Podmínky vzdělávání – RVP ZV/IVP Výuka cizího jazyka u žáků se SPU Hodnocení žáků se specifickými poruchami učení Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělání } Vymezuje ◦ Klíčové kompetence (6) ◦ Vzdělávací oblasti (9) ◦ Průřezová témata (6) Cíl základního vzdělávání Základní vzdělávání má žákům pomoci utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu V základním vzdělávání se proto usiluje o naplňování těchto cílů: ◦ umožnit žákům osvojit si strategie učení a motivovat je pro celoživotní učení; ◦ podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů; ◦ vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci; ◦ rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých; ◦ připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a naplňovali své povinnosti; ◦ vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací; rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí i k přírodě; ◦ učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný; ◦ vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi; ◦ pomáhat žákům poznávat a rozvíjet vlastní schopnosti v souladu s reálnými možnostmi a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi Struktura RVP ZV Část D Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami } Žáci s přiznanými podpůrnými opatřeními se ve svých potřebách liší } Pro žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními 1. stupně = PLPP } Pro žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními od 2. stupně = IVP ◦ Úpravy očekávaných výstupů ◦ Úpravy vzdělávacích obsahů ◦ U žáků s LMP – nahrazení části či celého obsahu vzdělávacího oboru obsahem jiného vzdělávacího oboru Část D Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami } Úpravy vzdělávání zahrnují (obecně) ◦ Principy individualizace a diferenciace ◦ Využití speciálně pedagogické a pedagogické intervence – Speciálně pedagogická intervence = zajištění předmětů speciálně pedagogické péče pro žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními, které jsou zaměřeny na oblast logopedických obtíží, řečové výchovy, nácviku sociální komunikace, zrakové stimulace apod. – Pedagogická intervence = vzdělávání žáka s přiznanými podpůrnými opatřeními ve vyučovacích předmětech, v nichž je třeba zlepšit jeho výsledky učení, případně kompenzovat nedostatečnou domácí přípravu na výuku. Podmínky vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními } Uplatňování principu diferenciace a individualizace vzdělávacího procesu při organizaci činností a při stanovování obsahu, forem i metod výuky; } Zabezpečit všechna stanovená podpůrná opatření při vzdělávání žáků; } V odůvodněných případech odlišnou délku vyučovacích hodin pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo dělení a spojování vyučovacích hodin; } Pro žáky uvedené v § 16 odst. 9 školského zákona případné prodloužení základního vzdělávání na deset ročníků; } Formativní hodnocení vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; } Spolupráci se zákonnými zástupci žáka, školskými poradenskými zařízeními a odbornými pracovníky školního poradenského pracoviště, v případě potřeby spolupráci s odborníky mimo oblast školství (zejména při tvorbě IVP); Úpravy vzdělávání ve ŠVP v návaznosti na SVP žáků } ŠVP je upraveno dle potřeb žáků se ZP/ZV ◦ Úprava rozsahu učiva a odpovídající snížení nároků na školní výkon ◦ Možnost zřízení speciálních vyučovacích hodin ◦ Zavedení speciálně-pedagogické/ pedagogické intervence ◦ Současně je uvedeno, jaké kompenzační pomůcky, speciální učebnice, apod. budou použity ◦ Vyšší časové dotace ◦ Úprava očekávaných výstupů – reálné a splnitelné ◦ Možnost využití asistenta pedagoga ◦ Úprava forem hodnocení Úprava obsahu vzdělávání u žáků s SPU } Obsah vzdělávání žáků s SPU se nijak výrazně neliší od obsahů majority } Nezbytný kvalifikovaný personál, vhodné podmínky vzdělávání, spolupráce s poradenským centrem } Nutnost posilování dovedností čtení a psaní, schopnosti porozumět textu, práce s učebnici, didaktickým materiálem } Kompetence k učení a řešení problémů ovlivněny ◦ Podporovat koncentraci, „potlačovat“ hyperaktivitu, impulzivitu a nežádoucí projevy } Komunikace = obtíže při písemné komunikaci ◦ Záležitost nápravy čtení, psaní a pravopisu } SPU = podávané výkony neodpovídají rozumové úrovni ◦ Hyperaktivita, nesoustředěnost, impulzivita, zhoršená koordinace Formy vzdělávání a podpory žáků se specifickými poruchami učení } Podpora v rámci vyučování učitelem kmenové třídy ◦ U žáků s mírnějšími poruchami } Integrace žáka s SPU v běžné třídě ◦ Těžší stupeň poruchy } Individuální podpora učitelem ◦ Podpora speciálního pedagoga/školního psychologa formou dyslektických kroužků, reedukační péče } Skupiny individuální podpory při základních školách ◦ Nejefektivnější (Bartoňová, 2012) ◦ Často se jedná o integrované žáky kmenové třídy – odcházejí na vybrané předměty do třídy speciálního pedagoga } Speciální třídy pro žáky se specifickými poruchami učení ◦ v. č. 27/2016 Sb. ◦ Třídy se zřizují při ZŠ pro žáky, u nichž jsou diagnostikovány SPU a preferují individuální přístup společně s reedukační péčí } Základní škola pro žáky se specifickými poruchami učení ◦ Reedukační přístup v celém vyučovacím procesu } Třídy při dětských psychiatrických léčebnách ◦ Žáci s těžkými stupni SPU společně s kombinací poruchy pozornosti ◦ Terapeutická a medicínská podpora } Individuální a skupinová podpory v pedagogicko-psychologické poradně (PPP) ◦ Reedukace v rámci edukativních a stimulačních skupin ◦ Popř. individuální náprava Individuální vzdělávací plán a zásady intervence Základní zásady intervence } Identifikace podpory založena na komplexní diagnostice } Kmenový učitel přijímá zodpovědnost za aktivní výuku ve spolupráci se speciálními pedagogy a dalšími odborníky } Rozdíl mezi výkonem a schopnostmi by neměl být považován za jediný podklad pro stanovení podpory } Na základě sledování pokroků je poskytována podpora v různých etapách a úrovních } Intervence musí být včasná, propojena s psychologickými potřebami dítěte, vycházející z vědecky podložených metod } Intervence musí být součástí běžných denních aktivit Individuální vzdělávací plán } v. č. 27/2016 Sb. } Umožňuje upravit vzdělávání pro žáky s SPU tak, aby bylo dosahováno souladu mezi vzdělávacími požadavky a skutečnými možnostmi } Zpracování a provádění IVP zajišťuje ředitel školy s písemným doporučením školského poradenského zařízení na základě žádosti žáka nebo jeho zákonného zástupce } IVP vychází z učebních dokumentů školy (ŠVP) Individuální vzdělávací plán } Musí být vypracován bez zbytečného odkladu, nejpozději 1 měsíc ode dne, kdy škola obdržela doporučení a žádost zletilého žáka/zákonných zástupců } IVP může být doplňován a upravován v průběhu celého školního roku (nejméně 1krát ročně) } Za implementaci odpovídá ředitel ◦ Podílí se učitelé daných předmětů pro něž je IVP vypracováváno, školské poradenské zařízení rodiče i žák samotný } Školské poradenské zařízení poskytuje podporu a vyhodnocuje dodržování stanovených postupů a opatření – informuje ředitele o nedodržení IVP Obsah individuálního vzdělávacího plánu } Identifikační údaje žáka } Údaje o skladbě druhů a stupňů podpůrných opatření poskytovaných v kombinaci s tímto plánem } Údaje o pedagogických pracovnících podílejících se na vzdělávání žáka } Úpravách obsahu vzdělávání žáka } Časovém a obsahovém rozvržení vzdělávání } Úpravách metod a forem výuky a hodnocení žáka } Případné úpravě výstupů ze vzdělávání žáka } Dále obsahuje jméno pedagogického pracovníka školského poradenského zařízení, se kterým škola spolupracuje při zajišťování speciálních vzdělávacích potřeb žáka Výuka cizího jazyka u žáků se specifickými poruchami učení } V učebních plánech je zařazen první cizí jazyk povinně od 3. třídy ◦ Školy dále zařazují volitelný druhý cizí jazyk nejpozději od 8. třídy } Ne vždy má žák s SPU obtíže při osvojování cizího jazyka } Výběr jazyka je individuální ◦ Němčina problematické členy podstatných jmen, složená slova ◦ V angličtině zvuková a grafická stránka jazyka } Při rozhodování o volbě cizího jazyka u žáků s SPU je důležitý: ◦ Typ dyslexie – Levohemisférová (čtou s porozuměním, domýšlejí text) – lepší v angličtině – Pravohemisférová (slabikují, přesné čtení) – lepší v němčině ◦ Zájem o výuku (práce na PC – hry – pozitivně ovlivňují zájem) ◦ Osobnost učitele (metodická zdatnost, přístup k výuce) ◦ Bydliště (příhraniční oblasti – němčina) ◦ Negativní transfer (je vhodné volit výrazně rozdílné jazyky: ne Rj a Čj) ◦ Využití znalostí rodičů (nemusí být vždy přínosné) Projevy obtíží při osvojování cizího jazyka } Čtení ◦ Záměny písmen: the – hte; der – red ◦ Domýšlení textu, dvojité čtení = problematické dekódování ◦ Výkon postižen v rychlosti, správnost, technice čtení a porozumění } Psaní ◦ Přesmykování (from – form), vynechávání písmen (mother – moth) ◦ Vynechávání krátkých slov, fonetické psaní (train – trejn) ◦ Obtížné rozlišování hlásek a jejich pořadí – Schreibst – schreibt / Older – oldest ◦ Písemný projev může být ovlivněn dysgrafií } Řeč ◦ Nedostatky v osvojení Čj ovlivňují osvojování cizího jazyka ◦ Nedostatečně rozvinuté složky řeči brzdí osvojování – gramatika, slovní zásoba, jazykový cit } Porozumění mluvené řeči ◦ Zejména ve vyšších ročnících – snížená orientace v pokynech, úkolech ◦ Problémy s orientací = negativní vliv na motivaci = zhoršení známek } Artikulace ◦ Součást vývoje motoriky, pohybové koordinace a sluchové percepce ◦ Nesprávná artikulace v mateřském jazyce ovlivní jazyk cizí ◦ Pokud dítě nezvládá např. slovo lokomotiva – obtíže ve slově Apfelsaft ◦ Při špatné výslovnosti slova roleta – obtíže ve slovech word/world } Jazykový cit a gramatická pravidla } Pracovní paměť ◦ Problém při vykonávání více úkolů současně ◦ Oslabení dlouhodobé paměti vede k nutnosti opakovaně se učit dny v týdnu, číslovky, apod. } Automatizace ◦ Projevuje se velmi intenzivně zejména v cizích jazycích ◦ Učitel má dojem, že vše mnohokrát opakuje, v jedné hodině je vazba zvládnuta, v následující je nutné ji znovu naučit. } Motorika a prostorová orientace ◦ Potíže při orientaci v textu, na stránce, zápisu slovíček Principy vyučování cizího jazyka } Multisenzoriální vyučování ◦ Propojení zraku, sluchu, hmat a kinestetické vnímání ◦ Soustavné kombinování řeči a konkrétních úkolů s obrázky, pohybovými úkoly } Komunikativní přístup ◦ Podporování dovedností vnímat mluvčího, rozumět sdělení, vyjádření vlastních pocitů, potřeb a myšlenek k aktivní účasti ve výuce } Strukturovaný postup ◦ Zafixování hláska – písmeno, hláskové stavby slov, vět, syntaxe ◦ Možnost využívání globálního čtení (pouze zpočátku) } Sekvenční postup ◦ Postup od již osvojeného k novému učivu malými krůčky } Kumulativní princip ◦ Zařazování nových poznatků k již osvojeným vědomostem } Respektování individuality dítěte ◦ Přístup k výuce respektující schopnosti dítěte } Mateřská metoda ◦ Dítě si osvojuje cizí jazyk identickým způsobem, jakým se seznamuje s mateřským jazykem ◦ Ve vazbě na konkrétní situaci k opakování ◦ Začíná se poslechem, vnímáním všemi smysly, snaha porozumět kontextu a teprve poté se vyjadřovat } Respektování stylů učení ◦ Nevhodné metodické postupy mohou vést ke stresu a neschopnosti zvládat více úkolů současně ◦ Většina žáků s SPU preferuje globální styl učení – Vyhovuje jim konverzace, učení na základě opakování v různých situacích – Jiní žáci potřebuji gramatické přehledy a tabulky ◦ Výuka tak musí vycházet z pochopení individuality Hodnocení žáka s SPU } Z. č. 561/2004 Školský zákon (§ 51) ◦ Hodnocení: Klasifikace / Slovní hodnocení / Kombinace způsobů ◦ (4) U žáka s vývojovou poruchou učení rozhodne ředitel školy o použití slovního hodnocení na základě žádosti zákonného zástupce žáka. Výsledky vzdělávání žáka v základní škole speciální se hodnotí slovně. } Hodnocení poskytuje zpětnou vazbu, která by měla žáka motivovat ke zlepšení – zároveň však také ocenit snahu žáka Základní charakteristiky } Hodnocení je nedílnou součástí výchovně vzdělávacího procesu ◦ Posuzuje úroveň žáka v daném období ◦ Dlouhodobý proces } Různé formy ◦ Klasifikace/Slovní/Odměna/Souhlas/Vytyčení chyby/Trest } Funkce hodnocení ◦ Motivační ◦ Kontrolní ◦ Výchovná ◦ Diagnostická ◦ Regulační } Nutnost vhodné formy hodnocení a jeho plánování Soustavná klasifikace nedostatečnou vede k demotivaci Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení nebo chování č.j.: 13 711/2001-24 } Čl. V - Hodnocení a klasifikace žáka } Způsob hodnocení a klasifikace žáka vychází ze znalosti příznaků postižení a uplatňuje se ve všech vyučovacích předmětech a na všech stupních vzdělávání. } Při způsobu hodnocení a klasifikaci žáků je třeba zvýraznit motivační složku hodnocení, hodnotit jevy, které žák zvládl. Při hodnocení se doporučuje užívat různých forem hodnocení, např. bodové ohodnocení, hodnocení s uvedením počtu chyb apod. } Při klasifikaci žáků ve věku plnění povinné školní docházky se doporučuje upřednostnit širší slovní hodnocení Hodnocení žáka s SPU } Zásady hodnocení u žáků s SPU: ◦ Hodnocení by mělo být pozitivně motivační a objektivní ◦ Reflektuje, co žák zvládnul ◦ Jak žák dovede zpracovat a použít již osvojené strategie a postupy řešení ◦ Hodnocení postupu a zlepšení ◦ Vymezení chybovosti – zpětná vazba } Slovní hodnocení ◦ Umožňuje postihnout celkový vývoj dovedností žáka ◦ Lze naznačit směr vývoje žáka } Formativní hodnocení ◦ Průběžné interaktivní hodnocení ◦ Založeno na aktivní roli žáka ve vzdělávání, posiluje motivaci, rozvoj klíčových kompetencí a sebevědomí ◦ Cílem je rozvoj vlastního sebehodnocení žáka, aby sám uměl rozpoznat, zda probíranou látku či dovednosti již plně ovládá, nebo ještě ne. } Podmínky pro využití formativního hodnocení ◦ Podporující prostředí, zpětná vazba, stanovování konkrétních učebních cílů, užívání vhodných výukových strategií a aktivní učení. } Formy formativního hodnocení ◦ Zpětná vazba je zaměřena na sledování vývoje procesu učení v čase (jak se žák učí) – motivující ◦ Metoda test-retest (aplikace identického testu v různých fázích probírání látky a reflexe) ◦ Dotazovací techniky v průběhu výuky ◦ Hodnotící komentář zaměřený na zhodnocení míry dosahování stanoveného cíle – Žák nejdříve sám identifikuje co mu jde a co ne – Následně mu jeho názor potvrdíme s tím, že zjistíme, proč se žákovi nedařilo, a nabídneme mu možnosti, jak by mohlo být dosaženo zlepšení