Komunikační maximy -Buď kooperativní! - P. Grice: rozvíjí tuto zásadu do 4 konverzačních maxim, představujících jisté zásady a normy, jimiž se řídíme, jde-li nám o plynulou a bezkonfliktní komunikační interakci a dosažení maximálního efektu 1.Maxima kvantity – Buď tak informativní, jak je v dané fázi komunikace třeba, ale ne více. 2.Maxima kvality – Říkej jen to, o čem jsi přesvědčen, že je to pravda. 3.Maxima relevance – Formuluj svou repliku vždy ta, aby byla vzhledem k dané fázi dialogu relevantní, mluv k věci. 4.Maxima způsobu – Vyjadřuj se jasně, jednoznačně, vyhýbej se dvojznačnostem, nepřehlednostem. - Porušování maxim: záměrné (strategie) x nezáměrné („kouzlo nechtěného“) - Etické zásady komunikace G. Leech: podle toho, zda se k předmětu komunikace stavíme ze svého hlediska nebo z hlediska svého partnera v komunikaci -princip zdvořilosti - Maximy etického chování 1.Maxima taktu a šlechetnosti – Minimalizuj nároky vůči svým komunikačním partnerům a maximalizuj pro ně výhody. 2.Maxima ocenění a skromnosti – Minimalizuj nedostatky svého komunikačního partnera a maximalizuj jeho přednosti. 3.Maxima souhlasu – Maximalizuj souhlas se svým komunikačním partnerem a minimalizuje nesouhlas. 4.Maxima účasti – Maximalizuj účast s komunikačním partnerem a minimalizuj nedostatek účasti.