Úprava RVP PV Zora Syslová, Lucie Grůzová dle RVP dořešit: • počet dětí ve skupině -optimální počet je nižší z důvodu většího ticha, navazování kontaktů; • uložení hraček, častá obměna, nezahlcení; • zaľízení třídy pro bezpečný pohyb i odpočinek; ■ hygienické podmínky; • úprava programu, režimu dne; • přizpůsobení činností; • postupná adaptace; nho\nš práce pt» jixie a ŕrwliŤsŕŕri škuíy DÍTĚ A JEHO TĚLO uvedomení si vlastního těla; rozvoj pohybových schopností a zdokonalován ľ dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (soulad a rozsah pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.)h ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí; Vzdělávací nabídka nap/r,; Lokomoční pohybově činnosti: Qnůzer bčtt, stoky a poskoky, lezeni; fiip.Snknmpčnípohybově činnosti: změny poloh a pohybů těte na miste; rjTCň'-n ■ -j:-l puzrůArtnl prawH SMieŕĽndiijriu MijíiCi ^ JHJi.hi ■+ ■ JliiATuHrmi v m mci puinjirnrhn mcki'iilhiinitaix auredi. naiEZJiwii rjkLaďírn [xnj ctní rr-jť:iNilni ka-Lnkatf ců/y -li ■■ |ii.-in ' iik^;ntiiD^pKy, VOkátltl Ě\tHtOSIfr yvprévíttf jJnHÍJŕ sAlrfeĚnOSfJ řÍTOrflfl- orjrařňiíiTfiťi iM.Ťfr.M.Hfi. nn.iV Úprava RVP PV Zora Syslová, Lucie Grůzová dle RVP dořešit: • počet dětí ve skupině -optimální počet je nižší z důvodu většího ticha, navazování kontaktů; • uložení hraček, častá obměna, nezahlcení; • zaľízení třídy pro bezpečný pohyb i odpočinek; ■ hygienické podmínky; • úprava programu, režimu dne; • přizpůsobení činností; • postupná adaptace; nho\nš práce pt» jixie a ŕrwliŤsŕŕri škuíy DÍTĚ A JEHO TĚLO uvedomení si vlastního těla; rozvoj pohybových schopností a zdokonalován ľ dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (soulad a rozsah pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.)h ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí; Vzdělávací nabídka nap/r,; Lokomoční pohybově činnosti: Qnůzer bčtt, stoky a poskoky, lezeni; fiip.Snknmpčnípohybově činnosti: změny poloh a pohybů těte na miste; rjTCň'-n ■ -j:-l puzrůArtnl prawH SMieŕĽndiijriu MijíiCi ^ JHJi.hi ■+ ■ JliiATuHrmi v m mci puinjirnrhn mcki'iilhiinitaix auredi. naiEZJiwii rjkLaďírn [xnj ctní rr-jť:iNilni ka-Lnkatf ců/y -li ■■ |ii.-in ' iik^;ntiiD^pKy, VOkátltl Ě\tHtOSIfr yvprévíttf jJnHÍJŕ sAlrfeĚnOSfJ řÍTOrflfl- orjrařňiíiTfiťi iM.Ťfr.M.Hfi. nn.iV Úprava RVP PV Zora Syslová, Lucie Grůzová dle RVP dořešit: • počet dětí ve skupině -optimální počet je nižší z důvodu většího ticha, navazování kontaktů; • uložení hraček, častá obměna, nezahlcení; • zaľízení třídy pro bezpečný pohyb i odpočinek; ■ hygienické podmínky; • úprava programu, režimu dne; • přizpůsobení činností; • postupná adaptace; nho\nš práce pt» jixie a ŕrwliŤsŕŕri škuíy DÍTĚ A JEHO TĚLO uvedomení si vlastního těla; rozvoj pohybových schopností a zdokonalován ľ dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (soulad a rozsah pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.)h ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí; Vzdělávací nabídka nap/r,; Lokomoční pohybově činnosti: Qnůzer bčtt, stoky a poskoky, lezeni; fiip.Snknmpčnípohybově činnosti: změny poloh a pohybů těte na miste; rjTCň'-n ■ -j:-l puzrůArtnl prawH SMieŕĽndiijriu MijíiCi ^ JHJi.hi ■+ ■ JliiATuHrmi v m mci puinjirnrhn mcki'iilhiinitaix auredi. naiEZJiwii rjkLaďírn [xnj ctní rr-jť:iNilni ka-Lnkatf ců/y -li ■■ |ii.-in ' iik^;ntiiD^pKy, VOkátltl Ě\tHtOSIfr yvprévíttf jJnHÍJŕ sAlrfeĚnOSfJ řÍTOrflfl- orjrařňiíiTfiťi iM.Ťfr.M.Hfi. nn.iV dle RVP dořešit • počet dětí ve skupině -optimální počet je nižší z důvodu většího ticha, navazování kontaktů; • uložení hraček, častá obměna, nezahlcení; • zařízení třídy pro bezpečný pohyb i odpočinek; • hygienické podmínky; • úprava programu, režimu dne; • přizpůsobení činností; • postupná adaptace; syntéza RVP PV (2004), z Programu výchovné práce pro jesle a materské školy (1984) DÍTĚ A JEHO TĚLO uvědomění si vlastního těla; rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (soulad a rozsah pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí Vzdělávací nabídka např.: Lokomoční pohybové činnosti: chůze, běh, skoky a poskoky, lezení; Nelokomoční pohybové činnosti: změny poloh a pohybů těla na místě; DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA Jazyk a řeč Dílčí vzdělávací cíle, které pedagog u dítěte podporuje: • rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění), produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování) - rozvoj komunikativních dovedno stí (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu; • rozšiřování slovní zásoby, rozvoj srozumitelného řečo véno projevu i ve víceslov- ných větách; Činnosti na rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností: artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry, hry se slovy, slovní hádanky, vokální činnosti, vyprávění podle skutečnosti i podle obrazového materiálu, podle vlastní fantazie, sdělování slyšeného druhým; DITĚ A TEN DRUHY Dílčí vzdělávací cíle: •seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému; upozornit děti na to, co ruší soulad a pořádek při společném soužití; učit je poprosit, poděkovat, pozdravit; • osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem, učit děti udělat druhým radost; pomáhat navazovat sociální a citové kontakty s druhými dětmi; dávat dětem najevo svůj zájem, náklonnost, zúčastněnost; posilov at pocit bezpečí dítěte v kontaktu s pedagogem a ostatními dětmi; DITE A SPOLEČNOST poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření v rá mci přirozeného sociokulturního pr ostředí, porozumění základním proj evům neverbální komunikace obvy klým v tomto prostředí; ukázněnost při hře, vycházce, poby tu venku; osvojení nejjednodušších pravidel chování dětí v kolektivu; upozorňovat na důvody nesouladu a nepořádku při společném soužití; DÍTĚ A SVĚT seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu; Vzdělávací nabídka: Pozorování blízkého prostředí a života v něm, okolní přírody, kulturních i technických objektů, vycházky do okolí, výlety; Výlety a akce aktivity zaměřené na získávání praktické orientace v obci (vycházky, návštěvy obchodů, a dalších pro dítě význam ných objektů), sledování událostí v obci Literatura Kodetová, K. (2015). Dvouleté děti v mateřské škole (Bakalářská práce). Brno: MU. Matějček, Z. (2008). Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál. Matějček, Z., & Dytrych, Z. (1999). Nevlastní rodiče a nevlastní děti. Praha: Grada Publishing. Mertin, V., & Gillernová, I. (2010). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál. Opravilová, E. (2002) Předškolní pedagogika I. Smysl a proměny dětství. Liberec: Technická univerzita v Liberci. Program výchovné práce pro jesle a mateřské školy. (1984). Praha: SPN. Šulová, L. (2005). Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum. RVP PV