Kvalitativní metody v geografii  HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 408 s. ISBN 978-80-262-0219-6.  BERRY, Rob (ed.). Thinking Geography. Macmillan Humanities VELS Level 6. Australia, 2006. 336 p.  LENON, Barnaby J. a Paul CLEVES. Geography fieldwork & skills: AS/A level geography. London: Collins. 2015. 170 stran. ISBN 978-0-00-759282-1.  DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2002. 374 s. ISBN 9788024601397.  GAVORA, P. Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. 2. vyd. Bratislava: Vydavateľstvo UK, 2007. 229 s. ISBN 9788022323178.  STRAUSS, A.,CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999. 196 s. ISBN 80-85834-60-X.  The SAGE handbook of qualitative geography. Edited by Dydia DeLyser. Los Angeles [i.e. Thousand Oaks, Calif.]: SAGE, 2010. xii, 431 s. ISBN 9781412919913.  Qualitative methodologies for geographers : issues anddebates. Edited by Melanie Limb Claire Dwyer. London: Arnold, 2001. xv, 303 s. ISBN 0-340-74225-9. Literatura – kvalitativní metody  KLADIVO, P. Statistika pro veřejnou správu. Olomouc: KGE UPOL. URL http://geography.upol.cz/soubory/studium/DS- GVS/Opora-DSTAT.pdf  BRÁZDIL, Rudolf, KOLÁŘ, Miroslav, PROŠEK, Pavel, TARABOVÁ Zdeňka, WOKOUN René. Statistické metody v geografii. Brno: Přírodovědecká fakulta MU, 1995.  SWOBODA, Helmut. Moderní statistika. Literatura –kvantitativní metody  Věda je nepřetržitý proces lidského poznávání přírody, společnosti, člověka, lidského myšlení a kultury.  Pomocí vědy je možné určit obecně platné zákony. Tyto zákony dovolují předvídat, předpovědi modelovat atd.  Od novověku je věda založena na představě zákonitého chování skutečnosti,  která se odhaluje hypotézou,  ověřuje experimentem.  zobecňuje v teorii. Geografie jako věda Geografie jako věda  Vědy se liší objektem studia, předmětem studia, metodami.  Podle metod se vědy dělí:  formální (matematika a logika)  přírodní  humanitní  Podle stupně obecnosti:  teoretické  aplikované Členění „věď“  T. S. Kuhn přinesl přesvědčivé argumenty i o tom, že pokrok vědeckého poznání není přímočarý, nýbrž že je čas od času přerušován zásadními zvraty – vědeckými revolucemi, při nichž dochází k revizi samotných základů dosavadního vědění.  Paradigma – vědecká revoluce – nové paradigma  Např. Země je plochá x Země je kulatá  Paradigma  určitý vědecký styl dané epochy či vědeckého společenství  souhrn všeobecně uznávaných teoretických a metodologických předpokladů, postupů v určité etapě vývoje vědeckého bádání. Paradigma  Výzkum – proces vytváření nových poznatků. Systematická činnost, která je vedena snahou zodpovědět kladené výzkumné otázky a přispět k rozvoji daného oboru.  Metodologie – zabývá se systematizací, posuzováním a navrhováním strategií a metod výzkumu.  Analýza – rozdělení celku na komponenty a zkoumání, jak tyto komponenty fungují jako relativně samostatné prvky a jaké jsou mezi nimi vztahy.  Syntéza – složení částí do celku a popis hlavních organizačních principů, jimiž se celek řídí v závislosti na jeho částech.  Hypotéza – domněnka, předpoklad; výchozí, dosud ale neprokázané tvrzení, které se předkládá na zkoušku k ověření (experimentem, zkušeností). Pár dalších obecných pojmů Konceptuální mapa myšlení  Název vznikl z latinského „status“ = stát, protože původně byl používán pro označení vědy zabývající se sběrem informací o státu, počtu obyvatel, ekonomice apod.  Statistika je vědní obor zabývající se zkoumáním jevů, které mají hromadný charakter.  Statistika je v určitém smyslu jazykem pro shromažďování, zpracování, rozbor, hodnocení a interpretaci hromadných jevů.  Statistika se prolíná všemi dílčími geografickými disciplínami. Kvantitativní (statistické) metody  Zkoumá hromadné jevy (hromadný jev = jev, který je výsledkem působení velkého množství příčin a jejichž vlastnosti se neprojevují v jednotlivých jevech, ale jen v souboru těchto jevů, a to prostřednictvím řady náhod).  Zabývá se proměnlivými — variabilními — vlastnostmi.  Pracuje s čísly a vyjadřuje se pomocí čísel — zajímá se především o kvantitativní stránku reality.  Používá výpočtovou techniku na vytváření a správu statistických databází, na hromadné zpracování a analýzu dát a na komunikaci. Co je typické pro statistiku  Statistika řeší úlohy různého stupně složitosti:  získávání dat (počet domácností, počet pracovníků v odvětví XY, objem vývozu),  popis struktury (věková struktura obyvatelů, struktura firem z hlediska právní formy podnikání),  vyčíslování dílčích ukazatelů v čase a prostoru (výpočet průměrné mzdy v NH, výpočet cenové hladiny spotřebitelských cen),  porovnávaní takto agregovaných ukazovatelů v čase anebo prostoru (trend vývoje mezd, změna hladiny spotřebitelských cen),  předpovídání jejich budoucí úrovně (tržby v maloobchodě v budoucím čtvrtroku, vývoz produktu AB v budoucím roku),  měření závislosti (závislost mezd na HDP, závislost vývozu na kurzu koruny). Co „umí“statistika  Statistika selhává, pokud:  nemá k dispozici adekvátní číselné údaje,  když chybí představa o velkosti chyb měření a vlivu různých průvodních činitelů,  když není je k dispozici dostatečně rozsáhlý soubor případů  anebo v datech chybí proměnlivost (variabilita). Co „neumí“ statistika • Hromadná • Variabilní (proměnlivá) • Číselná nebo slovní Data – informace – znalosti DATA INFORMACE ZNALOSTI • 2. Zpracování dat • 1. Zjišťování dat STATISTIKA • 4. Interpretace dat • 3. Analýza dat  Předpokládá se, že lidské chování můžeme do jisté míry měřit a předvídat. Využívá náhodné výběry, experimenty, strukturovaný sběr dat pomocí testů, dotazníků nebo pozorování.  Základní kvantitativní metody:  Statistické šetření  Experiment  Oficiální statistiky  Strukturované pozorování Kvantitativní metody  Negativní definice (Glaser, Corbinová 1989): jakýkoliv výzkum, jehož výsledků se nedosahuje pomocí statistických metod nebo jiných způsobů kvantifikace  Uplatnění v sociálních a humanitních vědách  Reakce na jednostranný postoj, kdy se za hodnotný výzkum považoval pouze kvantitativní (měřitelné vlastnosti objektů)  Metody kvalitativního výzkumu se stále vyvíjí Kvalitativní metody  Pozorování  Texty a dokumenty  Interview  Dotazník  Audio a video záznamy  … Metody kvalitativního výzkumu Kvantitativní Kvalitativní Úloha výzkumu přípravná prostředek ke zkoumání interpretací aktérů Vztah výzkumníka k subjektu odstup těsný Postoj výzkumníka k jednání vně situace uvnitř situace Vztah teorie a výzkumu potvrzení, falzifikace teorie často vzniká Výzkumná strategie silně strukturovaná slabě strukturovaná Platnost výsledků zobecnění kontextuální porozumění Data tvrdá, spolehlivá bohatá, hloubková Zaměření makro mikro Rozdíly mezi kvantitativní a kvalitativním výzkumem  Přednosti:  Slova, obrazy a vyprávění se používají pro zesílení významu čísel  Čísla slouží ke zvýšení přednosti slov, obrazů a vyprávění  Výzkumník může odpovídat na širší a komplexnější výzkumné otázky  Vede ke zvýšení obecnosti výsledků  Zápory: Těžko proveditelné jedním výzkumníkem (čas, peníze, rozsah) Smíšený výzkum výzkumné otázky konceptuální rámec validita výběrmetody účel, cíle Model vztahů výzkumného projektu  Schopnost navrhovat hypotézy  Potřeba předvídat budoucí jevy na základě znalostí  Tendence k zobecňování  Možnost vyjádřit úvahy textem  Používání deduktivního a induktivního myšlení  … Rysy vědeckého myšlení a uvažování v běžném životě  Případová studie – podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů  Etnografický přístup – popis kultury nějaké skupiny lidí  Fenomenologický výzkum – porozumění, jak jedinci vnímají určitou zkušenost  Narativní výzkum  Zkoumání dokumentů  … Základní přístupy kvalitativního výzkumu  Pozorování – při zkoumání toho, co lidé dělají na veřejných místech  Interview, dotazník, deník – při zkoumání toho, co lidé dělají v soukromí  Interview, dotazník, postojová škála – pokud nás zajímá, co si lidé myslí, co cítí, čemu věří  Standardizované testy – když určujeme schopnosti osob  Náčrt – pokud zachycujeme určitý stav krajiny Výběr metody Primární zdroje dat Pozorování  Základní dovednost geografického zjišťování  Pozorováním poznáváme krajinu kolem nás a procesy, které se v ní odehrávají  Pro pozorování je nutné předem stanovit oblast a čas, po který ji budeme sledovat  Při pozorování je nutné dělat si záznam, co jsme viděli (písemný, fotografie)  skryté x otevřené  zúčastněné x nezúčastněné  v umělé situaci x v přirozené situaci  sebe samého x někoho jiného Pozorování  Topografický, panoramatický, pochodová osa  Slouží pro záznam geografických prvků v krajině  Postup kresby panoramatického náčrtu:  Zhotovení kostry, zakreslení několika nejdůležitějších bodů a míst, pokud možno pravidelně rozložených. Do této kostry pak můžeme vyznačovat další podrobnosti.  Doplnění linie terénu (např. za sebou jdoucí hřebeny, obrysy lesů, osady, cesty, další místa výhledu apod.)  Zakreslení všeho, co je pro pozorovanou krajinu důležité k jejich identifikaci. Větší podrobnosti lze označit symboly a přidat je do legendy náčrtu.  Dokončení nákresu. Náčrt Panoramatický náčrt Zpracováno podle: csopevneni.xf.cz/Prirucka/Prirucka-nacrt.htm Topografický náčrt Náčrt pochodové osy Měření v terénu  Kvant. metoda, ale někdy nezbytná pro získání kvalitativní informace  Počet  Vzdálenost  Výška  Rozloha  Rychlost  …  Manuálně  Pomocí moderních technologií  Nutná dovednost, citlivost, interpersonální porozumění a disciplínu  Pozornost je třeba věnovat hl. začátku a konci rozhovoru (začátek – uvolnění psychické bariéry a zajistit souhlas se záznamem, otázky neproblémové)  Typy otázek (Patton, 1990):  o zkušenostech a chování  o názorech a hodnotách  o pocitech  o znalostech  o vnímání  demografické a kontextové Dotazníkové šetření  Navržení dotazníku  Cíl dotazníku  Vzorek respondentů – přesnost je úměrná počtu statistických jednotek  Rovnoměrné zastoupení výběrové struktury (např. muži/ženy)  Pilotní test  Revize na základě pilotáže  Aplikace dotazníku u zkoumané skupiny Příprava dotazníku  Uzavřené otázky (odpovědi jsou předem dány)  sémantický diferenciál  Otevřené otázky (odpovědi napsané respondentem)  Polouzavřené otázky Dotazníkové šetření – kladení otázek Otevřená otázka Polouzavřená otázka Postojová škála Uzavřená otázka Demografické (příp. kontextové) otázky  zachycení subjektivních pocitů a domněnek  škály: silně souhlasím – souhlasím – ani souhlasím ani nesouhlasím – nesouhlasím – silně nesouhlasím Sémantický diferenciál, škálování, Likertovy škály  Osobně – nejvyšší návratnost, vysoká validita dat, ale nejnáročnější na čas, finance…  On-line aplikace – např. google docs, nízká návratnost, nízká validita dat  Nutný průvodní dopis/text  Crowd sourcing – všeobecná výzva pro spolupráci  Telefonicky Dotazníkové šetření - realizace  SW pro organizaci a analýzu získaných dat  Čištění dat Provázanost jednotlivých kroků analýzy kvalitativních dat Dotazníkové šetření - vyhodnocení vytváření závěrů sběr dat zobrazení dat redukce dat  Slouží k názorné organizaci a kompresi informací → usnadnění interpretace a závěrů  Tabulky  Bloková schémata  Vývojová schémata – prostředek pro studium rozhodovacích procesů  Grafy  Mapy (kartogram, kartodiagram, kognitivní mapa)  … Dotazníkové šetření – zobrazení výsledků  = metodicky vedený rozhovor  Fáze:  1. úvodní - navázání kontaktu, navození atmosféry, určení tématu, času, účelu, ujištění  2. jádro rozhovoru – vlastní dotazování  3. závěr rozhovoru – shrnutí, uvolnění atmosféry, naladění na další spolupráci  Standardizovaný - předem dány otázky, musí být zachováno i přesné řazení, neboť i jiným pořadím kladení otázek lze ovlivnit (a případně i zkreslit) verbální chování respondentů. Výsledky z takovéhoto šetření jsou poměrně dobře srovnatelné  Nestandardizovaný - umožňuje zaznamenat širší souvislosti mezi zkoumanými fenomény. Předem daný jen záměr výzkumu, proto je možné otázky (a jejich formulaci či pořadí) měnit podle situace, což na druhou stranu znesnadňuje) srovnávat výsledky jednotlivých respondentů. Proto se používá přednostně při kvalitativním výzkumu na rozdíl od kvantitativního, který již ze své podstaty musí počítat právě s dobrou srovnatelností. Interview Pergler, Disman a kol.: Vybrané techniky sociologického výzkumu (Praha, 1969, I. vydání), kapitola Rozhovor  Nutné:  vhodně zvolit skupinu  pečlivá příprava  role moderátora  vysvětlení cíle skupiny, představení členů, popud k diskuzi  uvádění podnětových argumentů  na konec „metadiskuze“ – rozhovor o diskuzi Skupinová diskuze, interview, vyprávění Rozhovor x dotazník  vychází z názvu mystické antické věštírny  technika je založena na předvídání budoucích výsledků – za účasti expertů v daném vědním oboru  technika využití subjektivních názorů skupiny lidí za účelem nalezení společného konsenzu  anonymní odpovědi – názory členů musí být získány formálními dotazníky  opakovaná a kontrolovaná odezva – interakce je zefektňována systematickými cvičeními řízenými několikerým opakováním, s pečlivě řízenou odezvou za každým kolem  statistická skupinová odpověď – názor skupiny je definován jako přijatelný průnik názorů jednotlivců v konečném kole Delphi panel WILDEMUTH, Barbara M. Applications of social research methods to questions in information and library science. Westport, Conn.: Libraries Unlimited, 2009, s. 83.  „Burza nápadů“, při níž jsou dotazy kladeny ústní formou kolektivu odborníků různých profesí, případně neodborníků, mezi nimiž nejsou žádné zábrany pro vyjádření jakýchkoliv námětů a idejí.  Nenucená a otevřená forma diskuse je podmínkou úspěchu této metody.  Na rozdíl od delfské metody diskuse nemusí vyústit v konkrétní závěr.  Zhodnocení utříděných námětů vzešlých z diskuse, která se zaznamenává, představuje závěrečnou etapu brainstormingové metody. Brainstorming  Případovou studii můžeme obecně definovat jako intenzivní studium jednoho případu (jedné situace, jednoho člověka nebo více lidí, jednoho problému), díky němuž jsou získány poznatky, které se následně aplikují.  Případová studie představuje, jak studentům zprostředkovat řešení reálné situace z prostředí, ve kterém žijí. Případová studie  Všechny výše uvedené metody vyžadují přímou práci v terénu Práce v terénu Rizika práce v terénu Rizika práce v terénu Fotografie Sekundární zdroje dat  Rešerše je sekundární dokument obsahující soupis záznamů dokumentů nebo souhrn faktografických informací, vybraných podle věcných a formálních hledisek odpovídajících rešeršnímu dotazu (tematika, časové vymezení, jazyk, druhy dokumentů).  Rešerše textu je soupis subjektivně nejdůležitějších bodů a myšlenek textu. Vytváří se tak osnova textu, která slouží k rychlému pochopení a orientaci v tématu. Jedná se o práci tvořenou z citací a parafrází, u kterých se musí dbát na zachování významu rešerše v porovnání s výchozím textem. Rešerše Analýzamap,grafů,tabulek… Letecké snímky Který graf je správně? Proč?  směs objektivních znalostí (např. znalosti o poloze geografických objektů) a subjektivního vnímání prostoru (odrážející preference tvůrce mapy)  mapuje vztah lidí k (s) jejich prostředí(m), jejich znalost, prostorové preference, libost nebo nelibost, aktivitu, rytmicitu a prostorovou rutinu  umožňuje identifikování individuálních postojů, hodnot, vlastností, zájmů, znalostí a také významů, které lidé dávají určitým místům  vyjadřuje, jak lidé využívají prostor, jak si ho osvojují či přivlastňují, co pro ně znamená, jaké významy do něj vkládají a jak je interpretují apod. Mentální mapa Podle: Svozil, Hynek 2007; Osman 2010  Podle Lynche (1960) paří mezi základní prvky mentální mapy:  uzly – body a významná místa ve městě, do nichž pozorovatel může vstupovat (křižovatky, místa střetávání, ohniska aktivit nebo místa výrazné změny na dopravní komunikaci);  oblasti – střední až velké části měst, které je pozorovatel mentálně schopen pojmout, a jejichž integrita je dána podobností určitého jevu, nebo jak říká Lynch jejich jednotným charakterem;  cesty – jakékoliv liniové trasy, cesty, dráhy, ulice, kanály, železnice, po nichž se obvykle, příležitostně nebo potenciálně pozorovatelé pohybují;  významné prvky – snadno rozlišitelné objekty jako jsou budova, znak, strom, obchod, které jsou v kontextu svého prostředí unikátní, snadno zapamatovatelné a mezi které pozorovatel přímo nevstupuje;  okraje – lineární prvky mentálních map, které nejsou pozorovateli přímo využívány, ale představují pro ně většinou neprostupné zlomy v jinak kontinuálním prostoru. Základní prvky mentální mapy Ukázky mentálních map prostoru okolí Základní školy V Sadech v Havlíčkově Brodě očima žáků 9. ročníku. Zdroj: Žáci ZŠ V Sadech. In: Kletečka 2013.  Znalost území  Hodnocení krajiny  Místa strachu  Rezidenční preference  … Tištěná a netištěná média  Evaluace je systematické posouzení kvality a hodnoty, popř. významu určitého objektu.  Evaluace lze rozlišovat podle toho,  zda má sloužit:  vědeckým účelům a týká se tedy například účinnosti metod a prostředků,  praktickým účelům a týká se tedy konkrétního procesu, instituce a podobně;  kdo ji provádí a jaké si přitom stanovil cíle:  ten, kdo má rozhodovat, například majitelé firmy, vedení resortu a podobně;  hodnocená instituce sama, tzv. autoevaluace;  nezávislá instance, tisk, občanské sdružení;  ve které fázi se evaluace provádí:  plánovací evaluace (při plánování, resp. před započetím procesu/projektu, někdy označována též jako ex-ante evaluace)  formativní evaluace (v průběhu realizace procesu/projektu, někdy označována též jako průběžná či interim evaluace)  sumativní evaluace (souhrnné zhodnocení po ukončení procesu/projektu, někdy označována též jako ex-post evaluace)  na jaký druh informací se evaluace zaměřuje:  evaluace cílů  evaluace procesů  evaluace kvalitativních změn Hodnocení = evaluace  Skutečný jev srovnáváme vždy s určitou srovnávací základnou. Tuto základnu bereme za normu pro hodnocení. Tak můžeme posoudit zkoumané jevy v jiném časovém období nebo v jiném souboru.  Při srovnávání zjišťujeme shodné či rozdílné stránky u dvou či více různých předmětů či jevů.  Srovnávání samo vyjadřuje rozdíly určitých jevů, nevyjadřuje však závislost a vztahy. Ke zjištění závislosti mezi jednotlivými jevy je na základě srovnání nutná analýza srovnávaných, jevů a jejich znaku. Srovnávání tedy na jedné straně vyplývá z předchozí analýzy (je jí vymezeno), na druhé straně tvoří východisko pro následný výzkum, který je podrobnější.  Pro srovnávání je nutné, aby srovnávané jevy měly stejnou kvalitu, stejný obsah, stejné položky a stejnou náplň.  Při srovnávání kratších časových období je potřeba zajistit stejné časové vymezení.  Kvantitativní srovnáváni určitého jevu se stanovenou srovnávací základnou vyjadřujeme bud' v absolutních rozdílech zkoumaného ukazatele, nebo v relativním čísle, zpravidla v procentech.  Při srovnáváni skutečnosti používáme různých srovnávacích základen. Z nich vyplývají různé druhy srovnání:  srovnání s očekávaným, požadovaným výsledkem,  srovnávání se skutečností dosaženou v minulých obdobích,  srovnávání s normami a normativy,  srovnávání s výsledky dle optimálního modelu,  srovnání s jinými podniky Srovnání = komparace  Konstrukce zjednodušeného obrazu reality, např. matematického, fyzikálního, který umožní studovat modelovaný objekt, systém nebo proces, formulovat předpovědi jeho chování.  3D modelování Modelování  Systematicky odvozená výpověď o budoucím stavu objektivní reality  Oproti prosté předpovědi nebo tvrzení se opírá o vědecké poznatky. Prognóza  Název – přímý popis toto, o čem ve zprávě půjde  Abstrakt – stručný popis cíle, metod a výsledků  Úvod – určení zprávy nebo pojmenování účelu, předmětu a aspektů výzkumu; zdůvodnění výzkumu  Přehled dosavadních poznatků  obecný přehled literatury se vztahem k tématu výzkumu  rozbor literatury  prezentace teoretického rámce práce  Metody  Obecný popis výzkumných strategií a procedur  Popis sledovaných případů  Popis místa výzkumu  Diskuze sběru dat, organizace dat a analytických procedur Forma výzkumné zprávy (či BP/DP) – I.  Výsledky  Obecný popis výsledků  Objasněné propojení výzkumných otázek a výsledků  Diskuze, závěry  Analytické úvahy o výsledcích ve vztahu k dosavadním výsledkům jiných studií  Diskuze o hodnověrnosti a přenositelnosti výsledků  Důsledky a navržená opatření  Možnosti dalšího výzkumu, otevření nových otázek  Bibliografické citace  Přílohy Forma výzkumné zprávy (či BP/DP) – II.  Poučený (informovaný) souhlas – osoba se účastní studie pouze pokud s tím souhlasí  Zachování soukromí, ochrana dat  Představení cílů a okolností výzkumu  Citace  … Etika výzkumu RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. 67632@mail.muni.cz