Google Earth
http://earth.google.com
Cvičení 3
Proč Google Earth?
• svobodný přístup
• jednoduchá instalace
• propojení s volně dostupnými Google Maps,
• uživatelská přívětivost
• atraktivita a srozumitelnost pro cílové skupiny
• velký potenciál programu
• využití v různých předmětech i při jejich
propojování (zeměpis, dějepis, biologie,
geologie, informační a komunikační technologie,
ale i cizích jazyků).
PŘEDSTAVENÍ GOOGLE EARTH
• primárně určený k prohlížení leteckých a satelitních snímků
zemského povrchu
• firma Keyhole – produkt prodala společnosti Google (odtud
název Google Earth).
• komerční varianta Google Earth Pro
• volnost je u programu garantována i po technické stránce
• Program pracuje ideálně s daty ve formátu KML (Keyhole
Markup Language)
• Pracovat lze i s daty z GPS přístrojů
• Program pracuje také s rastrovými daty (obrázky ve formátech
JPEG, GIF, PNG apod.)
VÝHODY PROGRAMU GOOGLE EARTH
• Interaktivita
• Intuitivní ovládání
• Stabilita
• Přenositelnost
• Aktualizace
• Vývoj programu
• Vstřícnost k uživateli
• Svobodný přístup
• Fenomén Google
• Uživatelská komunita
• Integrace
• Aktivita uživatele
Vazba na environmentální výchovu
• přispívá k pochopení vzájemné provázanosti
přírody a společnosti,
• slouží jako zdroj objektivních informací o stavu
životního prostředí,
• propojuje lokální, regionální, nadregionální a
globální úrovně
• umožňuje ukázat problémy životního prostředí
na konkrétních příkladech
• přispívá k osvojení aktivního využívání
výpočetní techniky
DOSTUPNÁ DATA PRO GOOGLE EARTH
• předpřipravené mapové kompozice z jiných GIS
aplikací
• na www stránkách - předpřipravené soubory KML,
popř. je lze načíst přímo v otevřeném programu
(příkazy na horní liště Soubor → Otevřít)
• populární databáze KML Factbook – transformace
dat ze CIA World Factbook do volně stažitelných
souborů KML (http:// www.kmlfactbook.org)
Zdroje:
• http://www.lipka.cz/soubory/Google_maps.pdf
• PIRKLOVÁ, Alexandra. GoogleEarth v pracovních listech pro
ZŠ [online]. 2013 [cit. 2014-10-15]. Diplomová práce.
Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce
Aleš Ruda. Dostupné z:
.
• PIRKLOVÁ, Alexandra. GoogleEarth jako nástroj výuky
zeměpisu [online]. 2011 [cit. 2014-10-15]. Bakalářská práce.
Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce
Aleš Ruda. Dostupné z:
.
Úkoly:
1.Pročtěte materiály k Google earth, stáhněte program Google earth, využijte
výuková videa, odkaz: http://www.google.com/earth/
2. Naučte se pracovat se základními nástroji:
• přiblížit, oddálit, otočit
•přelétnout nad vybrané místo
• zapínat a vypínat vrstvy a vhodně zobrazovat
• vložit místo, přidat značku, cestu
•Odečít souřadnice, nad. výšku, výšku pohledu
•přejít do Google maps
•změřit vzdálenost
•Pro místo bydliště, uveďte přesnou adresu zem. vložit místo a značku.
•Prohlédněte si planetu Mars a Měsíc.
3.Připravte jeden zajímavý úkol pro spolužáky/rodiče/kamarády, představte
GoogleEarth a jeho možnosti, využijte materiálů viz úkol 1, užijte různé nástroje,
zpracujte zadání a vypracujte řešení (tj. variantu zadání a variantu vzorové řešení).
Lze i použít ppt, videa apod. Kreativní, nápadité, použitelné i pro žáky
4. Podle skript Svatoňová, Lauermann, Dálkový průzkum Země připravte identický
obrázek k jednomu z obr. 7.8 – 7.15 (skripta - družice Landsat v nepravých barvách).
Popište krajinu zobrazenou na vašem obrázku - využijte vzor popisu – odborného
textu - ve skriptech, cca ½ stránky A4.
Cvičení 3: