Genderově senzitivní vzdělávání podzim 2017 Obecné informace VYUČUJÍCÍ: Lenka Slepičková, Petra Havlíková, Kristýna Pešáková JAK MĚ KONTAKTOVAT: PETRA.HAVLIKOVA@NESEHNUTI.CZ, 732 854 435 POZNÁMKA PRO E-MAILOVOU KOMUNIKACI: V PŘEDMĚTU E-MAILU PROSÍM POUŽÍVEJTE KÓD PŘEDMĚTU SP_GSV. Požadavky k ukončení kurzu K úspěšnému ukončení kurzu je zapotřebí následujícího:) ● Vypracování závěrečné písemné práce - včetně průběžných úkolů k závěrečné práci se vztahujících. (40 bodů) ● Složení zkoušky formou kolokvia – diskuze ve skupině. V rámci kolokvia bude kladen důraz zejména na formulaci vlastního názoru, argumentaci a dávání poznatků do vzájemných souvislostí. (30 bodů) Hodnotící stupnice – součet bodů za aktivitu, úkoly, závěrečnou práci a kolokvium (známka a body): A 70-64 B 63-57 C 56-50 D 49-43 E 42-36 F 35 a méně Doporučená literatura a zdroje: Povinná (zejména pro kolokvium): 1. Anna Babanová, Josef Miškolci: Gendrově citlivá výchova: Kde začít? Praha: Žába na prameni, o.s., 2007. ISBN 978-80-239-8798-0.: Jsou chlapci od přírody živější a aktivnější než dívky? Gender, genderová socializace a její role v pedagogice (Lucie Jarkovská), str. 10-30. 2. Irena Smetáčková: Genderové představy a vztahy. Sociální a kognitivní aspekty vývoje maskulinity a femininity v průběhu základní školy. Praha: SLON, 2016. ISBN 978-80-7419-229-6: Genderové vyjednávání ve školních třídách, str. 177-213. 3. Anna Babanová, Josef Miškolci: Gendrově citlivá výchova: Kde začít? Praha: Žába na prameni, o.s., 2007. ISBN 978-80-239-8798-0.: Jakým jazykem promlouvá škola? Gender v jazyce a učebních pomůckách (Jana Valdrová), str. 30-54. 4. Irena Smetáčková: Gender ve škole. Příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Praha: Otevřená společnost, o.p.s., 2006. ISBN 80-903331-5-X.: Učivo a učebnice. (Irena Smetáčková, Jana Valdrová), str. 26-31. 5. http://denikcitlivky.tumblr.com/ (projít si) 6. Gender ve škole. Příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Praha: Otevřená společnost, o.p.s., 2006. ISBN 80-903331-5-X. (dostupné online: http://www.otevrenaspolecnost.cz/download-publication/820): Pedagogická komunikace mezi vyučujícími a žáky/němi (Jana Valdrová), str. 39-45. 7. Lucie Jarkovská: Rovné příležitosti dívek a chlapců ve vzdělávání. Brno: NESEHNUTÍ Brno, 2005. ISBN: 80-903228-6-7: Genderová specifika výuky ve školách, str. 7-12. 8. Irena Smetáčková, Klára Vlková: Gender ve škole. Příručka pro vyučující předmětů občanská výchova, občanská nauka a základy společenských věd na základních a středních školách. Praha: Otevřená společnost, o. p. s., 2005. ISBN 80-903331-2-5. Doporučená: 1. SLOBODA, Zdeněk. Mediální výchova a genderově citlivá pedagogika. In: gitA - Černá na bíle aneb Vidět svět různě. 1. vyd. Praha: gitA, 2008, s. 17-20. ISBN 978-80-254-3429-1. 2. Babanová, Anna. Genderovou optikou: zaměřeno na český vzdělávací systém. Sborník textů kolektivu autorek k problematice genderových aspektů školství v ČR. Praha: Gender studies, 2008. ISBN 978-80-86520-28-5. (dostupné z: http://www.genderstudies.cz/download/vzdelavani.pdf) 3. Jana Valdrová, Blanka Knotková-Čapková, Pavla Paclíková. Kultura genderově vyváženého vyjadřování. MŠMT, dostupné z: http://www.msmt.cz/file/1546_1_1/ 4. Irena Smetáčková: Gender ve škole. Příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Praha: Otevřená společnost, o.p.s., 2006. ISBN 80-903331-5-X. 5. Anna Babanová, Josef Miškolci: Gendrově citlivá výchova: Kde začít? Praha: Žába na prameni, o.s., 2007. ISBN 978-80-239-8798-0. 6. Irena Smetáčková: Genderové představy a vztahy. Sociální a kognitivní aspekty vývoje maskulinity a femininity v průběhu základní školy. Praha: SLON, 2016. ISBN 978-80-7419-229-6. 7. Lucie Jarkovská: Rovné příležitosti dívek a chlapců ve vzdělávání. Brno: NESEHNUTÍ Brno, 2005. ISBN: 80-903228-6-7 8. Školní třída (Lucie Jarkovská), str. 45-50. Irena Smetáčková: Gender ve škole. Příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Praha: Otevřená společnost, o.p.s., 2006. ISBN 80-903331-5-X. 9. Jana Cviková, Jana Juráňová, eds.: Ružový a modrý svet. Rodové stereotypy a ich dôsledky. Bratislava: ASPEKT, 2003. ISBN 80-89140-02-5. Dostupné z: http://www.ruzovyamodrysvet.sk/sk/hlavne-menu/citaren/ruzovy-a-modry-svet-(cd-rom)/ruzovy-a-modry-s vet. 10. Jana Cviková, Jarmila Filadelfiová: Rodový pohľad na školstvo. Aspekty kľúčových rizík. Bratislava: ASPEKT, 2008. Str. 43 – 87. ISBN: 978-80-85549-82-9. Dostupné z: http://www.ruzovyamodrysvet.sk/chillout5_items/1/1/3/9/1139_961452.pdf. 11. Helena Skálová, ed.: Genderovou optikou: zaměřeno na český vzdělávací systém. Praha: Gender Studies, 2008. Dostupné z: http://genderstudies.cz/download/vzdelavani.pdf. Medailonky vyučujících Petra Havlíková: Koordinuje program Ženská práva jsou lidská práva, ve kterém působí od roku 2008. Vystudovala žurnalistiku, genderová studia a navazující magisterskou sociologii a divadelní vědu na Masarykově univerzitě. Reprezentuje NESEHNUTÍ v Radě vlády pro rovné příležitosti žen a mužů a jako členka výkonného výboru České ženské lobby. Dobrovolně se zapojuje také do projektů proti rasismu a na podporu LGBT práv. Působí také v organizaci Brno kulturní, která má za cíl transparentní financování brněnské kultury. Ve volném čase se nejraději vyskytuje na nejrůznějších kulturních akcích. Kristýna Pešáková: Na FSS MU absolvovala magisterské studium oboru Sociální politika a sociální práce, ve kterém i získala doktorát. Několik let byla dobrovolnicí v různých organizacích (CESOP, Ratolest, Amnesty International), později poznala NESEHNUTÍ, ve kterém už zůstala. Nejjednodušeji se s ní setkáte, rozhodnete-li se zapojit do ženskoprávních aktivit NESEHNUTÍ. Zajímá se o téma násilí páchaného na mužích, ráda cestuje, potápí se a neskutečně obdivuje žraloky. Lenka Slepičková: Lenka Slepičková vystudovala sociologii na Fakultě sociálních studií. Dlouhodobě se věnuje výzkumům v oblasti sociologie rodiny, medicíny a vzdělávání. Na Pedagogické fakultě MU učí od roku 2009 především předměty zaměřené na metodologii výzkumu a na sociologii. Každý semestr obdrží nejobsáhlejší a nejpozoruhodnější komentáře v předmětové anketě ze všech svých kolegyň a kolegů.