1. a) Určete, zda je infinitiv v následujících větách součástí přísudku, nebo zda je jiným větným členem. b) Není-li infinitiv součástí přísudku, napište, kterým je větným členem. Měl bys něco dělat. Ke druhé hodině přijde Mářa pozeptat se na jeho přání. Děvče začalo pečlivě skládat ubrus. Učme se umění žít u stolu. Nevydržím neustále se zabývat týmiž myšlenkami. Ze všeho nejdříve musím toho chlapce vidět. Bez svolení manžela se Líza neodvážila ani pověsit na stěnu malý obrázek. Ten člověk jako by ztratil schopnost radovat se. Pavlovi se líbilo obědvat mimo domov. Bylo by na místě zařadit do knihy alespoň jednu pověst z časů onoho slavného hlídání hranic. Ty jsi tady měl být ve dvě hodiny odpoledne. Hajný šel před chvílí spát. Lesníci si půjdou sednout na posed na kraji lesa. Lidé se o té události za pár dnů už nebudou vůbec bavit. Slušelo by se popřát mistru Matěji více času. 2. Podle vzoru tvořte věty, které říkají, jaké / jak je něco nejlepší, jaké / jak se vám něco nejvíce líbí apod. Ve vytvořené větě podtrhněte doplněk. Vzor: Chleba – chutnat – nejlépe – čerstvý: Chleba chutná nejlépe čerstvý. Děti – vrátit se domů – zpocený: Děti se vrátily domů zpocené. Naše vesnice – líbit se – nejvíce – zasněžený Závodník – doběhnout do cíle – udýchaný Náměstí – nevypadat dobře – plný odpadků Hřiště – zatím využívat – ještě neupravené Petr – doběhnout do cíle – pátý Děti – zůstat ležet doma – nemocný 3. a) Přestylizujte následující věty, aby měla všechna slovesa správnou vazbu. Tento film se jistě zalíbí a zaujme každého diváka. Řada odpovědných lidí navrhla nebo nic neudělala proti nesmyslným nařízením jiných. Auto vjelo a zaparkovalo v garáži. Považovali ho a také pak oficiálně prohlásily nevinným. Učitel se snažil povzbudit a pomoci každému žákovi, který to potřeboval. 4. a) Doplňte vhodná slovesa, aby věty byly gramaticky správné. Pak se pokuste napsat větný vzorec vytvořené věty. Vzor: Děti __________ misku plnou jahod. → Děti nasbírali/donesli misku plnou jahod. S[1] – VF – S[4] Rodiče se dnes večer _____________ v hotelu. → Rodiče se dnes večer ubytovali/ubytují v hotelu. S[1] – VF – ADVloc Lovec _____________ v malé chaty na břehu řeky. Břeh za řekou ______ strmý. Břeh se _________ podél říčního proudu. Dole pod samotou se ______________ žleb. Valouny na dně řeky ____________ jako výzdoba s ornamenty. Žleb _____________ pestrými barvami jako rozkvetlá zahrada. Medvěd ____________ pravidelně ke starému dubu. Nikdo si toho ani _____________________ Děti se již nemohou _____________ večera. Tchoř _________________ ze svého pelechu. Rodiče nám _________________ ještě včera večer. Nejdříve na jaře ________________ sněženky. Noci se ______________, dny se naopak _________________. b) Doplňte vhodná přídavná jména, aby věty byly gramaticky správné. V kterých větách je přídavné jméno součástí přísudku? Košíky na stole byly __________ jablek. Muchomůrka zelená může být velmi ______________ žampionu. Někteří lidé nejsou _________________ na dlouhé ponocování. V lepší verzi je ve fotoaparátu zabudovaný i několikabarevný blesk ____________ jako maják. Pytle byly _________________ od myší a potkanů.