Uvědomuji si vliv přirozené autority dospělých Myslím na to, že jsem pro děti vzorem. Přijímám zodpovědnost za to, co dětem říkám a co si myslím. Nepřispívám svými názory a postoji k reprodukci genderových stereotypů. Vím, jak funguje princip sebenaplňujícího proroctví. Kdo jsou pro mě normální kluci a normální holky? Přemýšlím, jaké dívčí a chlapecké chování považuji za normální. Odkud se bere normativita? Jakými mechanismy se ve společnosti udržuje představa o správném / vhodném ženském a mužském chování? Vyhýbám se výrokům typu: To je normální. / To je přirozené. / Souvisí to s pohlavím. / Může za to příroda. / Už od pravěku měly ženy chránit krb a muži na starosti lov. / Říká se, obecně se ví, vědci zjistili…/ Věda potvrzuje… Potvrzuje výjimka pravidlo nebo ho popírá? Nesnižuji projevy konkrétních chlapců a dívek, kteří se svým chováním vymykají tradičnímu dívčímu nebo chlapeckému chování označením pouhá výjimka, potvrzující pravidlo. Neříkám věty typu: On je netypický chlapec, často pláče. / Ona se pere, je to spíš takový kluk. Respektuji různé formy dívčího a chlapeckého chování, neuchyluji se k výrazům, jako Chlapci dělají / jsou / umí / nejde jim…, Dívky dělají / jsou / umí / nejde jim… Uvědomuji si vliv tzv. sebenaplňujícího proroctví. Oceňuji různost Snažím se s dětmi posouvat hranice tradičního vnímání mužských a ženských rolí. Mluvím s dětmi o netradičních ženských a mužských povoláních/kariérách. Buduji společně s dětmi strategie proti obtěžování a netoleruji žádnou formu sexistického chování. Silné x slabé pohlaví Vyhýbám se označení dívek a chlapců jako silného a něžného/slabého pohlaví. Nahrazuji dělení na kluky a holky kreativnějšími formami skupinové práce. Ve třídě upřednostňuji kooperaci před soutěžením. Používám sebereflexi Přemýšlím, zda některým dětem nedávám více zpětné vazby než jiným ve smyslu: více pozornosti / více chvály za pilnost / více chvály za originalitu či nápaditost Dávám pozor na dvojí metr! Hlídám si, aby se mi nestávalo, že dívkám a chlapcům pokládám odlišné otázky, protože u nich a priori očekávám jiný zájem související s jejich pohlavím. Např. techničtější otázku chlapcům, otázku po estetickém působení dívkám. Dávám pozor, abych nepřipisovala odlišné příčiny úspěchu a neúspěchu dívkám a chlapcům na základě jejich pohlaví. Například: špatná známka u chlapce = Měl by na to, kdyby nebyl lajdák. Špatná známka u dívky = Nemá na matematiku buňky. Dobrá známka u chlapce = Je to přirozený talent. Dobrá známka u dívky = Je pilná. Myslím na to, že žák je mužského rodu Mám ve třídě 20 žáků. A kolik je ve třídě dívek? Pokud používáme generické maskulinum, zneviditelňujeme přítomnost dívek a žen. Zkouším s dětmi testy, dokazující tuto skutečnost. Vyhýbám se generickému maskulinu, pokud oslovuji smíšené publikum. Mluvím o sobě v ženském rodě, pokud jsem žena. Usiluji o partnerský vztah mezivyučujícímia žactvem Kriticky reflektuji svou dominantní pozici autority. Učím děti klást relevantní otázky. Ptám se jich pravidelně na jejich názor. Dávám dětem prostor, ať spoluvytvářejí pravidla, formu, obsah a kritéria hodnocení výuky. Přenáším zodpovědnost za učení na děti. Strategie citlivky Dodržuji pravidla pro zpětnou vazbu Používám popisný jazyk. Nehodnotím osobu, ale její chování, výsledky, postup práce. Nepoužívám nálepky, např. jsi šikulka. Vyhýbám se přílišnému zdůrazňování osobní roviny: udělala jsi mi radost apod. Učím děti otevřenému jednání i aktivnímu naslouchání Podporuji děti v naslouchání, kladení otázek i vyjadřování svých názorů. Ukazuji jim na svém vlastním příkladu, že mít jiný názor než ostatní/většina, je v pořádku. Místo normální říkám běžnější nebo méně časté. Používám věty typu: Tobě se to možná nelíbí, ale mně ano. / O některých lidech se to možná dá říct, ale ne o všech. / Je to tak často, ale ne vždy. Mluvím za sebe Vyhýbám se zobecňování svých osobních zkušeností s konkrétními dětmi/lidmi. Zpochybňuji výroky dětí, které jsou založené na generalizaci. Všímám si, zaznamenávám, inspiruji se, tvořím Všímám si, jak se ve společnosti hovoří/ píše o ženách a o mužích a zajímám se o kontext: Co bylo řečeno? Jak? Co nebylo řečeno? Proč? Přemýšlím, co moje společnost považuje za normální ženské a mužské chování/role/vlastnosti. Porovnávám informace z více zdrojů. Zapisuji si, kdy mi v poslední době „cvrnknul“ gender do nosu. Hledám v alternativních zdrojích, abych měl/a po ruce dostatečné množství ženských i mužských osobností, se kterými se mohou dívky a chlapci identifikovat. Upravuji si genderově zatížené materiály, aby inspirovaly stejnou měrou dívky i chlapce. Vytvářím vlastní genderově citlivé materiály. © Anna Babanová, 2016