Katechetika I. Katecheta: profil, formace a pastorace Profil katechety  Katecheté mají zodpovědnost za katechezi v různé míře podle svého povolání. Rozlišujeme zpravidla tři roviny zodpovědnosti. ◦ Základní zodpovědnost = katecheté v terénu. ◦ Střední zodpovědnost = koordinace katecheze na vikariátní úrovni. ◦ Vysoká zodpovědnost = církevní představení a pracovníci diecézních katechetických center, národního centra pro katechezi a katechetici na vysokých školách.  Profil katechety: je pracovníkem zodpovědným za pastoraci a má být zapojen do celkového plánu své komunity. Jeho kompetence je třeba nahlížet nejméně ze dvou úhlů pohledu. ◦ První úhel pohledu se týká rozdílnosti služeb podle charismat ve společenství (role v komunitě, biskupové, kněží, rodiče…) ◦ Druhý úhel se týká diferenciace vzhledem k situaci účastníků katecheze (katecheté pracující s dětmi, mladými, s dospělými, příprava ke svátostem, biblické hodiny…) Kompetence katechety  Základní kompetence katechety lze nejlépe klasifikovat podle dimenzí být – vědět – umět konat. ◦ Dimenze bytí: týká se lidské a křesťanské zralosti katechety. Z podstaty katecheze jako doprovodu druhých vyplývá požadavek, aby osobnost katechety byla přesvědčivá a důvěryhodná v rovině přirozené i v rovině víry. ◦ Dimenze vědění: týká se především intelektuální výbavy katechety. Základem katechetické kompetence je fundament teologie. ◦ Dimenze dovedností: Od katechety se vyžaduje specifická příprava v oblasti výchovy, komunikace, animace a plánování. Formace katechetů  Aby formace katechetů měla správnou koncepci, je třeba mít předem na zřeteli některá inspirační kritéria: ◦ Jedná se především o formaci katechetů pro evangelizační potřeby té které doby. ◦ Při formaci bude třeba mít na zřeteli také pojem katecheze, který církev dnes prosazuje. Jde o to formovat katechety, aby byli schopni předávat nejen nauku, ale také úplnou křesťanskou formaci. ◦ Dnešní doba je výzvou připravovat katechety, kteří budou schopni předávat víru plnou a v celistvosti. ◦ Formace laických katechetů musí znát vlastní charakter laika v církvi. ◦ Při této formaci má základní důležitost i pedagogika, která zohledňuje specifika katecheze. Katechetické kurzy a instituty  Účast na katechetické škole je ve formačním procesu katechety zvláště důležité. Na mnoha místech jsou tyto školy organizovány pro „katechety na základní úrovni“ a pro „odpovědné za katechizaci“.  Účelem kurzů nižší úrovně je podávat organickou a systematickou katechetickou formaci základní povahy. Výhody této organické formace jsou značné z těchto důvodů: ◦ je systematická, neboť je to formace, která není tolik ovlivněna bezprostředností situací; ◦ její kvalita je zabezpečována odborným vedením; ◦ zapojení katechetů z jiných společenství živí církevní vzájemné vztahy.  Pro podporu přípravy osob, které se věnují katechizaci stálým a plným způsobem, je vhodné organizovat školy na úrovni diecézní nebo interdiecézní. V našich podmínkách zřízeny nejsou.  Vyšší centra pro odborníky v katechizaci by měla „připravit katechety, kteří by byli schopni řídit katechezi v diecézi.“V našich podmínkách tento program realizují všechny tři teologické fakulty. Pedagogika formace  Rozlišujeme obecně tři nejčastější typy: ◦ „popularizace teologie“ ◦ „operativní formace“ ◦ spojení obou.  Vhodná pedagogika formace musí sledovat rovnováhu tří dimenzí, konkrétnost účelu, podpora pevné křesťanské identity věřících, respektování požadavků dospělé osoby na učení. Důležité aspekty: ◦ Personalizace – v centru pozornosti je dotyčný člověk. ◦ Integrace teorie s praxí. ◦ Respektování a vymezení role teologie a věd o člověku. ◦ Didaktické zaměření na trvalou formaci. Pastorace katechetů  Při ní je třeba mít na zřeteli některé nezbytné body: ◦ Probouzet ve farnostech a v křesťanských společenstvích povolání ke katechizaci. ◦ Připravovat určitý počet katechetů na plný úvazek. ◦ Stanovit vyvážené rozdělení katechetů mezi skupinami příjemců, kteří potřebují katechizaci. ◦ Přiměřeným způsobem organizovat formaci katechetů, což zahrnuje jak formaci základní, tak formaci trvalou. ◦ Věnovat pozornost osobního a duchovního charakteru vůči katechetům a skupině katechetů jako takové. ◦ Koordinovat katechety s jinými činiteli pastorace v křesťanských komunitách, aby souhrnné evangelizační působení bylo důsledné, a aby skupina katechetů nezůstala izolována a mimo život společenství.