BEHABA-1: Koncepty a principy behaviorální analýzy
KAPITOLA 3 - CHAPTER 3

Umět definovat motivující operace, umět vysvětlit rozdíl mezi motivující operací a diskriminačním stimulem a umět uvést příklad podmíněné a nepodmíněné motivující operace.

MOTIVUJÍCÍ OPERACE
Definice: "Událost/změna v prostředí, která dočasně:
a) zvyšuje/snižuje momentální efektivitu stimulu jako posilnění
b) zvyšuje/snižuje momentální frekvenci chování, které v minulosti vedlo k získání tohoto posilnění. "
Motivující operace nebo diskriminační stimul?
- obojí jsou předcházející stimuly (změny v prostředí)
- Je v přítomnosti tohoto stimulu posilnění dostupnější anebo hodnotnější?
- hodnotu-alterující efekt - zvyšuje/snižuje hodnotu posilnění nebo trestu
- chování-alterující efekt - zvyšuje/snižuje frekvenci chování, které v minulosti vedlo k získání tohoto posilnění
- ustanovující operace (EO)
- snižující operace (AO)
- hodnotu-alterující efekt: dočasně zvýší hodnotu posilnění anebo trestu
- chování-alterující efekt: dočasně zvýší frekvenci chování, které v minulosti vedlo k získání tohoto posilnění anebo úniku od tohoto trestu
- hodnotu-alterující efekt: dočasně sníží hodnotu posilnění anebo trestu
- chování-alterující efekt: dočasně sníží frekvenci chování, které v minulosti vedlo k získání tohoto posilnění anebo úniku od tohoto trestu
- události, stimuly, operace, které mají hodnotu-alterující efekt bez předcházejícího učení - chování, které evokují jsou naučené
- i hodnotu-alterující efekt i chování, které evokují jsou naučené
- reflexivní (CMO - reflexive)
- zástupné (CMO - surrogate)
- tranzitivní (CMO - transitive)

Vysvětlete základní rozdíl mezi definicí motivující operace z pohledu behaviorální analýzy a motivací v běžném pojmutí.
Co mají společné diskriminační stimul a motivující operace a jaký je mezi nimi rozdíl?
Jaký je rozdíl mezi ustanovující operací a snižující operací. Uveďte příklad.
Uveďte příklad praktického využití motivujících operací při učení mandov?
Jaký může být praktické využití motivujících operací při redukci problémového chování, jehož funkcí je únik ze situace učení.

John O. Cooper, William L. Heward - Applied Behavior Analysis (2nd ed.) (2013)

Umět definovat verbální chování a porovnat ho s jinými typy operantního chování. Studenti se naučí o kontrolujících proměnných a rozdílech v ABC analýzách jednotlivých verbálních operantů a budou schopni uvést konkrétní příklady.

Verbální chování
Definice: "Chování posilněné prostřednictvím jiných osob."
- chování mluvícího vs. naslouchajícího
- forma vs. funkce
A.............................B............................C
(SD/MO) odpověď (následek)
Mand:
- dítě řekne "sušenku", protože ji chce
(motivace) ("sušenka") dostane sušenku
Takt:
- dítě řekne "sušenku", protože ji vidí (např. v televizi)
(neverbální stimul) ("sušenka") Sociální Sr+
Echo (vokální imitace)
- dítě řekne "sušenka", potom co máma řekne "sušenka"
(verbální stimul) ("sušenka") (Sociální Sr+]
Intraverbál:
- Dítě řekne "sušenku" jako odpověď na otázku: "Co jsi jedl u tety Táni?"
(Verbální stimul - otázka) ("sušenka") (sociální Sr+)
Čtení textu:
- přečtení napsaného slova
- stimul a odpověď korespondují bod po bodu
- stimul a odpověď nemají formální similaritu
Verbální stimul Verbální odpověď Sociální Sr+
(napsané "Máma") (přečte "Máma")
Kopírování textu:
- kopírování napsaného slova
- stimul a odpověď korespondují bod po bodě
- stimul a odpověď mají formální similaritu
Verbální stimul Verbální odpověď Sociální Sr+
(napsané "sušenka") (napíše sušenka)
Psaní diktovaného textu:
- napsání slova, které bylo slyšeno
- stimul a odpověď korespondují bod po bodě
- stimul a odpověď nemají formální similaritu
Verbální stimul Verbální odpověď Sociální Sr+
(slovo "sušenka") (napíše "sušenka")

Vysvětlete co znamená, že jednotliví verbální operanti jsou funkčně nezávislí. Jaké to má implikace při učení řeči a komunikace u studentů s diagnózou Autismu?
Vysvětlete rozdíl v ABC analýze mandu a taktu.
Co mají společné ABC analýza echa a intraverbálu a jaký je mezi nimi rozdíl?
Vysvětlete co znamená formální similarita. Uveďte příklad.
Vysvětlete co znamená korespondence bod po bodě. Uveďte příklad.
Uveďte několik příkladů "zjemnění" mandů u dospělého člověka.

John O. Cooper, William L. Heward - Applied Behavior Analysis (2nd ed.) (2013
Skinner, B. F. (1957). Verbal behavior. New York: Appleton-Century- Crofts.
