(ujigsöDiiro i w WßL mmsoie (ujigsöDiiro i w WßL mmsoie Diskuze o péči o děti mladší tří let a jejich vzdělávání • je řešena otázka kvality předškolního vzdělávání Období raného dětství je důležité pro úspěšné celoživotní učení, sociální integraci, personální rozvoj a pozdější zaměstnatelnost (COM, 2011, s. 66). Výzkumy předškolního vzdělávání a rozvoje dětí • kvalita předškolního vzdělávání => pozitivní vliv na rozvoj dětí (britské výzkumy) Výzkumy proti děti. které navštěvuji do dvou let jakékoliv zařízeni rané péče nebo jsou hlklány pfilxiznyVrii.jsoij ve výboji pozadu za dětmi trávicími celý den se svou matkou a p*i vstupu do skoty vytazuji protisocalnf chováni fl_ayDUt. 2DOS) Výzkumy pro mlidéž. kteri navštěvovala vysoce kvalitní předškolní zařízeni měla lepši akademické výsledky ai vyšší životni standart než jejich vrstevnici fLayouL děti rodičů pracujících na plny úvazek maji lepši kognitivní výsledky, když navštěvuji přcdikoLni 2aŕÍ2cní. neľ lidyz jsou Ví pčči příbuzných hebo dnna s rodiči (Laycmt. 2005) inštitucionálni model, jenž v sobě zahrnuje aktivity zaměřené na zapojeni, vzdelávam a podporu rodičů, je l nejefektivněji! |Eurydice, 20lQ| děti, které navštěvují do dvou let jakékoliv zařízení rané péče nebo jsou hlídány příbuznými, jsou ve vývoji pozadu za dětmi trávícími celý den se svou matkou a při vstupu do školy vykazují protisociální chování (Layout, 2005) Výzkumy pro mládež, která navštěvovala vysoce kvalitní předškolní zařízení, měla lepší akademické výsledky a vyšší životní standart než jejich vrstevníci (Layout 2003) >*' * ' děti rodičů pracujících na plný úvazek mají lepší kognitivní výsledky, když navštěvují předškolní zařízení, než když jsou v péči příbuzných nebo doma s rodiči (Layout, 2005) institucionální model, jenž v sobě zahrnuje aktivity zaměřené na zapojení, vzdělávání a podporu rodičů, je nejefektivnější (Eurydice, 2010) forma organizace 1. integrovaný model nabízí péči o všechny děti v předškolním věku a jejich vzdělávání v jedné instituci. V tomto systému mají pečující pracovníci většinou stejnou kvalifikaci i výši mezd bez ohledu na věk dětí výskyt: skandinávské země (s výjimkou Dánska), Lotyšsko a Slovinsko. 2. diferencovaný model v Evropě více rozšířený děti diferencuje do skupin dle věku, do tří let a od tří let Výskyt: Belgie, Bulharsko. 3. Smíšený model oba modely současně výskyt: Dánsko, Řecko, rozdělení dle věku • významné rozdílnosti • některé země služby pro děti již brzy po narození. Např. Dánsko - již od 26 týdnů života dítěte, • na Slovensku a v Lichtenštejnsku od šesti měsíců, • ve Finsku od konce mateřské dovolené {maximálně po 158 dnech), • v Bulharsku, Pobaltských republikách, • Rakousku, Slovinsku, ve Švédku a Norsku již od jednoho roku (EACEA, 2009). zajišťováno státem nebo soukromým sektorem. Péče o děti do 3 let ve většině států soukromým sektorem a stát podporuje rodiče. Trendy v účasti dětí ve věku 3 let na předškolním vzdělávání (v %) 2000/01-2005/06 3 roky EU-27 BE BG CZ C K CE E£ IE EL E3 FR fT CT LV LT .L HU MT NL A" =L PT RO SI 3K Fl 3E UK 13 L NO 2000 51,6 S3:2 56,9 54.S 71,8 54,6 72,3 2.3 0 84,3 100 97,9 :' . 55,5 45,7 37,7 53,5 79 0,1 39,3 2: 3 i: : 33 8 52,4 56.1 13,9 ■ 54,1 85.9 70,9 2(W1 r:; = i : 5t; ži : 77,1 55,1 ^1 2 5 0 Si 7 100 97 É 28,7 57,7 45,3 m i 71,2 7Í,( ŕ,1 41,2 23,2 63,4 »,7 5S 554 7Ú:S :c " &3i 71,6 2002 66,3 :-3í 65 61,6 31,4 71,4 77,1 2,6 0 924 100 99 3 30.1 í; : 45,3 52,6 71.8 31,2 : ■ «,5 23.2 61,7 41,7 61,1 56.1 35 73 2 56,1 91,8 : 2003 56,5 •ý ~< 63,9 56,3 32,7 71j4 76,2 23 0 94 E 99,3 100 309 63,7 46,3 55,1 73,4 31,2 o,1 44,2 24,5 60,E 44,1 62,3 57 5 35.8 7Í : 50,7 92.9 0,2 76,6 200i 67,2 : :■: j ta 31,8 69,5 79,1 2,4 c y: í 99,3 93 9 :ľ í 63,7 49,9 ľ' 79,1 : ■ 45,9 25.1 63,9 55 6:' 6Í. 3 " ' 82.5 43,7 93.3 :: 79,4 2005 72,3 5£,3 :: 3 91,1 72 7 3(5,5 19 c 946 o: : 97 3 31.3 65.7 51.2 52 72,6 31,9 u.1 i7,5 27.S 51,4 55 3 65.3 K í £42 77.6 941 0.0 32,8 Vysvětlivky Preprimární vzdělávání (ISCED D) je určeno k tomu, aby splňovalo potřeby vzdělávání a rozvoje dětí ve věku alespoň 3 let Preprimámí zařízení se vzdělávací funkcí vyžadují pracovníky s pedagogickou kvalifikací. Opatrovny a dětské kroužky, kde zaměstnanci nemusí mít pedagogickou kvalifikaci, zde nejsou zahrnuty. Tento ukazatel se vypočte vydělením počtu tří- a čtyřletých dětí v preprímámím vzdělávání počtem tři- a Čtyřletých dětí v celkové populaci. Údaje o obyvatelstvu se vztahují k 1. lednu daného roku. Pozn.: Převzato z Eurydice (2010, s. 28). Pedagogické prístupy • země EU konvergentní • Cílem je celkový rozvoj dítěte se zaměřením na jeho výchovu jakožto budoucího občana • a na to, aby si uvědomovalo své fyzické a sociální prostředí. • Soustředí se na vzdělávací a výchovnou funkci, jež je zaměřena na kognitivní a sociálni rozvoj, rané učení a socializaci a položení základů nejjednodušších dovedností (čtení, psaní a počítání), které jsou nutné pro vstup do primární školy. „v 9? íe pro vstup ao p Vzdelávací programy a prístupy, akreditované a dotované služby pro deti starší 2-3 let, 2006/07 BE fr BE de BE nl BG CZ DK DE FF ie EL FS FR IT CV LV LT LU " •• • ;-" --r : Programy zaměřené na drae Programy nzeré uOMmi • Cíle týkající se zdraví • • • Programy zalmující rozvoj čtetáfste a mmencké gramoucsn • • • • • • • • HU Ml ML AT PI PT RO S SK n SE K ENG M_S NIR UK. SCT IS U NO Nároční směrnce net» vid&áratí program/ Programy zaměřené na dfté • Programy ŕisné uätetem • Cile týfcajčise zdraví • • • • • • • Programy zahrnující rozvoj čienáŕsKé a rumencké orarnotrosti • • • • • Doporučení * Žádná centrálni doporučení Analýza podmínek a možností zařazení dět od dvou let věku do mateřských škol vyhodnocení dalšího řešení rozšíření péče o děti do tří let. Eurydice. (2010). Vzdělávání a péče v raném dětství v Evropě: překonávání sociálních a kulturních dovedností. Europien commisson. (2011). Communication from the commission. Brussel. Horká, H., & Syslová, Z. (2011). Studie k předškol pedagogice. Brno: MU. Kuchařová, V., Svobodová, K., Ettelerová, S., & Nešporová, O. (2006). Síť zařízení denní péče o děti předškolního věku v ČR. Praha: VÚPSV. . ■:, *m -; *"* iJdKfc'ji > - (ujigsöDiiro i w WßL mmsoie