Osobnost a odbornost katechety 4. Odbornost katechety: Katecheta je v duchovní službě bratrem, který plní apoštolské poslání a má velkou zodpovědnost za spásu svých katechumenů. Proto by se měl stále zdokonalovat a zvyšovat si odbornost. Zvýšení jeho odbornosti zahrnuje prvek: 1. LIDSKÝ: katecheta je osobnost, má pevné přesvědčení, je vyrovnaný ve svých vztazích k jiným lidem, má otevřeného ducha. Zdokonaluje svou vyjadřovací schopnost. 2. DUCHOVNÍ A NÁBOŽENSKÝ: katecheta žije hlubokým duchovním životem a má zkušenost setkání se s Bohem v modlitbě a ve svátostech. Jeho víra je díky stálému studiu osobní, rozumná, osvětlující a praktická. 3. PSYCHOLOGICKÝ: katecheta se snaží získat základní vědomosti z psychologie. Znalosti o duševních jevech, pohnutkách, zákonitostech a závislostech využívá jak pro svůj osobní růst ve víře, tak pro svoje katechumeny. 4. BOHOSLUŽEBNÝ: katecheta má smysl pro boholužbu. Pozná její zásady, smysl, možnosti přizpůsobení. 5. TEOLOGICKÝ: katecheta se snaží získat dostatek teologických vědomostí, které mu dovolí kriticky uvažovat a hodnotit nové směry a myšlenky. 6. PEDAGOGICKÝ: katecheze není pouze vzdělávání se v náboženských vědomostech, ale i výchova ve víře a k víře. Znalost vzdělávacích a výchovných zásad obohacuje a zlepšuje práci katechety. 7. SOCIOLOGICKÝ: katecheta je člověk vztahů a vědomostí. Poznatky, které přináší společenské vědy, jsou zárukou jeho odbornosti a dobrých výsledků. 8. PASTÝŔSKÝ: katecheta působí v církvi, je jedním z nejdůležitějších členů. Zná proto směrnice Biskupské konference, pastorační plán farnosti ve které působí a svého biskupa. 5. Pedagogické dovednosti a návyky katechety: Katecheta si má osvojit pedagogické dovednosti a návyky, mezi které patří schopnosti: 1. INFORMAČNÍ : didakticky přetvářet látku vědy v obsah učebního předmětu, zajišťovat zpětnou vazbu, používat materiální didaktické prostředky, hovořit řečí přiměřenou chápání a logice katechumenů 2. MOBILIZUJÍCÍ : upoutat pozornost, učit aplikaci teoretických poznatků, plánovat, kontrolovat a objektivně hodnotit činnost 3. ROZVÍJEJÍCÍ : aplikace didaktických metod, rozvíjet tvořivost, perspektivní orientaci v činnostech, rozvíjet řečové schopnosti, schopnost sebereflexe 4. ORIENTAČNÍ : orientovat zájmy, záliby a možnosti katechumenů na skutečné hodnoty 5. KOMUNIKAČNÍ : ovládat výrazové prostředky srozumitelného projevu, budovat vztah, správně se rohodovat v pedagogických situacích, vnášet humor 6. ORGANIZAČNÍ : plánovat výuku, formulovat cíle a volit adekvátní prostředky jejich realizace Viděno očima Všeobecného direktoria pro katechizaci: „Formace katechety nesleduje nic jiného, než aby dovedl účinně oživovat cestu katecheze, během níž postupně, v etapách zvěstuje Ježíše Krista, učí znát jeho život, zasazený do dějin spásy, vysvětluje tajemství Syna Božího, který se stal pro nás člověkem; a konečně pomáhá katechumenovi nebo katechizovanému sjednotit se s Ježíšem Kristem svátostmi uvedení do křesťanského života“[1]. Katecheta by měl tedy v procesu své formace projít stejnou cestou, jako ti, které sám vede. Tuto cestu lze rozdělit na tři etapy: evangelizace, systematická katecheze, život ze svátostí a účast na liturgii církve. ________________________________ [1] Všeobecné direktorium pro katechizaci. Praha : Sekretariát České biskupské konference (pro vnitřní potřebu), 1998, s. 182 – 183.