str. 1/3 Okruhy ke SZZ z psychologie (platí od jarního semestru akademického roku 2011/2012 dále) 1. Předmět psychologie. Hlavní přístupy ke studiu psychiky: biologický (fyziologický), behavioristický, psychodynamický, fenomenologický, humanistický, přístup tvarové psychologie, kognitivní přístup. 2. Cíle psychologie jako vědy. Základní a aplikované psychologické disciplíny.Vztah psychologie k příbuzným vědám. Biologická, sociální a osobní determinovanost psychiky. Periodizace psychického vývoje. 3. Základní metody psychologie: a) Metody výzkumu: experiment (vlastnosti experimentu, experiment přirozený a laboratorní), kvaziexperiment, ex post facto výzkum. Metoda longitudinální a příčná, metoda korelační. b) Metody získávání dat: pozorování, rozhovor, analýza produktů. Standardizované psychologické testy. Dotazníky. 4. Kategorie osobnost v psychologii. Teorie osobnosti. Pojem vědomí v psychologii. Jáství, sebepojetí, sebeobraz. 5. Poznávací procesy. Senzorické procesy, vnímání. Imaginace (představy, fantazie). Pozornost (vymezení, typy, vlastnosti, poruchy). 6. Myšlení a řeč. Myšlenkové operace. Usuzování. Rozhodování. Chápání pojmů a řešení problémů. Konvergentní a divergentní myšlení. Vývoj myšlení a řeči v ontogeneze. Kognitivní styl. Poruchy řeči (poruchy výslovnosti, artikulace, sociálního užití). 7. Schopnosti (klasifikace, vlohy a schopnosti). Kreativita. Inteligence (vymezení, teorie, druhy, její stimulace). Poruchy vývoje intelektových funkcí (intelektová deteriorace, snížená intelektová výkonnost v rámci mentální retardace). 8. Učení a paměť. Druhy učení (habituace, senzibilizace, klasické podmiňování, instrumentální podmiňování, vtištění, explorační chování, sociální učení). Teorie učení. Zákony učení. Transfer a interference. Druhy paměti (ultrakrátká, krátkodobá, dlouhodobá, explicitní vs. implicitní). 9. Emoce a temperament. Aspekty emočních procesů a stavů. Teorie emocí. Klasifikace emocí. Teorie temperamentu. 10. Motivace. Potřeby (teorie, klasifikace), zájmy (klasifikace). Hodnoty, ideály. Motivy (klasifikace). Aspirace, aspirační úroveň. Charakterové vlastnosti, vůle, volní procesy a vlastnosti. Mravní vědomí, morální usuzování. Morálka. 11. Frustrace, frustrační tolerance. Pojem psychická deprivace. Stres. Náročné životní situace. 12. Obecná charakteristika stadia předškolního dětství a stadia školního dětství. Vývoj poznávacích procesů, rozvoj vývoj osobnosti (sebepojetí a sebehodnocení, emocionalita, vývoj morálky, volní procesů a autoregulace, vývoj zájmů). Socializace dítěte. 13. Obecná charakteristika období pubescence a adolescence. Časové vymezení, změny tělesné, psychické a sociální. Socializace v období pubescence a adolescence. Výběr povolání. str. 2/3 14. Obecná charakteristika období mladé dospělosti. Rozvoj poznávacích procesů. Socializace v období mladé dospělosti (vztah k normám, morální usuzování, přijetí mužské a ženské role). Partnerství, manželství, rodičovství. 15. Vnější podmínky jako determinanty vývoje dětí a dospívajících (vliv rodinné atmosféry a jednotlivých členů rodiny, vztahy vrstevníků, působení školy, vlivy mimoškolní, typy rodičovské výchovy a její optimalizace). 16. Psychohygiena učitele a žáka. Kategorie zdraví, adaptace a maladaptace. Syndrom vyhoření. 17. Psychologie poznávací a diagnostické činnosti pedagoga. Sociometrie. Psychologická anamnéza. Pedagogicko-psychologická charakteristika žáka. 18. Psychodidaktika. Učení a kognitivní rozvoj (vytváření návyků, osvojování vědomostí a dovedností, “intelektové” učení): vytváření soustav představ a pojmů; učeni se řešení problémů; senzomotorické učení a dovednosti; psychologická problematika strukturování učiva, vyučovacích a učebních strategií. 19. Psychologická podstata a cíl výchovy. Výchova vybraných aspektů osobnosti: formování zájmů, sebehodnocení a sebepojetí. Morální usuzování. Změny osobnosti a převýchova. 20. Psychologické prostředky výchovy. Odměna a trest. Přesvědčování, příklad a ideál, řízení činností vychovávaného. Osobnost pedagoga a jeho pedagogicko-psychologický přístup k vychovávanému. Způsoby výchovy dítěte (žáka). Sebedeterminace a sebevýchova. 21. Jedinec a sociální prostředí. Socializace (smysl, zákonitosti průběhu; změny na úrovni osobnosti). Sociální učení (formy, zákonitosti). 22. Sociální skupina (struktura, dynamika). Klasifikace skupin. Skupinové normy. Struktura pozic a vztahů ve skupině (klasifikace pozic ve skupině a skupinových-týmových rolí). Skupinové klima. Možnosti zkoumání struktury vztahů ve skupině a skupinového klimatu možnosti využití v pedagogické praxi. Sociální klima školy, sociální klima školní třídy. 23. Sociální poznávání. Zákonitosti percepčních dějů. Charakteristika kultivované sociální percepce. Percepční stereotypy. Možnosti kultivace percepčních dovedností. 24. Sociální komunikace. Komunikační obsahy. Druhy komunikace. Možnosti kultivace komunikačních dovedností. Způsoby analýzy komunikace. 25. Sociální chování. Sociální inteligence a sociální zralost. Sociální kompetence. Sociální rysy a postoje. Interakce. Interakční styl učitele. Náročné sociální situace. Sociální opora. 26. Kognitivní předpoklady školního výkonu. Hlediska při posuzování kognitivních předpokladů, typy laterality a jejich vliv na školní výkon. Leváctví. Osobnostní mimointelektové faktory determinující školní výkon. 27. Psychologické příčiny neadaptivního chování dětí a dospívajících (poruchy chování, kázeňské nepřizpůsobení). Agresivita a šikana. Delikvence. 28. Školsky významné nedostatky ve struktuře nadání (specifické vývojové poruchy učení): Dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie. Symptomatologie, příčiny, vliv na školní výkon. Možnosti korekce, zásady specifického přístupu učitele a rodiče. str. 3/3 29. Neurotické poruchy u dětí, dospívajících a dospělých. Symptomatologie, příčiny, možnosti psychologického a pedagogického korektivního ovlivnění. 30. Syndrom ADHD. Lehká mozková dysfunkce. Příčiny, symptomatologie, vývoj, vliv na školní výkon, zásady specifického přístupu učitele a rodiče k dítěti s LMD. Organicita v chování, řeči a kresbě. Literatura: ATKINSONOVÁ, R. L. et al. Psychologie. Victoria Publishing, Praha, 1995; Portál, Praha 2003. BENESCH, H. et al.: Encyklopedický atlas psychologie. Lidové noviny, Praha 2001. ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Doplněk, Brno 2000, 2003. ČAČKA, O. Psychologie vrstev duševního dění a jejich autodiagnostika. Doplněk, Brno 1998, 2000, 2002. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Portál, Praha 2001 DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Portál, Praha 1997 ĎURIČ, L., GRÁC, J., ŠTEFANOVIČ, J. Pedagogická psychológia. SPN, Bratislava, 2. vyd. 1990 EYSENCK, M.W., KEANE, M. T. Kognitivní psychologie. Academia, Praha 2008 FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Portál, Praha 1997 HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Portál, Praha 2000 HELUS, Z. Úvod do psychologie. Grada, Praha 2011. HEWSTONE, M., STROEBE, W. Sociální psychologie: moderní učebnice sociální psychologie. Portál, Praha 2006 KASSIN, S.: Psychologie. Computer Press, Brno 2007 KERN, H. a kol. Přehled psychologie. Portál, Praha 1999 KOHOUTEK, R. Základy užité psychologie. CERM, Brno 2003 MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991 MATĚJČEK, Z. Dyslexie - specifické poruchy čtení. H&H, Jinočany 1993 (nebo jiná vydání) NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Academia, Praha 1999 PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Academia, Praha 2003 POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Portál, Praha 1997 ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Paido, Brno 1998. ŘÍČAN, P. Psychologie. Příručka pro studenty. Portál, Praha 2005 VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Portál, Praha 2000 VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Variabilita a patologie lidské psychiky. Portál, Praha 1999