2. Cíle vzdělávání • • •Rámcové cíle: •Rozvoj dítěte, •jeho učení a poznání •Osvojení hodnot •Získání osobnostních postojů •Klíčové kompetence: •kompetence k učení •kompetence k řešení problémů •kompetence komunikativní •kompetence sociální a personální •kompetence činnostní a občanské • •Dílčí výstupy (dílčí poznatky, dovednosti, hodnoty a postoje) v oblastech: •Biologické •Psychologické •Interpersonální •Sociálně-kulturní •Environmentální •Dílčí cíle v oblastech: • •Biologické •Psychologické •Interpersonální •Sociálně-kulturní •Environmentální •formulované jako záměry •v úrovni obecné •Vzdělávací cíle •v úrovni oblastní •formulované jako výstupy Vzdělávací cíle •Klíčové kompetence dítěte předškolního věku • • • Vzdělávací obsah Podmínky a vzdělávací strategie •Činnosti formulované v 5 vzd. oblastech 1. Věcné podmínky 1.Dítě a jeho tělo (oblast biologická) 2. Životospráva 2.Dítě a jeho psychika (oblast psychologická) 3. Psychosociální podmínky •2. Dítě a jeho psychika (oblast psychologická) 4. Organizace •3. Dítě a ti druzí (oblast interpersonální) 5. Řízení mateřské školy •4. Dítě a společnost (oblast sociokulturní) 6. Personální a pedag. zajištění •5. Dítě a svět (oblast environmentální) 7. Spoluúčast rodičů •Cíle a výstupy vzdělávacích oblastí Vzdělávací strategie Vzdělávací obsah jako prostředek vzdělávání dítěte. Slouží k naplňování vzdělávacích záměrů a cílů a je formulován v podobě „učiva“ a očekávaných výstupů (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže). Vzdělávací obsah je pro učitelku východiskem pro vzdělávací nabídku, kterou předkládá dětem formou integrovaných bloků. VZDĚLÁVACÍ OBLASTI •- dílčí vzdělávací cíle (co pedagog u dítěte podporuje) •- vzdělávací nabídka (co pedagog dítěti nabízí) •- očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla zvládne) •- rizika (co ohrožuje úspěch vzdělávacích záměrů pedagoga) • Bloomova taxonomie • • •ZNALOST •TAXONOMIE VZDĚLÁVACÍCH CÍLŮ •POROZUMĚNÍ •APLIKACE •ANALÝZA •SYNTÉZA •HODNOTÍCÍ POSOUZENÍ Paprskový diagram Dítě a svět Dítě a společnost Dítě a ten druhý Dítě a psychika Dítě a jeho tělo KOMPETENCE • •ČTENÁŘSKÁ •GRAMOTNOST • •FUNKČNÍ •GRAMOTNOST •MATEMATICKÁ •GRAMOTNOST •SOCIÁLNÍ •GRAMOTNOST • •FINANČNÍ •GRAMOTNOST •PŘÍRODOVĚDNÁ •GRAMOTNOST •INFORMAČNÍ •GRAMOTNOST https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0b/Analfabetismo2013unesco.png/1280px-Analfa betismo2013unesco.png LITERATURA: •BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvoj. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6 •KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J., SYSLOVÁ, Z. Individualizace předškolního vzdělávání. Praha: portál, 2015. ISBN 978-80-262-0812-9 •Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. •SHAPIRO, L., E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-238-6 •PASH, M., a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4 •