Úkol: Vytvoříte materiál pro ředitele školy, který se bude týkat výběru vhodné učebnice zeměpisu pro Vaši výuku. Zdůvodnění výběru bude podloženo exaktním výzkumem kvality učebnice. Kvantitativní hodnocení učebnic zeměpisu (Zpracováno podle E. Janouškové) 1. Měření a analýza didaktické vybavenosti učebnic Koeficienty didaktické vybavenosti se stanovují jako procentuální podíl počtu komponentů v učebnici využitých ku počtu komponentů možných. Kromě celkové didaktické vybavenosti učebnice (E) lze díky nim zjistit využití aparátu prezentace učiva (EI), využití aparátu řídícího učení (EII), aparátu orientačního (EIII), dále využití komponentů verbálních (Ev) a obrazových (Eo). 1.1 Celkový koeficient didaktické vybavenosti učebnic (E) Jak už bylo uvedeno výše, celkem ve struktuře učebnice rozlišujeme 36 komponentů. Při výpočtu koeficientu E je nutno zjistit celkový počet komponentů n, které se v učebnici skutečně vyskytují a postupovat podle vzorce: E = n/36 . 100 Čím více se hodnota E blíží horní hranici 100 %, tím je didaktická vybavenost vyšší. 1.2 Koeficient využití aparátu prezentace učiva (EI) Učivo je studentům prezentováno verbálně a pomocí obrazových komponentů. Právě učebnice zeměpisu obsahují vysoký podíl tzv. neverbálních geografických informací. Aparát prezentace učiva obsahuje podle J. Průchy (1998) devět verbálních a pět obrazových komponentů. Pro výpočet koeficientu EI je tedy nutné počet n1 zjištěných komponentů aparátu prezentace učiva v dané učebnici použít ve vzorci: EI = n1/14 . 100 1.3 Koeficient využití aparátu řízení učení (EII) Má-li být učebnice skutečně edukačním médiem a ne jen sbírkou informací, musí její autor věnovat dostatečnou pozornost aparátu, který žákovo učení řídí. Prvky tohoto aparátu tvoří právě polovinu všech strukturních komponentů učebnic. Podle J. Průchy (1998, s. 141 a 142) je to čtrnáct verbálních a čtyři obrazové komponenty. Pro výpočet koeficientu EII potřebujeme znát počet komponentů aparátu n2 skutečně zastoupených v dané učebnici: E = n2/18 . 100 1.4 Koeficient využití aparátu orientačního (EIII) Při zjišťování zastoupení orientačního aparátu ve zkoumaném vzorku učebnic byly naměřeny pouze dvě různé hodnoty 50 % a 75 %. Aparát tvoří čtyři verbální komponenty. Jejich skutečné zastoupení n3 použijeme ve vzorci pro výpočet koeficientu EIII: EIII = n3/4 . 100 1.5 Koeficient využití verbálních komponentů (Ev) Jak vyplývá z výčtu všech strukturních komponentů didaktické vybavenosti učebnic (kap. 4.2.1), lze je rozdělit na skupinu verbálních (celkem 27) a obrazových komponentů (celkem 9). Pro stanovení výše koeficientu využití verbálních komponentů se zjišťuje jejich skutečný výskyt nv v učebnici a tato hodnota je dosazena do vztahu: EV = nv/27 . 100 1.6 Koeficient využití obrazových komponentů (Eo) Výše koeficientu využití obrazových komponentů Eo odpovídá počtu zastoupení no z celkového počtu devíti komponentů v učebnici. Jeho procentuální hodnotu zjistíme pomocí vztahu: EO = no/9 . 100 Strukturní komponenty učebnic zeměpisu UČEBNICE I. APARÁT PREZENTACE UČIVA A. VERBÁLNÍ KOMPONENTY 1. Výkladový text prostý 2. Výkladový text zpřehledněný (přehledová schémata, tabulky aj.) 3. Shrnutí učiva k celému celku 4. Shrnutí učiva k tématům (kapitolám, lekcím) 5. Shrnutí učiva k předchozímu ročníku 6. Doplňující texty (dokument, citace materiálů z pramenů, tabulky aj.) 7. Poznámky a vysvětlivky 8. Podtexty k vyobrazením 9. Slovníčky pojmů cizích slov aj. B. OBRAZOVÉ KOMPONENTY 1. Umělecká ilustrace 2. Nauková ilustrace (schematické kresby, modely aj. 3. Fotografie 4. Mapy, kartogramy, kartodiagramy, plánky, grafy… 5. Obrazová prezentace barevná (tj. použití nejméně jedné barvy odlišné od textu) X = A+B II. APARÁT ŘÍDÍCÍ UČENÍ C. VERBÁLNÍ KOMPONENTY 1. Předmluva (úvod do předmětu, ročníku pro žáky) 2. Návod k práci s učebnicí (pro žáky nebo učitele) 3. Stimulace celková (podněty k zamyšlení, otázky aj. před celkovým učivem ročníku) 4. Stimulace detailní (podněty k zamyšlení, otázky aj. před nebo v průběhu lekcí, témat) 5. Odlišení úrovní učiva (základní – rozšiřující, povinné – nepovinné apod.) 6. Otázky a úkoly za tématy 7. Otázky a úkoly k celému ročníku (opakování) 8. Instrukce a úkoly k předchozímu ročníku 9. Instrukce k úkolům komplexnější povahy (návody k pokusům, pozorováním apod.) 10. Náměty pro mimoškolní činnosti s využitím učiva (aplikace) 11. Explicitní vyjádření cílů učení pro žáky 12. Prostředky a/nebo instrukce k sebehodnocení pro žáky (testy a jiné způsoby hodnocení výsledků učení) 13. Výsledky úkolů a cvičení (správná řešení, správné odpovědi apod.) 14. Odkazy na jiné zdroje informací (bibliografie, doporučená literatura aj.) D. OBRAZOVÉ KOMPONENTY 1. Grafické symboly vyznačující určité části textu (poučky, pravidla, úkoly, cvičení aj.) 2. Užití zvláštní barvy pro určité části verbálního textu 3. Užití zvláštního písma (kurzíva, tučné aj.) pro urč. části verbálního textu. 4. Využití přední nebo zadní obálky (předsádky) pro schémata, tabulky, aj. Y = C+D III. APARÁT ORIENTAČNÍ E. VERBÁLNÍ KOMPONENTY 1. Obsah učebnice 2. Členění učebnice na tematické bloky, kapitoly, lekce aj. 3. Marginálie, výhmaty, živá záhlaví aj. 4. Rejstřík (věcný, jmenný, smíšený) Z = E V = A+C+E, W = B+D HODNOCENÍ (%) EI koef. využití aparátu prezentace učiva (X:14). 100 EII koef. využití aparátu (Y:18). 100 EIII koef. využití aparátu (Z:4). 100 Ev koef. využití verbálních komponentů (V:27).100 Eo koef. využití obrazových komponentů (W:9).100 E celkový koeficient didaktické vybavenosti učebnic /(V+W): 36/. 100 Podklady pro výpočet koeficientů míry T Příloha obsahuje dílčí výsledky výzkumu jednotlivých učebnic. U každé z nich bylo podrobeno analýze deset vybraných vzorků textu. Pro určení koeficientů míry T bylo nezbytné v každém ze vzorků určit počet slov, vět a sloves. Dále pak počet běžných, odborných, faktografických a číselných pojmů. Jejich sečtením jsme získali celkový počet pojmů v každém vzorku. Tabulky obsahují rovněž počty pojmů, které se více než jedenkrát opakovaly. Pro úplnost v příloze uvádíme také přesné hodnoty vypočtených koeficientů. v celkovém počtu pojmů (h): 44,9935 Výpočet syntaktické obtížnosti Ts: Průměrná délka věty 17,3140 Prům. délka větných úseků 11,8362 Syntaktická obtížnost textu Ts 20,4932 Výpočet sémantické obtížnosti Tp: 24,9323 Celková obtížnost textu T = Ts + Tp: 45,4255 Koeficienty hustoty odborné informace (%): v celkovém počtu slov (i): 16,5155 v celkovém počtu pojmů (h): 44,9935 Kvalitativní hodnocení učebnic na základě srovnání zpracování jednotlivých tematických celků Učebnice Červinka. P., Tampír, V. (2008): Přírodní prostředí Země. Učebnice zeměpisu pro základní školy a víceletá gymnázia. Nakladatelství ČGS, s.r.o., 95 s., ISBN 978-80-860034-84-3. Učebnice Červený, P. a kol. (2003): Zeměpis 6. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Nakl. Fraus, Plzeň, ISBN 80-7238-209-8. Glóbus a mapy Glóbus ZMENŠENÝ MODEL ZEMĚKOULE · glóbus, měřítko glóbusu, zeměpisná síť, poledníky, základní poledník, východní a západní polokoule, rovník, obratník Raka, severní polární kruh, obratník Kozoroha, jižní polární kruh. SLUNEČNÍ HODINY – zajímavosti MAPA – OBRAZ ZEMĚ Tvorba mapy – úvodní úloha Trvání dne a noci, Roční období Určování zeměpisné polohy ZEMĚPISNÉ SOUŘADNICE · zeměpisné souřadnice, zeměpisná délka, v.d., z.d., zeměpisná šířka, s.š., j.š., zeměpisná poloha místa. URČOVÁNÍ PŘIBLIŽNÉ VZDÁLENOSTI POMOCÍ ZEMĚPISNÝCH SOUŘADNIC · Tab. pro přepočet ° na km ČASOVÁ PÁSMA NA ZEMI SMLUVENÝ ČAS DATOVÁ MEZ – rozšiř. Učivo URČOVÁNÍ SVĚTOVÝCH STRAN - zajímavosti Co je to mapa? · Mapa Co můžeme na mapě vidět? · název mapy, mapové pole, legendu, měřítko, vrstevnice, výškopis, polohopis, popis. Mapy JAK VZNIKÁ MAPA · mapa, měřítko mapy, plány DRUHY MAP · mapy malého, středního a velkého měřítka, obecně zeměpisné mapy, tematické mapy, ortofotomapy ATLAS · soubor map ORIENTACE MAPY · kompas, buzola KRTOGRAMY – rozšiř. Učivo NEJSTARŠÍ MAPY - zajímavosti Jak mapa vzniká? Druhy map · atlas, tematické mapy, obecně zeměpisné mapy Digitální mapy a geografické informační systémy JAK PRACUJE SATELITNÍ NAVIGACE · GPS DIGITÁLNÍ MAPY · internetové vyhledávače, plánovač cest DÁLKOVÝ PRŮZKUM ZEMĚ GEOGRAFICKÉ INFORMAČNÍ SYSTÉMY – rozšiř. Učivo Práce s mapou URČOVÁNÍ AZIMUTU · azimut, zjištění azimutu ORIENTACE MAPY A URČENÍ STANOVIŠTĚ V MAPĚ ZNÁZORNĚNÍ PROŠLÉ TRASY · pochodová osa, výškový profil MĚŘENÍ NA MAPÁCH · mapy velkých měřítek, mapy malých měřítek Obsah map VÝŠKOPIS · výškopis, vrstevnice, výšková značka, hloubíce POLOHOPIS · polohopis, smluvené značky VYSVĚTLIVKY Závěrečná zpráva pro vedení Základní školy k výběru učebnice zeměpisu Vypracoval: Na základě hodnocení učebnic zeměpisu byla vybrána učebnice …. z následujících důvodů: