PSANÍ PŘEDPON S-, Z-, VZPOPIS ČINNOSTI PŘEDPOKLÁDANÝ ČASOVÝ ROZSAH POZNÁMKY Úvod, seznámení s průběhem hodiny. 2 minuty Vysvětlení látky Učitel rozdělí tabuli na tři sloupce, každý sloupec představuje jednu předponu. Do příslušných sloupců postupně uvádí kritéria, podle kterých zdůvodňujeme psaní předpon s-,z-,vz-. Píše příklady, které žáci sami vymýšlejí. 15 minut Příloha č. 1 Učitel nezapomene zopakovat pojmy předpona, dokonavost/nedokonavost sloves a tvoření slov odvozováním. Seznam ustálených slov Žáci dostanou od učitele seznam slov, která řadíme mezi zmiňované ustálené případy a samostatně si je pročítají. max. 3 minuty Příloha č. 2 Učitel využije tohoto času na přípravu další aktivity – rozvěšení lístečků po třídě. Žáci dostanou pokyn, aby si přehled slov uschovali (nalepili do sešitu, založili do složky). Hon na odpověď Každý žák obdrží od učitele větu, ve které je vynecháno jedno slovo obsahující předponu s-,z- nebo vz-. Jejich úkolem je najít ve třídě lísteček s příslušným slovem a přinést si ho do lavice. Hra je navíc ztížena tím, že se ve třídě nachází dobrá i špatná varianta slova (např. sfoukla/zfoukla). Výběr vhodného slova jim usnadňuje to, že je na lístečku již v příslušném tvaru. Žák tedy musí podle kontextu nejen poznat, které slovo doplní, ale navíc i vybrat ten lísteček, na kterém je slovo napsáno správně. Až se všichni vrátí do lavic, proběhne společná kontrola. Každý žák přečte svou větu a řekne spolužákům, jaká předpona se v daném slově píše a proč. Učitel zaznamenává slova na tabuli jako další příklady. 15 minut Příloha č. 3 Pantomima Žáci chodí po dvojících před tabuli. Každý z nich dostane lísteček se slovem a s vysvětlením jeho významu. Slova obou žáků před tabulí jsou si značně podobná – odlišují se pouze předponou s-/z- a 10 minut Příloha č. 4 Žáci jsou nejdříve informování o tom, že existují slova, která se píší podobně, ale s jinou předponou. Ta nám vyjadřuje jejich význam, samozřejmě významem (např. smazat/zmazat). Jejich úkolem je pantomimou předvést dané slovo. Nejdříve předvádí jeden, potom druhý. Úkolem třídy není poznat slovo, které žáci předvádí, to jim sděluje před začátkem vystoupení obou žáků učitelka. Musí ale poznat, který žák předvádí slovo s předponou s-, a který naopak slovo s předponou z-. Svoji odpověď zdůvodní. který je rozdílný (např. správa/zpráva). V případě dostatku času (nepředpokládá se) – vymýšlení příběhu. Žáci individuálně vymýšlejí příběh, ve kterém se musí vyskytnout určitý počet slov (např. 10 – dle časových možností) s předponami s-/z-/vz-. Pokud chtějí, mohou příběh odevzdat učitelce. Jestliže splnili kritérium počtu slov a mají text bez chyby, případně s tolerovaným počtem chyb (např. 1 – podle rozsahu), získávají jedničku. Např. Standa shodil několik jablek dolů, některá spadla rovnou do košíku. „Pojďme je sníst, než se scvrknou!“ volala se smíchem Sylva. „Ale nejdříve je potřeba setřít a smýt všechnu hlínu,“ poznamenala Simona, když k sobě všechny děti svolala… dle možností (ukázkový text převzat z: http://www.mojecestina.cz/) PŘÍLOHY Příloha č. 1 (Vysvětlení) S- Z- VZSměřování dohromady – např. scházet se, shon, sezvat Výsledek děje – např. zorat, zbělet, Směr vzhůru – vzlétnout, vzplát, vzývat Směřování shora dolů nebo z povrchu pryč – např. seskočit, svalit se, setřít, smýt Změna dokonavosti při odvozování – např. zviditelnit (viditelný), zocelit (ocel), temný (ztemnět) Pohyb proti něčemu – např. vzepřít se, vzpouzet se Ustálené případy Ustálené případy Začátek stupňujícího se děje – např. vzkvétat, vzplanout Ustálené případy Příloha č. 2 (Ustálené případy) USTÁLENÉ PŘÍPADY, VE KTERÝCH PÍŠEME PŘEDPONU -S USTÁLENÉ PŘÍPADY, VE KTERÝCH PÍŠEME PŘEDPONU -Z USTÁLENÉ PŘÍPADY, VE KTERÝCH PÍŠEME PŘEDPONU -VZ schovat se, skonat, skončit, slevit, spálit, spasit, spáchat, stěžovat si, strávit, stvořit, stýskat si zhostit se, zkoumat (zkoumaný, zkumavka), zkoušet (zkouška, zkusit, zkušební, zkušenost), zpívat (zpěv, zpěvák, zpěvácký), zpověď (zpovědník, zpovědní), zpytovat, zpupný, způsob (způsobit, způsobilý, způsobný), zřídit, ztepilý vzpomínat (vzpomínka), vztek (vzteklý), vztah Příloha č. 3 (Hon na odpověď) S kamarádkou jsme si domluvili ____________ v kavárně. Tatínek ____________ listí před domem. Lidé se ____________ na náměstí. Upadla mu tužka, a tak se pro ni ____________. V autobuse si ____________ sedadlo, aby měl pohodlí. V lese ____________ stromy napadené kůrovcem. Sestra ____________ svíčku, která hořela na stole. Vědci se pokusili ____________ ovci s kozou. Pro někoho je těžké ____________ se s novými spolužáky. Raketa ____________ do vesmíru. Byli spolu velmi šťastní, jejich láska ____________. Pokud nám někdo ubližuje, musíme se mu ____________. Jedeš moc rychle, měl bys ____________! Její vlasy byly příliš dlouhé, nechala si je ____________. Úkol byl velmi jednoduchý, nebylo možné ho ____________. Obloha ____________ a začalo pršet. Učitel přišel do třídy a žáci ____________. Je snazší někoho pochválit, nebo ____________? Tráva na jaře ____________. Úspěšná kniha byla brzy ____________. Babiččiny vlasy postupem času ____________. SCHŮZKU ZCHŮZKU SHRABAL ZHRABAL SHROMÁŽDILI ZHROMÁŽDILI SHÝBNUL ZHÝBNUL SKLOPIL ZKLOPIL SKÁCELI ZKÁCELI SFOUKLA ZFOUKLA SKŘÍŽIT ZKŘÍŽIT SPŘÁTELIT ZPŘÁTELIT VSKVÉTALA VZEPŘÍT VSEPŘÍT ZPOMALIT SPOMALIT ZKRÁTIT SKRÁTIT VZKVÉTALA ZKAZIT SKAZIT ZEZELENALA SEZELENALA ZFILMOVÁNA SFILMOVÁNA ZEŠEDIVĚLY SEŠEDIVĚLY Příloha č. 4 (Pantomima) ZPRÁVA (informace) SPRÁVA (činnost, kterou vykonává správce) SVRHNOUT (např. vládu, sklenici ze stolu na zem) ZVRHNOUT (převrhnout např. vázu, hádka se zvrhla) SMĚNA (směnit peníze) ZMĚNA (např. nálady, zaměstnání) ZLÉZT (zdolat horu, dostat se nahoru) SLÉZT (dostat se dolů) SVOLIT (souhlasit) ZVOLIT (vybrat si něco) ZKOSIT (učinit něco kosým, tj. šikmým) SKOSIT (posekat kosou) SVÁLET (dopravit něco koulením dolů – např. kámen ze skály) ZVÁLET (např. trávu) SLÍT (např. dvě tekutiny dohromady) ZLÍT (polít – např. při dešti jsem byl zlitý na kost) SVOLAT (např. poradu) ZVOLAT (zakřičet) SBÍT (např. dvě prkna k sobě) ZBÍT (někoho uhodit)