BIp002 Neživá příroda I. Podmínky pro udělení zápočtu •1. 100% účast ve výuce, možnost nahrazení výuky po • domluvě s vyučujícím •2. Alespoň 60% úspěšnost ve třech zápočtových testech • s možností jednoho opravného testu (tj. 36 bodů z 60) •3. Praktické poznávání minerálů a hornin (10 vzorků) •Bezchybně je třeba poznat následující minerály a horniny: • •křemen, živec, muskovit, biotit, amfibol, pyroxen, olivín, kalcit, síra, •pyrit, galenit, halit, sádrovec, •granit, gabro, ryolit, bazalt, slepenec, pískovec, vápenec, fylit, •svor, rula, mramor • •Slavík F., Novák J., Kokta J. (1974): Mineralogie.- Academia Praha. •Pauk F., Bican J. (1976): Mineralogie a petrografie pro posluchače pedagogických fakult.- Učební texty, SPN Praha. •Pauk F., Bican J. (1978): Praktická cvičení z mineralogie a petrografie.- SPN Praha. •Babuška V., Mužík M. (1981): Mineralogie, petrografie a geologie.- SNTL Praha. •Zamarský V., Kudělásková M., Slivka V. (1990, 1998): Mineralogie a petrografie.- Učební texty, VŠB TU Ostrava. •Zimák J. (1993, 1996, 1998): Mineralogie a petrografie.- Učební texty, UP Olomouc. •Zimák J. (1998): Základy mineralogie a petrografie pro zeměpisce.- Učební texty, UP Olomouc. • Výběr ze studijní literatury •Vávra V., Losos Z. (2007): Multimediální studijní texty z mineralogie pro bakalářské studium.- http://mineralogie.sci.muni.cz/ • •Štelcl J., Vávra V., Zimák J. (2006): Mineralogicko-petrografický exkurzní průvodce po území Moravy a Slezska.- http://pruvodce.geol.morava.sci.muni.cz/ •Štelcl J., Vávra V. (2007): Multimediální mineralogicko-petrografický exkurzní průvodce po území Čech.- http://pruvodce.geol.cechy.sci.muni.cz/ •Zimák J. (2008): Systematická mineralogie.- CD ROM, vyd. UP Olomouc. •Štelcl J., Vávra V. (2009): Multimediální atlas hornin jako interaktivní pomůcka při výuce.- http://atlas.horniny.sci.muni.cz/ •Vávra, Štelcl, Losos (2012): Multimediální atlas minerálů: http://mineraly.sci.muni.cz • • Interaktivní a multimediální webové učebnice Obsah pojmu neživá příroda •Živá příroda = biosféra •Planeta •Země •Neživá příroda: •Geologické prostředí (minerály, •horniny, půda) •Atmosféra •Hydrosféra •Sluneční záření •Všechny planetární sféry (složky) jsou v neustálé •interakci a vzájemně se ovlivňují. Co je geologické prostředí? •Pevné části naší planety: • zemské jádro • zemský plášť • zemská kůra •Vše dohromady tvoří •geologické prostředí •Geologie je přírodní vědou zabývající se •fyzikální, chemickou, biologickou a energetickou •stránkou procesů probíhajících na Zemi. Geologické vědy a příbuzné disciplíny •GEOLOGIE •Dynamická geologie: •endogenní a exogenní •Historická geologie: •Stratigrafická, paleontologie •Regionální geologie •Aplikovaná geologie: •ložisková geologie •pedologie •hydrogeologie •inženýrská geologie Minerály a horniny •Minerály jsou základní stavební jednotky pevných geosfér planety Země. •Mineralogie je věda zabývající se popisem zevních vlastností, vnitřní •strukturou a chemickým složením minerálů, jejich vznikem a přeměnami. •Horniny tvoří většinu objemu planety Země a jsou heterogenní směsí •zpravidla více minerálů. •Petrologie je věda zabývající se popisem vlastností, minerálního složení •a stavebních prvků hornin, ale zejména mechanismy jejich vzniku •a postupného zvětrávání. • • • • •(fyzika pevných látek) Dělení mineralogie – dílčí disciplíny: •2. Systematická (speciální) mineralogie •3. Regionální (topografická) mineralogie •4. Historická mineralogie •5. Kosmická mineralogie •6. Aplikovaná mineralogie •7. Technická mineralogie •1. Všeobecná mineralogie • Tvarové, fyzikální a chemické vlastnosti • Vznik, výskyt a přeměny minerálů • Znaky a vlastnosti nerostných druhů • Klasifikace minerálů do systému • Studium minerálů podle jejich výskytu • (geologické jednotky, naleziště, země) • Závislost vzniku minerálů • na geologickém vývoji Země • Studium materiálu mimozemského • původu, možnosti jeho využití • Souhrn poznatků a metod k vyhledávání, • výzkumu a využití nerostných surovin • Využití mineralogických poznatků: •hornictví, hutnictví, chem. prům., staveb. •Minerál (nerost) – anorganická homogenní přírodnina převážně pevného •(někdy kapalného) skupenství, jejíž složení lze vyjádřit chemickým vzorcem. • homogenní – fyzikální a chemické vlastnosti stejné v kterékoliv části • • přírodnina = vznik minerálů přírodními pochody nezávisle na činnosti člověka • (ne skla, keramické hmoty, strusky … ) • • kapalné skupenství (rtuť) • Co je tedy minerál? Minerální asociace Nerostná surovina •Soubor minerálů vzniklých nikoliv nahodile, avšak zákonitě v určitém prostředí •za stejných nebo jen málo odlišných fyzikálních a chemických podmínek. •Každý minerál (nebo hornina), jehož lze přímo nebo po úpravě využít k některému •technologickému procesu za účelem využití jeho materiálového obsahu. • • Zapamatujte si 1.Geologie je široký obor, který zkoumá děje v neživé přírodě. 2. 2.Geologické prostředí tvoří základ naší planety a je propojeno s ostatními geosférami (atmosféra, hydrosféra, biosféra, …) 3. 3.Základními stavebními jednotkami geologického prostředí jsou minerály, které vytvářejí složitější asociace – horniny. 4. 4.Mineralogie je obor studující minerály a je úzce propojen s mnoha jinými obory. 5. 5.Z hlediska lidské společnosti je důležitým pojmem nerostná surovina. •