Google Earth http://earth.google.com Cvičení 3 Proč Google Earth? • svobodný přístup • jednoduchá instalace • propojení s volně dostupnými Google Maps, • uživatelská přívětivost • atraktivita a srozumitelnost pro cílové skupiny • velký potenciál programu • využití v různých předmětech i při jejich propojování (zeměpis, dějepis, biologie, geologie, informační a komunikační technologie, ale i cizích jazyků). PŘEDSTAVENÍ GOOGLE EARTH • primárně určený k prohlížení leteckých a satelitních snímků zemského povrchu • firma Keyhole – produkt prodala společnosti Google (odtud název Google Earth). • komerční varianta Google Earth Pro • volnost je u programu garantována i po technické stránce • Program pracuje ideálně s daty ve formátu KML (Keyhole Markup Language) • Pracovat lze i s daty z GPS přístrojů • Program pracuje také s rastrovými daty (obrázky ve formátech JPEG, GIF, PNG apod.) VÝHODY PROGRAMU GOOGLE EARTH • Interaktivita • Intuitivní ovládání • Stabilita • Přenositelnost • Aktualizace • Vývoj programu • Vstřícnost k uživateli • Svobodný přístup • Fenomén Google • Uživatelská komunita • Integrace • Aktivita uživatele Vazba na environmentální výchovu • přispívá k pochopení vzájemné provázanosti přírody a společnosti, • slouží jako zdroj objektivních informací o stavu životního prostředí, • propojuje lokální, regionální, nadregionální a globální úrovně • umožňuje ukázat problémy životního prostředí na konkrétních příkladech • přispívá k osvojení aktivního využívání výpočetní techniky DOSTUPNÁ DATA PRO GOOGLE EARTH • předpřipravené mapové kompozice z jiných GIS aplikací • na www stránkách - předpřipravené soubory KML, popř. je lze načíst přímo v otevřeném programu (příkazy na horní liště Soubor → Otevřít) • populární databáze KML Factbook – transformace dat ze CIA World Factbook do volně stažitelných souborů KML (http:// www.kmlfactbook.org) Zdroje: • http://www.lipka.cz/soubory/Google_maps.pdf • PIRKLOVÁ, Alexandra. GoogleEarth v pracovních listech pro ZŠ [online]. 2013 [cit. 2014-10-15]. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Aleš Ruda. Dostupné z: . • PIRKLOVÁ, Alexandra. GoogleEarth jako nástroj výuky zeměpisu [online]. 2011 [cit. 2014-10-15]. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Aleš Ruda. Dostupné z: . Úkoly: 1.Pročtěte materiály k Google earth, stáhněte program Google earth, využijte výuková videa, odkaz: http://www.google.com/earth/ 2. Naučte se pracovat se základními nástroji: • přiblížit, oddálit, otočit •přelétnout nad vybrané místo • zapínat a vypínat vrstvy a vhodně zobrazovat • vložit místo, přidat značku, cestu •Odečít souřadnice, nad. výšku, výšku pohledu •přejít do Google maps •změřit vzdálenost •Pro místo bydliště, uveďte přesnou adresu zem. vložit místo a značku. •Prohlédněte si planetu Mars a Měsíc. 3.Připravte jeden zajímavý úkol pro spolužáky/rodiče/kamarády, představte GoogleEarth a jeho možnosti, využijte materiálů viz úkol 1, užijte různé nástroje, zpracujte zadání a vypracujte řešení (tj. variantu zadání a variantu vzorové řešení). Lze i použít ppt, videa apod. Kreativní, nápadité, použitelné i pro žáky 4. Podle skript Svatoňová, Lauermann, Dálkový průzkum Země připravte identický obrázek k jednomu z obr. 7.8 – 7.15 (skripta - družice Landsat v nepravých barvách). Popište krajinu zobrazenou na vašem obrázku - využijte vzor popisu – odborného textu - ve skriptech, cca ½ stránky A4. Cvičení 3: