a vlijte přes trychtýř do pet-lahve. 3) Když se hladina v pet-lahvi ustálí, udělejte na boku fixem čáru. 4) Postup opakujte tak dlouho, až bude láhev plná. B) Změřte objem jednotlivých nádob s pomocí vašeho odměrného válce a zapište si jej do tabulky. nádoba objem nádoba objem C)Kolik vody se vejde do pet-lahve? Navrhněte, které z nádob můžete přelít do naplnit a přelít do pet-lahve tak, aby byla co nejvíce plná a přitom nepřetekla. (každou z nádob můžete použít jen jedenkrát) Jsou to nádoby ____________________ ____________________ ____________________ ____________________ ____________________ ____________________ ____________________ Příloha č. 13 Příloha č.14 Příloha č.6: VÝŠKA POSTAVY OBVOD PASU DÉLKA CHODIDLA jméno Můj odhad pořadí Změřený údaj Správné pořadí jméno Můj odhad pořadí Změřený údaj Správné pořadí jméno Můj odhad pořadí Změřený údaj Správné pořadí Adam Adam Adam Anežka Anežka Anežka Anetka Anetka Anetka Alenka Alenka Alenka Dan Dan Dan Eliška Eliška Eliška Gabča Gabča Gabča Helča Helča Helča Honza Honza Honza Katka Katka Katka Kryštof Kryštof Kryštof Martin Martin Martin Michal Michal Michal Patrik Patrik Patrik Verča Verča Verča Viktor Viktor Viktor Příloha č. 7 Vyhledej v kalendáři, kdy mají svátek spolužáci ze třídy. jméno svátek Adam Anežka Aneta Alena Daniel Eliška Gábina Helena Jan Kateřina Kryštof Martin Michal Patrik Veronika Viktor Zapiš názvy měsíců v roce a připiš k nim, kolik dní mají. měsíc počet dní Piš od dnešního dne zpět všechny dny, které už uběhly. 14. ledna 2008 ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ ______________________ Příloha č.12: V Y ml min hl cm Ě °C dm s mm kg t g m l Č km Y m Ě g ml dm hl mm V cm kg km °C l t K m mm kg dm J s t hl hod min cm S Z km °C K g ml l